• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    Trottoarbonden skrev 2012-12-11 19:47:07 följande:
    Idag provade vi kalkon på sonen som sa att det inte kliade (blindtest i köttbullar). Det slog mig sedan (efter att jag blivit ljublande glad) att han troligen aldrig har ätit kalkon innan och att jag hört att man aldrig reagerar på något första gången. Så nu är min fråga till er intelligenta föräldrar: hur länge ska jag vänta med att testa igen för att se om någon reaktion sker andra gången han äter kalkon?

    Om någon undrar så har jag fått svar på ovanstående från allergimottagningen. Tre till fyra dagar i sträck ska vi ge kalkon, om han då inte får någon reaktion så tål han det.
    Och nu är vi inne på tredje dagen utan reaktion!!! Så härligt om han tål det, det breddar vårt utbud av mat enormt!
  • Mandelskorpan

    D


    längtan 80 skrev 2012-12-19 16:09:33 följande:
    Milda njölkfria har mjölk i fabriken. Rigorösa rutiner till trots det så reagerar tösen på mjölk. Kan jag ha fel?



    den innehåller sojalecitin, kan det vara det?
  • Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2012-12-21 07:41:18 följande:
    D

    den innehåller sojalecitin, kan det vara det?



    Oj såg att du redan fått det svaret. Vår unge reagerar likadant på mjölk&soja. Vi får reaktion på Milda men inte på Carlshamn. Men om barnet klarar annat med soja så är det förstås inte det.
  • annahoj87

    Min lillkille har fått fel mat på förskolan...igen.. Fjärde gången det händer sedan han började där i slutet av september. Nu är jag riktigt arg.
    Vi vet ju inte riktigt vad han kan äta ännu eftersom att han går på baskost o vi provocerar med nya livsmedel här hemma för att kunna lägga till på hans "kan äta lista". 

    Han allergier som är konstaterade än så länge är kraftig äggallergi, soja och mjölk.
    Nu till frågan. Han fick rödbetssallad på dagis, en mjölkfri sådan. Han har nu fått en kraftig reaktion med utslag på hela kroppen och sjuhelvetes humör, sover knappt nått, ja ni vet.. 
    Vi har inte provocerat med rödbetor, kan man reagera så starkt på det?
    Eller är det mer troligt att det är sojasläktingarna som är i den äggfria majonäsen som de använde? E412 och E415? Vad skulle ni tro? 

    Jag blir så arg och ledsen. De känns som de inte tar hans allergi på allvar alla gånger, sen skyller de alltid i från sig på nån annan.. Kan man anmäla detta på något sätt? Tänk om han får något som han reagerar kraftigt på och som sätter dig på andningen. Vad ska de göra då? Beklaga och hoppas att det inte händer igen som de har gjort hittills..?

  • Molina

    Ni med mjölkbarn, vilken mjölk använder ni till att göra egen risgrynsgröt? Jag grejar inte vanlig mjölk och har allergi mot havre funkar risdrycken tro?

    Nu igår blev jag riktigt arg på skolan första gången på länge, dom skulle få grötlunch och hade missat min dotter  som har mjölkallergi och till lunch fick hon 1st smörgås och 1 frukt behöver jag säga mer, det tyckte dom hon skulle klara sig på mellan 11.30-16.

  • EQ85

    Hej! 
    jag har nyligen fått ta blodprover på min tös som är 13 månader för mjölkproteinallergi.
    proverna visade inte den akuta typen men läkaren sa att hon ändå kan vara allergisk så får inte ha någon mjölk alls. Jag har även en 5 åring som är sambons samt en gemensam lillasyster på 2v.
    så att hitta tid att leta recept, produkter och få inspiration... är det mkt lite tid att göra.
    någon som har tips förutom sidorna på trådstarten? 

  • Trottoarbonden
    Molina skrev 2012-12-21 10:58:59 följande:
    Ni med mjölkbarn, vilken mjölk använder ni till att göra egen risgrynsgröt? Jag grejar inte vanlig mjölk och har allergi mot havre funkar risdrycken tro?

    Nu igår blev jag riktigt arg på skolan första gången på länge, dom skulle få grötlunch och hade missat min dotter  som har mjölkallergi och till lunch fick hon 1st smörgås och 1 frukt behöver jag säga mer, det tyckte dom hon skulle klara sig på mellan 11.30-16.

    Det är gott att göra risgrynsgröt på kokosmjölk!
  • Trottoarbonden
    annahoj87 skrev 2012-12-21 10:19:22 följande:
    Min lillkille har fått fel mat på förskolan...igen.. Fjärde gången det händer sedan han började där i slutet av september. Nu är jag riktigt arg.
    Vi vet ju inte riktigt vad han kan äta ännu eftersom att han går på baskost o vi provocerar med nya livsmedel här hemma för att kunna lägga till på hans "kan äta lista". 

    Han allergier som är konstaterade än så länge är kraftig äggallergi, soja och mjölk.
    Nu till frågan. Han fick rödbetssallad på dagis, en mjölkfri sådan. Han har nu fått en kraftig reaktion med utslag på hela kroppen och sjuhelvetes humör, sover knappt nått, ja ni vet.. 
    Vi har inte provocerat med rödbetor, kan man reagera så starkt på det?
    Eller är det mer troligt att det är sojasläktingarna som är i den äggfria majonäsen som de använde? E412 och E415? Vad skulle ni tro? 

    Jag blir så arg och ledsen. De känns som de inte tar hans allergi på allvar alla gånger, sen skyller de alltid i från sig på nån annan.. Kan man anmäla detta på något sätt? Tänk om han får något som han reagerar kraftigt på och som sätter dig på andningen. Vad ska de göra då? Beklaga och hoppas att det inte händer igen som de har gjort hittills..?
    Som vi skrivit tidigare här så är det oacceptabelt att det begås misstag med maten till barnen! Ni har rätt att känna er trygga kring sonens mat.

    Jag har några rent konkreta tips till er. Vi hade lite samma läge i början av höstterminen när vi höll på att introducera ett födoämne i taget efter en baskost. Vi kände att det blev allt för osäkert att blanda in skolans kök i det läget så vi skickade med all mat till sonen. Visst var det jobbigt, och en smula utelämnande att personale skulle "beskåda" min kokkonst (särskilt som det rörde sig om få livsmedel). Men det var värt det för det gav oss en stor trygghet. Vi visste att han aldrig åt något som han inte tålde. All provokation skedde hemma. Vi övergick sedan till en "får endast äta"-lista som var väldigt detaljerad och jag hade (och har fortfarande) tät kontakt med kokerskan. Detta fungerade för oss, och med tanke på det du skriver skulle jag råda er att göra det samma.
    Jag märkte upp all mat med sonens namn, vad det var i burken, om det var lunch eller mellanmål och om det skulle serveras varmt eller kallt.

    Sen handlar det om små barn, så det är inte bara maten i sig som är viktig utan att de vuxna som finns runt barnet vid måltiden har koll på läget. På förskolan gjordes det en tydlig handlingsplan för vår son. Där stod det vilka rutiner som skulle gälla vid måltid (egen talrik av porslin, eget glas av glas, att hans mat alltid stod på en särskild bricka, att han alltid skulle ta mat först osv). Här är det noga att tänka på allt, inte all personal tänker på att de inte kan dela sonens frukt med samma kniv som andra barns exempelvis, eller att barn spiller och kladdar och att det kan komma stänk av "fel" mat i barnets mat.

    Tyvärr måste man vara en sån där riktigt jobbig och tjatig förälder om det inte funkar!

    Här finns det en allgerikonsulent (tror jag det hette) som finns knuten till sjukhuset. Denna person kan komma ut till förskolan och hjälpa till med allt detta. Kan utbilda personalen och hjälpa till att komma på smarta lösningar så att det fungerar. Kanske någon sådan finns hos er också? Jag blev erbjuden detta men det fungerade, tack och lov, utan.

    Stort lycka till!
  • Sephyria

    Molina: ja Risdryck funkar bra till risgrynsgröt. Vi brukar även ha i kokosmjölk, blir supergott! Använder ett recept som jag tror är taget från kavats blogg. Kan leta upp det om du vill..?

  • Molina
    Sephyria skrev 2012-12-21 20:32:22 följande:
    Molina: ja Risdryck funkar bra till risgrynsgröt. Vi brukar även ha i kokosmjölk, blir supergott! Använder ett recept som jag tror är taget från kavats blogg. Kan leta upp det om du vill..?
    Ja tar gärna receptet:)