• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden

    Idag provade vi kalkon på sonen som sa att det inte kliade (blindtest i köttbullar). Det slog mig sedan (efter att jag blivit ljublande glad) att han troligen aldrig har ätit kalkon innan och att jag hört att man aldrig reagerar på något första gången. Så nu är min fråga till er intelligenta föräldrar: hur länge ska jag vänta med att testa igen för att se om någon reaktion sker andra gången han äter kalkon?

  • shine

    Tack LindseyTrottoarbonden och Kavat för era svar!
    Det är verkligen en omställning och tar tacksamt emot alla råd ni kommer på.

    Det här mer bröd, är det ens något att tänka på?

    Vi ska träffa ha möte på förskolan i morgon och träffa förskolechefen, kocken och en från personalen. Kommer ni på något bra tips så säg gärna till.

    Fick några tips av min brors vänns tjej:


    Det bör var en person som är ansvarig för vår son och håller koll på honom den dagen. Att alla barn bör tvätta händerna innan dom äter och efter. Så dom inte sprider födoämnerna. Begära egna bestik, egen tallrik och glas. Som sen handdiskas separat. Att han sitter brevid en ordinarie fröken och gärna vid ett separat bord med de barn med bättre bordsskick. Även egna karotter/stekpannor i kök. Om den ordinarie kocken är sjuk så har denna fryst in mat som vår son får då i stället. Skriva ned när han gör nr2
    Kommer ni på något mer så säg gärna till.

    Tack ännu en gång! Vet inte vad jag skulle göra utan er! Kram 
     
  • Trasan0606

    Längtan 80 - har för mig att den innehåller sojalecitin. Det klarar inte vår kille som är sojaallergiker. Kan det vara det?

  • Mandelskorpan

    Är det någon i tråden som vet om man kan reagera på TAPIOKASTÄRKELSE?

    Sonen reagerar på Nutramigen AA och jag försöker lista ut vad det är som han reagerar på. Majsgglukos kanske, eller den där stärkelsen??  

  • Mandelskorpan
    Trottoarbonden skrev 2012-12-18 19:44:08 följande:
    Mandelskorpan: Man kan tyvärr reagera på vad som helst skulle jag säga. Så tråkigt att han reagerar på Nutramigen AA =(

    ja vi hade ju hopp om att den skulle funka bättre än neocate pga lite mindre andel majsglukos... men icke. Vi ska till läkare och dietist i morgon så får vi se vad de säger.