• Anonym

    Kan inte kissa!

    Det började igår med att jag kände mig kissnödig lite väl ofta. Var inte så konstigt eftersom jag märkte att det var lite halvsvårt att tömma blåsan. Fick trycka på rejält men var ändå kissnödig. Idag kan jag inte kissa alls. Jag ska ta mig till läkaren efter jobbet men undrar om någon här varit med om detta? Vad kan det vara? Tänkte att det var UVI först men det kom så snabbt ju. Ska man vända sig till jourvårdcentral eller gynakuten?

  • Svar på tråden Kan inte kissa!
  • As mamma

    VC måste kunna ge dig en tid, annars närakuten ikväll när VC har stängt. Väntetiderna på gynakuten brukar vara långa! Du kan behöva antibiotika för att det ska bli bättre.

  • Bellsam

    Fast om du inte får ut något kiss alls trots att du dricker kanske du ska ringa sjukvårdsrådgivningen då det kan vara något annat. Med UVI brukar man få ut några droppar emellanåt i alla fall, men på dig låter det som om det är helt stopp eller? Låter inte alls bra.

  • ami
    Anonym skrev 2010-09-08 14:23:21 följande:
    Dum fråga kanske, men hur sätter de diagnosen om de inte kan ta ett urinprov?
    Man går på symtom.
    Kontakta snarast doktor, så du kan börja med antibiotika. Annars finns risk att infektionen går uppåt. Kan du inte kissa kan även urinen stiga uppåt och orsaka njurskador. Sina njurar ska man vara rädd om..
  • 4mychildren

    Oj jo det låter inte bra. Jag har haft UVI utan smärta också men då måste dom ju ändå ha ett urinprov, dom fick några droppar av mig och då kunde dom se bakterier i urinen. Fick antibiotika emot det. Men ring akuten eller så för det låter ju inte alls bra att inte kunna kissa ens lite.

  • Anonym

    Har ringt sjukvårdsupplysningen som tycker jag ska åka in så får göra det om någon timme. Tänkte satsa på gyn-akuten eftersom vår jourvårdcentral har ett fruktansvärt dåligt rykte. Jag har endometrios också och funderar på om det kan ha något med saken att göra, men det kan bara ses genom vaginala ultraljud så tror gynakut får bli bäst. Är lite nervös nu. Är livrädd för att de ska sätta kateter.

  • Anonym
    Bellsam skrev 2010-09-08 14:26:14 följande:
    Fast om du inte får ut något kiss alls trots att du dricker kanske du ska ringa sjukvårdsrådgivningen då det kan vara något annat. Med UVI brukar man få ut några droppar emellanåt i alla fall, men på dig låter det som om det är helt stopp eller? Låter inte alls bra.
    Japp, det är tvärtstopp nu. Jag vågar inte ens försöka pressa på för det känns verkligen som att jag krystar ut hela livmodern på köpet
  • Bellsam
    Anonym skrev 2010-09-08 14:23:37 följande:
    Ok det visste jag inte då jag alltid får jäääätte ont när jag har UVI. 
    Det är olika, men oftast har du ju ont, precis som du säger.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-08 14:27:32 följande:
    Har ringt sjukvårdsupplysningen som tycker jag ska åka in så får göra det om någon timme. Tänkte satsa på gyn-akuten eftersom vår jourvårdcentral har ett fruktansvärt dåligt rykte. Jag har endometrios också och funderar på om det kan ha något med saken att göra, men det kan bara ses genom vaginala ultraljud så tror gynakut får bli bäst. Är lite nervös nu. Är livrädd för att de ska sätta kateter.
    Kateter lär de sätta ekker iallafall utför RIK på dig (dvs tömning av blåsan)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-08 14:30:03 följande:
    Kateter lär de sätta ekker iallafall utför RIK på dig (dvs tömning av blåsan)
    *eller
  • Bellsam
    Anonym skrev 2010-09-08 14:29:17 följande:
    Japp, det är tvärtstopp nu. Jag vågar inte ens försöka pressa på för det känns verkligen som att jag krystar ut hela livmodern på köpet
    Ursch vad jobbigt.. Men det är nog bra att du åker in och får det undersökt!
Svar på tråden Kan inte kissa!