• Snarkofagen

    ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~

    Välkomna till tråd nummer 13! 



    Tiden går - här förbereder vi oss för att fira våra fyraåringar.

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Vi följs åt i barnens fantastiska utveckling och diskuterar syskon, gränsdragningar och föräldraskap.

    I tråden pratar vi om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken. Någon sägs visst även fundera på en trea vilket vi andra applåderar.

    Första tråden:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan:  www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.ht...
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    Sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html
    Sjuan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m38670698.html
    Åttan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m41844698.html
    Nian: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m44252155.html
    åsså tolvan!: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m51044479.html
    Medlemmar vid TS 28/9-10
    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~
  • 1 tu 3

    Oj vad stor bilden blev! Ja det är detta hus som vi ska flytta till alltså.

    Oj snarko, vad rörigt för dig. Håller tummar för annat jobb. Ses på tisdag förresten.

    Vet ni vad som hände mig i måndags. Har ju fortfarande en enskild firma på mig, som jag håller på att avveckla. Blev uppringd av ett blufföretag, Företagslansering Sverige AB, som påstod att jag har haft ett abonnemang som var gratis i ett halvår med dem. Eftersom att jag inte har avbeställt senast två månader innan halvåret hade gått, så hade jag nu då ingått ett abonnemang som löpte på 24 månader. Det skulle kosta mig 24 000 kronor plus moms. Jag sa att jag aldrig har gått med på en gratisperiod och då menade de att jag hade bekräftat det genom en knapptryckning på min mobil i februari i år.

    Efter mycket diskussioner där jag vidhöll att detta har jag ALDRIG gjort fick jag prata med vd:n och han kunde gå med på att sänka medlemskapet till 8 månader för 8000 + moms.!! WHat!! Are you kiding me!! Demon Jag har ju liksom aldrig ingått något avtal.

    Det hela slutade till slut med att de sa att de skulle skicka en faktura på 24000 + moms till mig,  jag sa att de inte får inte en krona av mig, jag kommer bestrida detta så långt det går, polisanm etc och sen la jag på.

    Har inte sett någon faktura ännu. Man kan läsa på nätet spaltvis med folk som blivit utsatta för detta + att det var på radio med Robert Aschberg igår.

  • Snarkofagen

    Nej, så fint ni ska bo! Ser fram emot att få höra ALLT om det på tisdag! Har en intervju bokad, håller dig informerad om vilken tid så att vi VERKLIGEN ÄNTLIGEN kan äta lunch ihop!!! 

    Idag är det bättre med Snarko. Plåstren har tagits bort och magen ser bra ut. Det här blir nog bra.

    Ah, de där jäkla blufföretagen! Jag tror nog att de tjänar rätt bra med pengar på sånt där, jäkligt surt! Hoppas du slipper undan.  

  • Gladabarnensmamma

    Herregud vilka bovar och banditer 1 tu 3! Och ha mage att RINGA och dessutom TJATA ?!? Vad mysigt huset ser ut forresten, jag hoppas flytten gar smidigt (och ar bombis pa att ni kommer trivas!) .

    Snarko; aj och oj - operationer ar aldrig skoj. Men skont att cystan ar vack! Har ett vagt minne av att vi pratade om niagara-falls-mens, hanger det ihop sa att du kanske slipper det i fortsattningen? Ang. flaska; nar gav du upp? Jag ar tjurig for att lilffia inte kan vara den fetto-ungen jag hoppades pa, jag var SAAA MALLIG nar hon vagde hela 3875g vid fodseln jag tog nog ut lite nu-fungerar-det-ego-boost for tidigt och nu star jag har med ett banta-barn igen. Grrr....

    bussig - foljde Felix en annan viktkurva eller har dom samma for barn som inte ammas? (det vore ju gladjen for mig om "flaskbarn" vagde mer, da kunde jag ju ge lillfia ersattning och hoppas att hon kommer ikapp sin egen kurva!).

    Igar var vi i alla fall till lakaren och jag fick prata av mig lite om ditten och datten. Lillfia har torsk (munsvamp) enligt Dr. Nollan och min egen diagnos var dessutom att bebisens envisa blojeksem hangde ihop med svampen. Dr. Nollan har namligen surfat pa internet och hittat diverse symptom som stamde in perfekt och darfor borjade hon pa eget bevag behandla svampen med en lila sorja som penslas pa tunga & mammans tuttar 7 natter i rad.

    Den riktiga lakaren var lite skeptisk forst och tyckte nog att jag var ganska jobbig/hysterisk, men nar hon sjalv fick se liffias prickiga rumpa sa fick Dr.Nollan berom for sin diagnos och lite mer medicin att kladda pa lillans rumpa for att bli av med svampen. Hon fick faktiskt Canesten, sandar salva som vi fruntimmer behover ibland, det ar visst samma svamp (Candida) som orsakar torsk och envisa blojeksen. Se dar, dar larde jag mig nagot nytt.
    Lakaren trodde inte heller att varken jag eller lillfia skulle ga under av att ge lillfia 100ml ersattning om dagen - men det var inget hon propsade pa eller rekommenderade (fast hon sjalv ar smal som ett streck och gav sin egen unge ersattning, sa psykologen Nollan laste lite mellan raderna att lakaren forstod bra vad mamman helst ville gora). I Montreal ar amningsfashisterna en ganska ny rorelse, men den har fatt faste och vaxer

    Men nu har jag funderat pa saken och tanker nog ta en sak i sander. Forst bli av med torsk & blojeksem. Sen tanker jag amma som fan och vaga henne varje vecka och se om hon forstsatter halka efter. Gar det fortfarande trogt sa far hon tillskott. Vad tror ni om den behandlingen?

    Felix har hamnat i kiss, bajs & prutt psykos... Nagon mer? Det ar det enda som ar riktigt kul (forutom Wii och att spela in sina egna kiss, bajs & prutt sanger pa iPaden). Forutom det maste jag saga att han har ett otroligt vokabular i sina sprak - han pratar nastan som en vuxen nu. En boll daremot, den kan han inte ens sparka pa

    Igar tjanade jag ihop sa manga perfekta-mamman-poang att det dundrade om det. Jag fick med Elliot till ngn sorts pedagogisk lek & stoj aktivitet (arrangerad av kommunen, man anmaler & betalar). Sa dar hoppade jag runt bland bollar och sjong franska sanger med lillfia i babybjornen och en Elliot som sken som en sol...
    (herregudvilketlangtinlaggdetharblevnuslutarjagbums)

  • Snarkofagen

    Nollan - ja, du minns rätt. Jag hade verkligen stora problem med mensen efter Astons födelse. Men cystan har inte med saken att göra. Jag fick blödningshämmande medicin och det fixade flödet. Ja, skönt att det är över. Det är så mycket skit med oss kvinnor Tänkte på det när jag låg på salen och hörde alla kvinnor som mådde dåligt. Männen slipper ALLT sånthär! 

    Jag älskar internet! För jag antar att det är där du hittat din diagnos? Helt rätt att komma med egna "förslag", det håller läkarna lite på tå tycker jag. Håller tummar för att torsken ger med sig. Är så GLAD att jag sluppit det!

    Jag ammade Aston som en galning i ca tre månader, sen gav jag upp. Han fick aldrig tillräckligt. Hembesöket, tre dagar efter BVC, hade Aston gått NER i vikt. Fatta paniken! Vi blev ju knappt utsläppta från Neo eftersom han inte ökat i vikt som han skulle. Och sen att gå NER i vikt - tror mina tuttar minskade ett par storlekar bara av DEN chocken.

    Nä. Vi kämpade och kämpade, jag drack vatten som en jävla kamel eftersom man misstänkte att JAG var uttorkad och Aston försökte och försökte, stackaren. Men till slut gav jag upp. Och vilken lättnad! Nackdel - han kräktes en hel del. Och det var alltid svårt att veta om han fått nog. "Ge honom tills han är nöjd", sa sköterskan. Men den här killen kunde inte, och kan fortfarande inte, säga att han är mätt. Så han kunde glatt dra i sig dubbel portion ersättning och kräkas som en kalv. Oh, så stressande bara att tänka tanken

    Nu ska jag sluta skriva. Håll tummarna för mig i morgon, jag ska på en intervju på morgonen och äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN ska jag och 1 tu 3 träffas på lunch!!!  

  • mejja75

    Tjenixen! Hemma igen sen ett par dagar efter en superhärlig vecka i Turkiet. Men nu är det tillbaka till vardagen igen... Thea har åkt på feber och risighet i magen, vet inte om det är nån bacillusk hon drog på sig här nere eller om hon lyckats smittas av nåt här hemma. 
    Fick förresten inte jobbet jag ville ha, men hon som höll i intervjun tipsade mig om en annan tjänst där hon redan pratat med rekryteraren om mig. Schysst va? Så nu är det bara att knåpa i hop en ansökan.

    Nollan: Trist att  lillfisan inte går upp som hon ska. Har aldrig haft det problemet (snarare tvärtom, båda våra har tokökat i vikt första tiden och med Thea fick jag "rådet" att inte ge henne så mycket mat...), men jag har vänner som haft det skitjobbigt och ersättning har vart räddningen för dem.
    Ville hade också torsk, så vi gick omkring här lilafärgade lite varstans både han och jag under en period. Hade rätt svårt att få bort det så vi fick köra två kurer innan det gav med sig.

    Snarko och 1tu3: Ha det så himla mysigt imorgon Hade gärna varit med. Försöker planera in en sthlms resa nu i höst och då vore det superkul om vi kunde träffas! 

     

  • Gladabarnensmamma

    Snarko - vilken kampe du ar som trulade pa med skrap-amning i hela tre manader!
    Hur gick det pa intervjun?

    Mejja - gud sa skont med en tjockis-bebis som smaskar i sig mat & gar upp i vikt... imorgon ska jag till BVC och vaga lillfisan och det blir garanterat ytterligare ett mindre nervost sammanbrott av nollan. Man vill ju sa innerligt att det ska vanda, men... varje vecka halkar vi efter. Och inatt ammade hon varje timme.

    En god nyhet ar att den lila kladdkuren verkar bita pa torsken. Det ar inte helt borta, men man ser tydligt en fin rosa tunga som borjar kika fram under en vit belaggning som nu har skarpa kanter och ser valdigt onaturlig ut. Canesten salvan fungerar ocksa bra, hon har varit valdigt nojd & somnig sen i fredags (undantag; inatt... men jag drack 3 koppar kaffe igar sa jag kanske far skylla mig sjalv).

  • Snarkofagen

    Stort GRATTIS till Felix på femårsdagen idag! Hurra, hurra, huuuurrraaaaa!!! {#emotions_dlg.flower}

    Intervjun, ja. Jo, det gick bra. Men naturligtvis ska de träffa fler och bla, bla, blaaaa… Men jag håller en liten tumme, det skulle vara så skönt att ge företaget ett väl valt finger…

    Skönt att det hjälper med torsken!

    Nu ska jag bada två råttor. Ha det, alla tjejer!  

Svar på tråden ~*~ 30+ som fick barn i oktober 06, del 13 ~*~