• Anonym

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!
  • Anonym
    litenlitenliten skrev 2012-02-14 00:04:19 följande:
    Jag jobbar som undersköterska inom äldreomsorgen. Jag gör mkt mer än bara torkar rumpor och matar.
    Det är jag helt säker på, då jag själv har jobbat som vårdbiträde. Det är fortfarande inte kvalificerade uppgifter. Man behöver ingen särskild utbildning eller kompetens för att kunna utföra de allra flesta av USK-uppgifterna. Det är ett viktigt jobb, men det finns ingen anledning till att betala höga löner när vem som helst kan utföra uppgifterna efter minimal utbildning och lite handledning på plats. I mina ögon är USK ett jobb som man kan göra under några år i början av karriären och sedan vidareutbilda sig till SSK eller liknande om man vill komma upp i lön.
  • Furstinna

    Fast anonym om man anser att det inte krävs mer än lite utbildning och handledning och inga personliga egenskaper så kan man ju säga detsamma om alla yrken.

  • Scream2
    Anonym skrev 2012-02-14 12:16:52 följande:
    Det är jag helt säker på, då jag själv har jobbat som vårdbiträde. Det är fortfarande inte kvalificerade uppgifter. Man behöver ingen särskild utbildning eller kompetens för att kunna utföra de allra flesta av USK-uppgifterna. Det är ett viktigt jobb, men det finns ingen anledning till att betala höga löner när vem som helst kan utföra uppgifterna efter minimal utbildning och lite handledning på plats. I mina ögon är USK ett jobb som man kan göra under några år i början av karriären och sedan vidareutbilda sig till SSK eller liknande om man vill komma upp i lön.

    Vidareutbilda sig till sjuksköterska?
    Det är ingen vidareutbildning från undersköterska...som många tycks tro...och upp i lön, det var ju en sanning med modifikation  
  • Anonym (Anna)

    Jag är utbildad lärare och arbetar som svensklärare i resursgrupp. Min lön är 21700 före skatt. Inga OBn, inga extra tillägg, får alltid ut cirka 15000 i månaden. Jag har nästan fem års högskolestudier bakom mig. När jag ville förhandla upp min lön fick jag alternativet att acceptera det påslag som erbjöds eller säga upp mig. På min ort finns bara kommunal skola.

  • Ruggugglan
    Anonym skrev 2012-02-14 12:16:52 följande:
    Det är jag helt säker på, då jag själv har jobbat som vårdbiträde. Det är fortfarande inte kvalificerade uppgifter. Man behöver ingen särskild utbildning eller kompetens för att kunna utföra de allra flesta av USK-uppgifterna. Det är ett viktigt jobb, men det finns ingen anledning till att betala höga löner när vem som helst kan utföra uppgifterna efter minimal utbildning och lite handledning på plats. I mina ögon är USK ett jobb som man kan göra under några år i början av karriären och sedan vidareutbilda sig till SSK eller liknande om man vill komma upp i lön.
    Det kan ses som en kort och fjantig utbildning i jämförelse med andra utbildningar. Men det finns en anledning till att kommuner och landsting numera kräver utbildning på sin personal. I min kommun anställs ingen som inte har utbildning i ryggen och de som sedan tidigare är fast anställda men bara är vårdbiträden får studera på arbetstid för att få utbildningen.

    Det är personer som  ser yrket som en piss i havet som aldrig ska sätta sin fot i yrket.
    Som undersköterska har jag ett ansvar för 8 (ibland 16 personer) andra människor. Jag ger mediciner, ska se till att de får rätt vård, har kontakt med SSK, beställer medicin, för anteckningar via Magna Cura, tar vissa prover, letar symtom vid sjukdomar och andra tillstånd m.m. Som undersköterska inom sjukvården tar du även blodprover och andra prover som du inte gör inom äldreomsorgen. Som undersköterska riskerar du många ggr utstå öknamn, bli slagen, biten och få höra vidriga saker.

    Jag anser att ALLA som arbetar med människor har usel lön. Min sambo som står och borrar i metallbitar har flera tusen kronor mer i lön än vad jag och mina arbetskamrater har. Men kommunen är inte vinstdrivande så jag får helt enkelt acceptera min usla lön för jag trivs i mitt yrke. Jag har funderingar på att vidareutbilda mig för jag vill jobba som barnmorska i framtiden. Men pga lönen? Nej, knappast. En SSK tjänar inte mkt mer än vad jag tjänar som undersköterska. Tyvärr.

    Ett vårdbiträde kanske kan utföra samma uppgifter. Men vårdbiträdet saknar många ggr kunskap om viktiga saker.
  • Anonym

    Jag är "bara" vårdbiträde och jag har över 20.000 i månaden, så din lön låter för mig urusel

  • Päron1986
    litenlitenliten skrev 2012-02-14 14:42:47 följande:
    Det kan ses som en kort och fjantig utbildning i jämförelse med andra utbildningar. Men det finns en anledning till att kommuner och landsting numera kräver utbildning på sin personal. I min kommun anställs ingen som inte har utbildning i ryggen och de som sedan tidigare är fast anställda men bara är vårdbiträden får studera på arbetstid för att få utbildningen.

    Det är personer som  ser yrket som en piss i havet som aldrig ska sätta sin fot i yrket.
    Som undersköterska har jag ett ansvar för 8 (ibland 16 personer) andra människor. Jag ger mediciner, ska se till att de får rätt vård, har kontakt med SSK, beställer medicin, för anteckningar via Magna Cura, tar vissa prover, letar symtom vid sjukdomar och andra tillstånd m.m. Som undersköterska inom sjukvården tar du även blodprover och andra prover som du inte gör inom äldreomsorgen. Som undersköterska riskerar du många ggr utstå öknamn, bli slagen, biten och få höra vidriga saker.

    Jag anser att ALLA som arbetar med människor har usel lön. Min sambo som står och borrar i metallbitar har flera tusen kronor mer i lön än vad jag och mina arbetskamrater har. Men kommunen är inte vinstdrivande så jag får helt enkelt acceptera min usla lön för jag trivs i mitt yrke. Jag har funderingar på att vidareutbilda mig för jag vill jobba som barnmorska i framtiden. Men pga lönen? Nej, knappast. En SSK tjänar inte mkt mer än vad jag tjänar som undersköterska. Tyvärr.

    Ett vårdbiträde kanske kan utföra samma uppgifter. Men vårdbiträdet saknar många ggr kunskap om viktiga saker.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Det är oerhört viktigt att det finns utbildad personal, vårdbiträden med tjugo år inom yrken är väl kunniga, men då har de ju fått 20års praktiskt utbildning och kan inte jämföras med en nybörjar-vå¨rdbiträde. Nej, det ska vara utbildad personal och precis som du säger. De som tycker att man inte behöver utbildning inom yrket, är de som inte ska arbeta inom det!
  • Indianica
    litenlitenliten skrev 2012-02-14 00:04:19 följande:
    Jag jobbar som undersköterska inom äldreomsorgen. Jag gör mkt mer än bara torkar rumpor och matar.
    Vi behöver kanske inte gå in på detaljer? Vad jag menar är att det inte är ett professionellt yrke på samma sätt som akademiska yrken är. Därför blir det helt snett om akademiskt utbildad personal inom vården, har samma löner som icke-professionella yrkesgrupper. I slutändan resulterar det endast i inflation om alla personer i ett samhälle ska ligga på samma höga löner, en viss spridning krävs.
  • Anonym (bibliotekarie)
    Anonym skrev 2012-02-14 09:50:29 följande:
    Det har hänt en hel del sedan dess. Upplysningsvis kan jag informera om att redan 1999 var 26750 kr/månad i slutlön som bibliotekarier...

    Intressantt undersökning rörande om utbildningar lönar sig: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/almega/docume...
    Kanske  för bibliotekschefer då?   Men jag erkände ju att jag var en dålig löneförhandlare.
  • Indianica

    Kan ge ett exempel. På min makes arbetsplats (en vårdcentral) är det stora konflikter mellan sköterskorna och läkarna angående arbetsuppgifter osv. Sköterskorna anser t ex att de med lätthet skulle kunna överta läkarnas arbetsuppgifter ("bara" att ställa diagnos) och läkarna är irriterade på sköterskorna som tycker att läkarna lika gärna kan överta deras arbetsuppgifter. Så idag har maken t.ex. fått stå och vakta en missbrukare när han tog kissprov. Det tog lång tid och blev en rätt dyr "vaktning" eftersom maken har en lön på 60 000 per månad. Det hade varit rimligare att sätta någon sköterska på den arbetsuppgiften, kan vi tycka.

Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!