• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattflickan

    Det sägs ju att alla graviditeter är olika. Jag mådde inte illa en enda gång under min förra graviditet. Däremot tålde jag inte lukten eller smaken av fisk. Men det är ju inte säkert att det blir på samma sätt den här gången.

    Har också funderat över varför de inte gör moderkaksprov överallt. Min läkare sa att jag kunde ringa dem direkt när jag blev gravid och få ett moderkaksprov redan i vecka 11. Det förkortar ju ovissheten med några veckor.

    Limpan, visst är det så att du bor i ett angränsande län till mitt. Det tar ju inte lång tid att åka hit och göra MKP bara du får för ditt landsting? Jag vet inte hur reglerna är faktiskt, kan man själv söka sig till ett annat sjukhus i landet för specialvård om det saknas på sjukhuset närmast?

    Millan

     

  • Limpan 83

    Millan: Ja jag har också tänkte på det. Om de inte kan erbjuda mig det här så borde jag ju rimligtvis kunna få göra det i ett annat län? Jo det stämmer att jag bor ganska så nära dig. Jag ska fråga de på kvinnokliniken nu när jag ska dit den 3/3 för VUL.

    Hur mår ni annars allihopa? Jag mår fortfarande bra, inget illamående alls.. vilket skrämmer mig lite. Men har andra symtom som molvärk, superömma bröst och trötthet.

    Stor kram

  • Lindis1974

    Hello

    JAg har varit gravid två gånger nu och har inte mått illa en enda gång så det är inget dåligt tecken :)
    När jag tänker efter så har nästan alla min vänninor mått bra så och det har alla barn.
    Men jag vet hur det är.. vid min grav. så kände jag efter hela tiden om jag ändå inte mådde lite illa;)

  • Kattflickan

    Lindis: Det låter som om du hade en jättejobbig abort. Höll den verkligen på i två dagar? Jag tyckte en dag var illa nog.

    Ja, vi kanske har setts, vi är ju ungefär lika gamla. Fast jag bor i norra delen av stan. Men har bott på andra ställen i stan också.

    Just nu har jag håll, antingen så beror det på att jag åt mycket mat eller på graviditeten  

    Millan

     

  • Lindis1974

    Millan: ja två dagar. Skitjobbigt var det. Vi kom in på tisdag och åkte hem fredag morgon.

    Ja me har bott överallt Gränby, fålhagen, Svartbäcken , centrum och till slut köpte vi hus:) och här blir vi nog kvar :)

    Vad mysigt att du är gravid. Har glömt fråga om du har barn innan?

  • Pilla1979

    Usch Lindis låter hemskt, att man ska behöva lida i 2 dagar Rynkar på näsan

    Hur är det annars med er alla?

    Igår fick vi tiden för läkarultraljudet, känns såååå skönt att ha fått ett datum på det. Så nu är det bara att vänta. Vi ska iväg på det den 22 mars, men tror tiden kommer gå fort. Vi kommer även göra KUB-testet, så då får vi ju se bebisen ca 1 vecka innan. Och jag kommer ju ihåg hur det såg ut sist med tanke på vårat "fel".

  • Kattflickan

    Hejsan,

    Jag har bokat in ett vul i vecka 8 nu. Försöker vara lite mindre oroad.

    Lindis: Jag har inga barn, än iallafall, börjar ju bli lite bråttom då jag är 36 och vill ha två.

    Kramar!

    Millan

     

  • Lindis1974

    Vad bra att du bokat VUL. Brukar kännas lite bättre efter dig

    Har ju inte heller några egna barn en bonusson på 15 dock. Han är ju som min oxå.
    Är även jag 36 men med IVF och så får vi se om jag hinner få mer än ett men vill gärna ha två ja me...

  • Kattflickan

    Ja, man får börja med ett och vara glad om man lyckas! Men det var positivt att du lyckades på första ivf-försöket med att bli gravid så förhoppningsvis går det snart vägen igen! Hur känner du dig nu? 

    Millan 

  • Lindis1974

    Jo tack det känns lite bättre. Är gladare och lugnare. Lite ivrig att komma i gång igen. IVF är ju en jobbig process och jag vet inte riktigt hur vi kommer vidare med det. Blir spännande på onsdag :)
    Hur mår du? Känner du dig gravid ?

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort