• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Lindis1974

    I dag kom brevet. Allt var försenat pga sjukdomar så brevet tog flera dagar längre än vanligt.
    Så nu kan vi andas ut!!! :)

    Millan:Jobbigt med THS. Jag har flera vänner som har högt THS och äter Levaxin. Dem låg alla väldigt högt men fick ner det ganska snabbt. Du bör får ner det absolut innan IVF drar i gång:)

    Vad fick ni veta? Fick ni veta när ni får komma dit?

    Kram

  • Lise W

    Åh vad bra Lindis, GRATTIS till det, så skönt att ha klartbesked innan helgen, det här var verkligen underbara nyheter :)

    Millan: Ja såklart är det så ,att det  alltid är något, men som Lindis sa, medicin ska nog få ner det (även om jag inte har så stor koll på THS) jag känner oxå en som fick ta levaxin o det gick fort för henne att bli bra när hon väl fick medicin, meen så bra att de kollade det så att du nu vet.

    Jo jag har oxå fött barn.... en pojke i söndags kväll, det gick också relativt fort men bra. Detta är ren gränslös kärlek.......
    Jag önskar verkligen detta för er i framtiden.

    kram Lise

  • Lindis1974
    Lise W skrev 2011-11-04 16:24:16 följande:

    Åh vad bra Lindis, GRATTIS till det, så skönt att ha klartbesked innan helgen, det här var verkligen underbara nyheter :)

    Millan: Ja såklart är det så ,att det  alltid är något, men som Lindis sa, medicin ska nog få ner det (även om jag inte har så stor koll på THS) jag känner oxå en som fick ta levaxin o det gick fort för henne att bli bra när hon väl fick medicin, meen så bra att de kollade det så att du nu vet.

    Jo jag har oxå fött barn.... en pojke i söndags kväll, det gick också relativt fort men bra. Detta är ren gränslös kärlek.......
    Jag önskar verkligen detta för er i framtiden.

    kram LiseGr


    Grattis Lise vad underbart med en liten pojke !!!
  • Kattflickan

    Grattis Lise! Så underbart! Det ger hopp till oss andra att ni fått friska barn! 

    Lindis: Superskönt att brevet kom! Då kan du äntligen slappna av!

    Jo, jag vet att det går att få ner THS men de vill först ta ett prov till en månad efter det andra för att se om värdet ändras. Jag känner mig lite stressad, för jag vet att det kan ta några månader åtminstone att få ner det och det måste ner innan ivf. Men det är ju inte jättehögt så jag försöker inte oroa mig.

    Sekreteraren jag pratade med på KI sa att först kommer remissen att granskas av en läkare inom ett par veckor för att se om den är komplett eller om ytterligare prover behöver tas på oss. Om det krävs så kontaktas vi om det. Efter detta skickas bekräftelsen ut till oss. Inom 1-2 månader borde vi få kallelsen till ett första möte på klinisk genetik. Så, vi borde kanske kunna komma dit i januari-februari?

    Millan 

  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-11-04 13:44:17 följande:
    Kikar bara in lite kort för att meddela att min son anlände i torsdags den 27/10. 50 cm lång och vikt 3425 g. Helt underbar! Pga högt blodtryck blev jag inlagd på förlossningen och då visade det sig att jag var öppen 3 cm. De tog hinnorna kl 15 och 2½ timme senare var han ute! Gick kanonfort men var en otroligt jobbig förlossning då värkarna var fruktansvärt intensiva och onda från första sekunden. Jag fick aldrig någon paus mellan värkarna.

    Ska läsa ikapp tråden snart. Vill ge er alla en stor kram och hoppas att det rullar på för alla här inne, åt rätt håll  Hjärta

    Stort Grattis Limpan Glad

    Inte inne så mycket just nu, men ni alla finns i mina tankar!

    Kram till er! {#emotions_dlg.flower}   
  • Kattflickan

    Här går allt upp och ner. 

    Blev glad i veckan när vi fick kallelse till klinisk genetik i Stockholm i december. Sen blev jag ledsen igår när jag ringde Ackis och fick veta att mitt AMH var lågt. Ska prata med läkaren på måndag om det. Det innebär att min äggreserv är låg. Kan minska mina chanser vid ivf drastiskt.

    Varför kan det inte bara gå bra för mig nån gång!

    Millan 

  • seccasecca

    Jag har själv inte gjort abort på grund av att barnet har DS. Ni som gjort det måste vara otroligt starka, att fatta ett sådant beslut är aldrig lätt kan jag tänka mig. Kramar till er alla! jag själv skulle aldrig klara av att fatta ett sånt beslut men ni är starka och har noga tänkt igenom ert beslut.

    Det jag vill säga som suttit och läst lite i tråden ( många tårar har fallit) är att jag gjorde själv ett KUB-test i januari (tror jag det var) och fick 1/627. Vi kände oss trygga i det och framför allt barnmorskans svar på våra frågor. Vi fick en son med Downs syndrom! En chock, besvikelse, jag kände att mitt liv var förstört!!! Nu hade vi turen att få en son utan följdsjukdomar (än så länge, kan dyka upp på vägen). Jag kontaktade hon som gjort testet och ville att hon kollade på bilderna en extra gång för att se om hon kunde se ner tydliga tecken på DS när hon visste om det. Det kunde hon inte, han är en av de 10% som man inte kan hitta på det sättet sa hon då. Då frågade jag om det var så att det är mindre risk för följdsjukdomar om det inte syns på UL. Ja sa hon då, hjärtfel och annat som syns på UL är eliminerade då.

    Detta var lite OT! Jag har dock full förståelse för er som fattat ert beslut. Dock vet jag inte vad jag skulle gjort om jag vetat det jag vet idag.

    Kram till er alla, jag har själv haft minst tre missfall så jag förstår hur stor er sorg är. Vi fick kämpa tre år innan vi blev gravida och fick behålla vårt efterlängtade syskon till vår dotter.

  • Kattflickan

    Tack Seccasecca! Tror du är den första med ett barn med DS som är så förstående! 

    På mina KUB har nackspalten varit tydligt bred. Jag har ju haft två foster med DS och har troligtvis ett genetiskt fel. Mitt första barn hade en nackspalt på 6 mm.

    Måste vara jätteskönt att din son inte har följdsjukdomar! Kanske därför inget syntes på KUB? Bred nackspalt kan ju även innebära hjärt eller organfel.

    Millan

     

  • seccasecca

    Som sagt jag vet inte vad jag skulle gjort om jag fått reda på det när jag var gravid. Men nu när jag vet hur det är skulle jag inte gjort abort. Vår son hade en nackspalt på 1,6,okej alltså. en underbart go liten kille som ger oss mycket glädje varje dag.

    Jag har diskuterat detta i andra trådar och då varit mer negativt inställd till att välja bort barn med DS men omvärderat nu efteråt. Det är upp till var och en, jag accepterar era beslut!

    Vi har omvärderat livet och tar endag i taget.

    Kram till er alla!!

  • Victoria70
    seccasecca skrev 2011-11-19 14:44:16 följande:
    Jag har själv inte gjort abort på grund av att barnet har DS. Ni som gjort det måste vara otroligt starka, att fatta ett sådant beslut är aldrig lätt kan jag tänka mig. Kramar till er alla! jag själv skulle aldrig klara av att fatta ett sånt beslut men ni är starka och har noga tänkt igenom ert beslut.

    Det jag vill säga som suttit och läst lite i tråden ( många tårar har fallit) är att jag gjorde själv ett KUB-test i januari (tror jag det var) och fick 1/627. Vi kände oss trygga i det och framför allt barnmorskans svar på våra frågor. Vi fick en son med Downs syndrom! En chock, besvikelse, jag kände att mitt liv var förstört!!! Nu hade vi turen att få en son utan följdsjukdomar (än så länge, kan dyka upp på vägen). Jag kontaktade hon som gjort testet och ville att hon kollade på bilderna en extra gång för att se om hon kunde se ner tydliga tecken på DS när hon visste om det. Det kunde hon inte, han är en av de 10% som man inte kan hitta på det sättet sa hon då. Då frågade jag om det var så att det är mindre risk för följdsjukdomar om det inte syns på UL. Ja sa hon då, hjärtfel och annat som syns på UL är eliminerade då.

    Detta var lite OT! Jag har dock full förståelse för er som fattat ert beslut. Dock vet jag inte vad jag skulle gjort om jag vetat det jag vet idag.

    Kram till er alla, jag har själv haft minst tre missfall så jag förstår hur stor er sorg är. Vi fick kämpa tre år innan vi blev gravida och fick behålla vårt efterlängtade syskon till vår dotter.
    Hej! Så här var det för mig. I och med att jag gjorde KUBtestet hade jag redan bestämt mig. Vi hade bestämt innan KUB att om det nu var DS skulle vi göra abort, för varför skulle vi i annatfall göra provet.

    Jag kan tänka mig att det var samma för dig. Nu fick du en bra siffra och valde att inte gå vidare med ytterligare tester, men att det senare visade sig vara DS ändå. Jag hade gjort samma val som du. Nu fick vi siffran 1:2, och kände redan då att det var något fel. Fostervattenprovet visade att så var fallet....  Och det är det som jag tycker är viktigast. Man måste bestämma sig innan testet varför man gör testet. KUBtest diagnostiserar kromosonfel.

    Nu har du fått ett barn, som du älskar över allt annat. Tror att jag talar för oss alla andra här att vi gjort samma val som du. Visst hade jag älskat barnet, handlar inte om det,  för de flesta som är här har en stark barnlängtan, den största längtan av alla.

    Jag önskar dig och din son allt gott , så roligt att höra en annan historia hur det också kan gå och hur livet kan bli och bli bra. Har du någon tråd eller blogg där man kan få följa din vardag? Det kan ju vara bra för de som kanske befinner sig i en situation där man skall göra ett test eller fått svar på ett test och inte bestämt sig innan, men nu måste ta ett beslut.

    Kram 
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort