• Matillin

    Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?

    Jag bor i norra sthlm och har hört att det är riktigt dyrt att rida på ridskola, runt 3000-4000 per termin?
    Vad betalar ni på ett år?

    Mina döttrar verkar bli lika hästtokiga som jag var så därför funderade jag på om man över huvud taget kommer ha råd att sätta dom i ridskola sen.
    När är förresten lagom att sätta barn i ridskola, runt 8?

    Undrar också vad det kostar att ha egen häst förutom själva hästinköpet.
    Vad får man betala i stallhyra varje månad, vad kostar mat osv?
    Nyfiken

  • Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?
  • Super blondinen

    4-6000kr kostar det i månaden att ha häst i västerås då är priset basserat på Hamre RK.

  • justnu

    Överhuvudtaget att ha häst i stockholm kostar om du inte har tur att hitta ett bra stall utanför. Norr om stockholm är efter egen erfarenhet inte alls billigt.
    En bra hovslagare kostar runt 600-900 kr var 6-8 v. Försäkring Stallhyra minst 3000 kr
    Ett billigare stall ingår oftast inte allt utan då får du köpa till exe strö alt extra hö/ensilage foder. Dessutom tillkommer eve att man ska hjälpa till med in o utsläpp kvällsfodringar och helg.
    Troligtvis inte ens en ridbana då måste ni åka till ridskola alt tränare vilket också blir en extra kostnad.
    Billigaste och smartaste är nog att låta dom rida på ridskola tills den dagen dom verkligen vet om dom vill satsa på hästar. Då kan man se över och skaffa sig en.
    Mina kostade 10,000 kr i mån och detta var söder om stockholm.

    En häst är billig att köpa men dyr i drift.

  • Tikka

    Mellersta/nedre Norrland där vi bor kostar det drygt 1000 kr/termin och då har man stalljour 2 gånger per termin. Alltså från och med att man börjar i barngrupperna vid 5 års ålder måste man få med sig familjen två helger per termin och sköta hela stallet, med några andra familjer såklart.

  • Nech

    En lagom ålder för att börja rida är omkring 5-7 år ungefär. Kanske lite knatteridning före så man vet att barnet faktiskt gillar hästar lite. Detta säger jag som f d instruktör och med dryga 25 år på hästryggen.

    Priser för att rida är väldigt lokala, men räkna med att det kostar ca 2500 kr/termin och elev (junior) att rida en dag i veckan i 45 minuter. Då tillkommer också medlemskap i ridklubben och det brukar ligga på ett par hundralappar per kalenderår ungefär.
    Ju längre från Sthlm man kommer desto billigare kan man säga.

    Innan du skaffar häst bör man ha ridit för instruktör regelbundet (minst en gång i veckan) i MINST fyra år, och då ska du ha en häst som passerat 10 år minst. Gärna ännu äldre. Ju mindre ryttaren kan, desto mer erfaren häst ska man ha. Se också till att hästen är ordentligt riden, att den är lugn att hantera (Se till att du vet något om det mesta av följande: är den lätt att leda till och från hage i grimma och grimskaft, lägga på och ta av täcke uppbunden, sko, klippa, sadla/tränsa, rycka man, schamponera, lasta och transportera samt rida både på ridbana/ridhus och i skog, både ensam och med sällskap? om svaret är ja så har du en bra grund att stå på.)
    När du skaffat en häst så ska den ha dubbelt av allting, det ska finnas extra grimmor, grimskaft, träns, benskydd, täcken och filtar, borstar etc. Hästen är också att betrakta som "färskvara", man kan inte låta den stå i fem dagar och sen tokrida fyratimmarspass på helgerna. Minst en timme per dag minst sex dagar i veckan ska det vara om den inte är skadad. Den mår inte dåligt av att gå ett par eller t o m tre timmar per dag, men det är inte så många som har den tiden.
    Se till att träna för instruktör minst varannan vecka och att sko hästen var 6-8 vecka. Glöm inte att den ska avmaskas och vaccineras och att tänder ska raspas då och då också. Detta är saker som tillkommer UTÖVER försäkring, uppstallning och foder samt anläggningskort eller liknande för att kunna rida i ridhus etc.

    Mycket att tänka på. Men en väldigt givande och kul hobby för hela familjen. MEN ett stort ansvar som man inte ska ta på sig hur som helst. Var gärna medryttare eller fodervärd innan ni köper häst så ni vet vad som väntar.


    Livet på linjen - telehoran.blogg.se
  • Icnivad

    Priset på att äga en häst kan ju variera något otroligt beroende på hur man har hästen uppstallad, vad den äter, hur den skos osv.

    Jag har tillexempel haft min häst i ett kollektivstall, då betalade jag 2200:- för stallplats och foder.
    Då i ett litet litet stall, med MYCKET jobb och inga bra ridmöjligheter.

    Har även haft hästen på full helinackordering på en ridanläggning.
    Där kostade det 5000:-/månaden för allt utom mockning.

    Måste även sedan lägga till hovslagarkostnader, försäkring, + oplanerade utgifter som tillexempel veterinärbesök, ersätta trasig utrustning mm.

    På ridskolan jag red på som yngre betalade jag 120:-/lektion


  • ninan

    Har stor halvblodshäst i Täby norr om Stockholm. 2800 i boxhyra, ingår utsläpp på vardagarna. Finns ridhus. Kollektiv skötsel men många hästar, så 2-3 pass i månaden att fodra och ta ut/in hästarna. Hovslagare var sjunde vecka á 1000 kr, hö kostar oss 3 kr/kg, hästen äter ca 13 kg/dag. Strö, spån/torv ca 80 kr/bal. Försäkring 450 kr/ månaden, oj, oj, jobbigt att rada upp det så här... sen tillkommer ju veterinär ibland vid vaccinationer och dyl. Om man rider för tränare så kostar ju det slantar också.

  • ninan
    Snäckan05 skrev 2010-11-08 11:47:48 följande:
    Varför låter du inte barnen börja på ridskola och sen om de vill mer kan ni ju vara medryttare istället för att skaffa egen häst. Blir ju nästan som att ha en egen häst fast lite billigare.
    Precis vad jag skulle tycka också! Superbra sätt att testa på hur det är att ha häst och inte ruinera sig.
    ninan skrev 2011-04-01 20:37:51 följande:
    Har stor halvblodshäst i Täby norr om Stockholm. 2800 i boxhyra, ingår utsläpp på vardagarna. Finns ridhus. Kollektiv skötsel men många hästar, så 2-3 pass i månaden att fodra och ta ut/in hästarna. Hovslagare var sjunde vecka á 1000 kr, hö kostar oss 3 kr/kg, hästen äter ca 13 kg/dag. Strö, spån/torv ca 80 kr/bal. Försäkring 450 kr/ månaden, oj, oj, jobbigt att rada upp det så här... sen tillkommer ju veterinär ibland vid vaccinationer och dyl. Om man rider för tränare så kostar ju det slantar också.
    Glömde i mitt inlägg alla grejor man behöver! Sadel, träns, grimma, täcken osv. mycket är ju engångsinköp som räcker länge, men dyrt ändå.
  • krillesbrud
    elsa karolina skrev 2010-11-07 22:45:19 följande:

    Vi har två hästar som kostar oss 300kr i försäkring/mån. Eget stall och eget hö och en kompis som är hovslagare och tar 300kr/gång för två hästar! Det tillkommer kostnad för strö 8kr säcken på sågverket och korn som vi köper hos bonden för 2kr kilot, nån saltsten och lite vitaminer. Så det är ju stora skillnader på vad det kostar att ha häst beroende på var man bor och hur man bor.


    Gud vart får du tag i sån billig hovslagare?! Den vi har tar 800 per häst!
  • ninan

    Fast när hästarna lattjar i hagen och kommer in med det nya 1000 kronors täcket i trasor vill man ju bara gråta! Men nu blir det snart täckes-löst, hurra!

Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?