• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Fragile Angel
    Isglittra skrev 2010-05-27 23:41:30 följande:
    God kväll :) Idag fick jag mitt ja! Härligt, känns så skönt att man kommit längre än halvvägs nu! Ssk trodde att jag kunde vänta mig op i September, jag har ställt in mig på oktober och tror fortfarande det kommer bli då.
    GRATTIS! Vad roligt .
    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Fragile Angel

    Jag berättade för alla att jag skulle göra en GBP-operation, och jag har bara fått positiv feedback.


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • yakuzapixel

    God morgon allihopa!


    Kul att se Huachi och Skärgårdsbo här, jag var er andra granne (den snacksaliga). Synd att ni bor så långt bort så man inte kan träffas sen, kanske kan fixa en fika på halvårskontrollen? :) Jag har inte fattat vad min mage sänder för signaler än, har ni? "Tyngd" i magen, betyder det mätt eller bara att den arbetar liksom?  
    Till er som funderar på operation på Sophiahemmet, det går inte att säga annat än att de var underbara!
    Själv har jag inte funkat många minuter utan en vetekudde, min högra axel fattar inte alls att den inte behöver göra ont längre.
    Dags för dricka igen då...
  • CeciliaB

    Nu kommer de strax om GBP Op hos malou efter 10! Två st som berättar om hud överflödet bla....

  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-05-27 16:59:41 följande:
    Men då funkar den ju INTE...
    Jo de gör de vist men de är som sagt fråga om ovilja och inte om att de inte fungerar! Så om de fungara då är de mer att man inte har tider tycker jag är skilada saker! men som sagt vi har olika åsikter hade åberopatvårdgartin och stått på mig hade jag inte vart på mn bedömmning ännu så där av hävdar jag fortfarnde attt de fungare sen at de inte giuxck så smidigt är ju en helt anna sak!
  • vänat
    jag har vart oliak mycket öppen med oliak männskor och de är mitt val eftersom jag vil hålla på min intigritet.

    Samt behöver inte berääta allt för alla. jag prtata inte heller med vem som helst om min ekonomi eller andra privat saker som exvis att jag har endomtrios eller någon annan sjukdom.

    Och de handlar som jag var inte om att skäms för de utan för jag vil bibehålla min intigritet.
  • kaylaSTHLM

    Berättade för min famnilj och nära vänner.. min chef och koleger, samt min personal.. har haft njursten  och var borta 5 månader och folk blev oroliga när jag sa att jag skulle vara sjukskriven igen . så kände att det bästa vara att tala om varför ,.. men bara posetiv feedback förutom vissa som uttryckt att dom känner mig som stor och att det kommer att vara konstigt att se mig mindre...antar att det är något dom får vänja sig vid....

  • vänat
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-28 11:26:52 följande:
    Berättade för min famnilj och nära vänner.. min chef och koleger, samt min personal.. har haft njursten  och var borta 5 månader och folk blev oroliga när jag sa att jag skulle vara sjukskriven igen . så kände att det bästa vara att tala om varför ,.. men bara posetiv feedback förutom vissa som uttryckt att dom känner mig som stor och att det kommer att vara konstigt att se mig mindre...antar att det är något dom får vänja sig vid....
    Heltr klart får dom vänja sig vid att du blir minder men de får dom ju vänja sig vid oavsett du beräta att du ska operas eöller inte. Bara genomatt du går ner så får de helt enkelt vänja sig vid de
  • huachi86
    Zodic skrev 2010-05-27 22:01:24 följande:
    Vi måste ha en fika när ni mår bättre :)
    Ja verkligen =)  det vore väldigt roligt o träffas...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)