• maria81

    Sonen om nyss fyllt 8 år fick köpa energidryck på ica! *arg*

    Jag vet att det inte finns någon lag som säger att man måste vara en viss ålder för att köpa energidryck, men nånstans i kassörskans huvud måste det väl ändå finnas nån liten hjärncell som säger " nej jag borde nog inte sälja energidryck till en sån liten kille"
    Eller?

    Behöver jag säga att det tog en himlans lång tid att få sonen i säng den kvällen?!!!


    mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Svar på tråden Sonen om nyss fyllt 8 år fick köpa energidryck på ica! *arg*
  • LillaTanten

    När jag tidigare bodde i en pytteliten by där alla kände alla så pratade jag med butiksinnehavaren om detta - fast då gällde det cider med samma promillehalt som lättöl - det ena fick de sälja och det andra fick de inte sälja till minderåriga. Han - liksom jag - ogillade dubbelmoralen i det och han och hans personal erbjöd oss föräldrar att komma in och tala om huruvida vi accepterade att våra småttingar köpte cider och energidryck.

    I samma veva fanns en trend bland 10 -12 åringarna att köpa spray av olika slag och tända eld på drivgasen så han omfattade "förbudet" till att gälla även tändare och tändstickor. Om han hade laglig grund för detta har jag ingen aning om och bryr mig inte heller faktiskt - men där är enligt mig ett lysande exempel på hur vuxenvärlden samarbetar för barnens/ungdomarnas bästa - utan att vilja dyvla över skulden och ansvaret på någon annan.


    Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Hugful80
    LillaTanten skrev 2010-06-11 22:06:24 följande:

    När jag tidigare bodde i en pytteliten by där alla kände alla så pratade jag med butiksinnehavaren om detta - fast då gällde det cider med samma promillehalt som lättöl - det ena fick de sälja och det andra fick de inte sälja till minderåriga. Han - liksom jag - ogillade dubbelmoralen i det och han och hans personal erbjöd oss föräldrar att komma in och tala om huruvida vi accepterade att våra småttingar köpte cider och energidryck.

    I samma veva fanns en trend bland 10 -12 åringarna att köpa spray av olika slag och tända eld på drivgasen så han omfattade "förbudet" till att gälla även tändare och tändstickor. Om han hade laglig grund för detta har jag ingen aning om och bryr mig inte heller faktiskt - men där är enligt mig ett lysande exempel på hur vuxenvärlden samarbetar för barnens/ungdomarnas bästa - utan att vilja dyvla över skulden och ansvaret på någon annan.


    Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
    Så du anser att enskilda butiksbiträden skall anse vad som är rätt och fel att sälja till olika individer som försöker köpa något?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    Rakad Apa skrev 2010-06-11 22:00:46 följande:
    Tycker att det är lämpligt med en 15 årsgräns.
    Det kan man tycka.

    I det här fallet fanns varken laglig eller enskild regel om inköpsålder för energidryck var 15 år eller äldre, således borde TS ha förmanat sina barn att inte köpa energidryck istället för att skylla på butiken som sålde.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Rakad Apa
    Hugful80 skrev 2010-06-12 02:24:18 följande:
    Det kan man tycka.

    I det här fallet fanns varken laglig eller enskild regel om inköpsålder för energidryck var 15 år eller äldre, således borde TS ha förmanat sina barn att inte köpa energidryck istället för att skylla på butiken som sålde.
    Ja, det är klart. Hennes barn = hennes ansvar. Fast om jag satt i kassan på den affären hade jag nekat barnet att köpa det.
  • LillaTanten
    Hugful80 skrev 2010-06-12 02:20:53 följande:
    Så du anser att enskilda butiksbiträden skall anse vad som är rätt och fel att sälja till olika individer som försöker köpa något?
    Nope, det tycker jag inte - detta gällde just VÅR situation i VÅR lilla butik och som sagt, i kommunikation mellan förälder och butiksinnehavare.
    Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Selfish Geene
    Rakad Apa skrev 2010-06-14 18:52:19 följande:
    Ja, det är klart. Hennes barn = hennes ansvar. Fast om jag satt i kassan på den affären hade jag nekat barnet att köpa det.
    Om du sitter i kassan är det ditt jobb att sälja butikens produkter!
    Om du inte fått uttryckliga instruktioner att neka vissa kunder att handla era varor, så gör du inte ditt jobb om du vägrar sälja sportdryck till vem som hels som kan betala för den (jag utgår ifrån att personen i kassan inte ägde butiken)
  • sverker11
    Rakad Apa skrev 2010-06-14 18:52:19 följande:
    Ja, det är klart. Hennes barn = hennes ansvar. Fast om jag satt i kassan på den affären hade jag nekat barnet att köpa det.
    Då skulle du även vägra sälja kaffe till barn?

    Från Livsmedelssäkerhetsverket hemsida: "Bland koffeinets skadeverkningar kan framförallt nämnas dess beroendeframkallande inverkan.".
  • Selfish Geene

    Vill tillägga att inte alla föräldrar förbjuder sina barn att dricka energidryck (jag är en av dom)

    jag tycker att det skulle kännas mycket märkligt om snabbköpskasörskan ville lägga sig i vad jag låter min son göra

  • YokohamaNr2

    Om man nu låter sin 8 åring använda sina egna pengar i affären själv så får man väl vara medveten om att han lär köpa saker han vill ha. Vill du inte ha det så så får du följa med din son till affären och övervaka vad han köper, det är inte affärens ansvar för sjutton

  • Lorenz

    Gammal tråd men ett svar kan ändå vara på sin plats, lite förenklat men dock ett svar. 

    Det finns lagstöd för att barn inte får köpa något överhuvudtaget i en affär, alltså inte heller energidryck, om inte föräldrar tillåter detta. Reglerna finns i Föräldrabalkens 9 kapitel. Barn under 18 år kan nämligen inte ingå avtal eftersom de inte är myndiga, att köpa något i en affär vilken som helst är att ingå avtal. Avtalet/köpet barnet gör blir ogiltigt just för att barn inte har rättskapacitet då de är omyndiga, rättskapacitet krävs för att ingå bindande giltiga avtal.

    Föräldrar kan skicka barnet med pengar till affären för att köpa t.ex. mjölk, barnet har då fått fullmakt att köpa mjölken, och därigenom ingår föräldern själv köpavtal med affären eftersom föräldern har rättskapacitet att ingå avtal. Om ungen köpt något utan förälderns godkännande innan köpet kan föräldern godkänna köpet i efterhand.

    Undantag finns om barnet är 16 år och själv tjänat ihop egna pengar då hen fyllt 16 år. Då kan barnet ingå bindande köpavtal med dessa pengar, men inte om hen använder pengar som tjänats ihop då hen var under 16 år. 

    I trådskaparens läge kan Du som förälder kan gå tillbaka till affären och få pengarna tillbaka utan omsvep även om ungen satt i sig drickan med stöd av att köpavtal inte kommit till stånd på grund av omyndigheten hos ditt barn.

    Ett lite förenklat svar. 

    Reglerna finns som sagt i Föräldrabalkens 9 kapitel bland de första paragraferna.

  • Crash Man
    Lorenz skrev 2016-05-29 12:45:33 följande:

    Gammal tråd men ett svar kan ändå vara på sin plats, lite förenklat men dock ett svar. 

    Det finns lagstöd för att barn inte får köpa något överhuvudtaget i en affär, alltså inte heller energidryck, om inte föräldrar tillåter detta. Reglerna finns i Föräldrabalkens 9 kapitel. Barn under 18 år kan nämligen inte ingå avtal eftersom de inte är myndiga, att köpa något i en affär vilken som helst är att ingå avtal. Avtalet/köpet barnet gör blir ogiltigt just för att barn inte har rättskapacitet då de är omyndiga, rättskapacitet krävs för att ingå bindande giltiga avtal.

    Föräldrar kan skicka barnet med pengar till affären för att köpa t.ex. mjölk, barnet har då fått fullmakt att köpa mjölken, och därigenom ingår föräldern själv köpavtal med affären eftersom föräldern har rättskapacitet att ingå avtal. Om ungen köpt något utan förälderns godkännande innan köpet kan föräldern godkänna köpet i efterhand.

    Undantag finns om barnet är 16 år och själv tjänat ihop egna pengar då hen fyllt 16 år. Då kan barnet ingå bindande köpavtal med dessa pengar, men inte om hen använder pengar som tjänats ihop då hen var under 16 år. 

    I trådskaparens läge kan Du som förälder kan gå tillbaka till affären och få pengarna tillbaka utan omsvep även om ungen satt i sig drickan med stöd av att köpavtal inte kommit till stånd på grund av omyndigheten hos ditt barn.

    Ett lite förenklat svar. 

    Reglerna finns som sagt i Föräldrabalkens 9 kapitel bland de första paragraferna.


    Jag kom ihog när jag läste rättskunskap på gymnasiet och då berättade läraren om den lagen. Den lagen är främst till för om barn köper dyrare produkter, t.ex datorer, tv-spel, konsoler etc. När det rör sig om så pass små summor brukar det alltid ses genom fingrarna. Det finns knappast någon åklagare som skulle dra igång en rättsprocess för att någon sålt en energidryck till ett barn
Svar på tråden Sonen om nyss fyllt 8 år fick köpa energidryck på ica! *arg*