• Anonym (.)

    OK tvångsduscha dement?

    Är det okey att göra så som omvårdnadspersonal? Om chefen tillåter det?


     


    Jag är nämligen tvungen att göra det på min arbetsplats ( blir arbetsvägran ) annars.


    Att göra såhär känns INTE bra för mig då vårdtagaren slåss, sparkas, bits och kan orsaka stor skada på oss personal. Vi blir inkastade i väggen och slagna, slitna i håret, m .m .
    Det känns som att man talar för dövöron och det liksom är vårt jobb att göra såhär säger chefen??!


    Tilläggas så är vi 3 st vid duschningen 1 g i veckan.

    VART ska jag vända mig? Jag har ont i magen varje gång och vill helst av allt ge dom ta sig i brasan för jag anser att man gör inte såhär mot en dement/psyksjuk människa!

    Ge mig något råd, snälla!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 20:49
    Tack snälla ni för alla svar, det bultar i mitt hjärta så hårt för detta upprör mig enormt och jag mår dåligt varje gång detta sker.

    Har svårt att svara på alla inlägg som ni ser men jag tackar för länkar och diverse.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 21:03
    Personen talar EJ svenska vilket krånglar till det en hel del också.
  • Svar på tråden OK tvångsduscha dement?
  • Hexx

    Då tycker jag de ska vara med vid en dusch.
    Man får aldrig tvinga en människa till något, men man FÅR vara "vikarierande omdömme" och det måste man kanske ibland, eftersom man behöver duscha.
    Men så där ska det inte behöva gå till. Man ska inte behöva vara rädd på sitt jobb och må dåligt....
    Säger som många andra, prata med de över din chef och med MASen.
    man ska inte behöva få stryk på jobbet.

  • Anonym

    Nu kopierar jag in länken till socialstyrelsen som tagit upp  "dement duschvägrare". Socialstyrelsen är tillsynsmyndighet över all äldrevåd i Sverifge så ta med detta och visa för din chef på nästa möte. Prata med dina kolegor innan så att ni gör det gemensamt. Det finns inget riktigt rätt svar utan det får ni komma fram till med hjälp av etiska rådet.

    Allt knuffar, sparkar, psykiska hotmed mera som ni i persomnalen utsätts för ska anmälas som arbetsskada till arbetsmiljöverket. Väldigt viktigt för då kan ni visa för era arbetsgivare att en hög personaltätthet är av vikt.

    Tråkigt att chefer inom äldreomsorg inte vet bättre, det din chef gör är ett lagbrott.

    http://www.socialstyrelsen.se/etikisocialtjansten/hurfaenduschvagrareatttvattasi

  • Anonym (.)
    Astarte skrev 2010-12-06 20:42:22 följande:
    NEJ! Det är inte ok, och det skulle vara bra om du omedelbart anmälde övergreppen mot mannen. Det är INTE tillåtet att tvångsduscha / använda våld mot brukarna! Aldrig!

    Gör som vi gör! Erbjud dusch och om han inte vill skriver du det i omvrdnadsjournalen. "XX blev erbjuden att duscha på morgonen, men han avböjde". Då kan inte komma och säga att han inte fått duscha.
    Vi får höra att vi missköter personens hygien om vi inte duschar denne en gång i veckan. Då är det vårat fel och vi som brister.

    Vi har tidigare gjort så att när d inte funkat så har vi lagt ned men då fick vi på "moppo" och det hette att vi struntade i det!
  • Astarte
    Anonym (.) skrev 2010-12-06 20:44:42 följande:
    Vi får höra att vi missköter personens hygien om vi inte duschar denne en gång i veckan. Då är det vårat fel och vi som brister.

    Vi har tidigare gjort så att när d inte funkat så har vi lagt ned men då fick vi på "moppo" och det hette att vi struntade i det!
    Då får ni höra fel. Man får inte bruka våld inom äldreomsorgen. That´s it!
  • smörboll
    Anonym (.) skrev 2010-12-06 20:42:59 följande:
    Ja, med lugnande och muskelavslappnande. Hjälper dock ej.

    Tidigare kunde man hjälpa personen själv, sedan provades det med 2 pers, nu 3. Vi har provat olika personal, tidpunkter, m.m
    Jag har ALDRIG hört nåt liknande! Vad är det för läkare???? Vad händer om personen inte duschar? Det kan väl knappast  vara fara för någons liv om denne INTE duschar....
  • Anonym (FY..)

    Det är varken ok för de anställda eller för vårdtagaren. Jag har träffat på människor som av nån anledning pga. sjukdom inte velat duscha där vårdgivaren inte klarat av det och det har slutat i ren misär, med levande människor som faktiskt luktar lik. Självklart måste även väldigt sjuka människor rengöras, det kan vi inte komma undan, men i de fallen då rengöringen är traumatiskt för vårdtagaren anser jag faktiskt att man ska medicinera, så att de blir lugna och fina. Det är givetvis oerhört traumatiskt att bli fasthållen och duschad när man kanske har en sjukdom som gör att det känns som ett övergrepp, eller om man är dement och faktiskt inte förstår vad som händer. Medicinera mera säger jag...för allas skull. Medicinering får NATURLIGTVIS aldrig aldrig nånsin bara bli ett bekvämt alternativ inom vården om det finns andra metoder som fungerar, men som tar mer tid och personal, ska väl tilläggas.

  • Anonym (.)
    Astarte skrev 2010-12-06 20:46:04 följande:
    Då får ni höra fel. Man får inte bruka våld inom äldreomsorgen. That´s it!
    Jag har aldrig varit med om detta tidigare så det är för mig helt galet att det helt plötsligt ska vara såhär.
  • LillTussa
    Anonym (.) skrev 2010-12-06 20:42:59 följande:
    Ja, med lugnande och muskelavslappnande. Hjälper dock ej.

    Tidigare kunde man hjälpa personen själv, sedan provades det med 2 pers, nu 3. Vi har provat olika personal, tidpunkter, m.m
    Bada i sängen? Duschsäng?
    Behövs dusch om man istället skärper upp morgonhygien/kvällshygien?
    Kontaktperson

    Omvårdnadsmässigt och genom kommunikation tror jag man kommer långt.

    Är det tvångsduschning med 3 pers som kommer in på rummet förstår jag det blir stökigt! Hur skrämmande är det inte för personen i fråga?

    Jag förstår att ni väljer denna strategin, många gör det. Men ofta har man inte provat alla utvägar.. Kan ni diskutera problemet med andra som jobbar inom vården? Har ni handledare? (på en arbetsplats kunde man diskutera omvårdnadsproblem  med andra inom vården och få nya perspektiv och råd, skitnyttigt!!!)
  • Anonym (.)

    Tack snälla ni för alla svar, det bultar i mitt hjärta så hårt för detta upprör mig enormt och jag mår dåligt varje gång detta sker.

    Har svårt att svara på alla inlägg som ni ser men jag tackar för länkar och diverse.

  • Anonym
    smörboll skrev 2010-12-06 20:46:19 följande:
    Jag har ALDRIG hört nåt liknande! Vad är det för läkare???? Vad händer om personen inte duschar? Det kan väl knappast  vara fara för någons liv om denne INTE duschar....
    Men blir det för långt mellan hygienskötseln så blir det vanvård och sanitärt problem. Om inga andra lösningar fungerar tex få bada istället, tvätta med tvättlapp osv så anser även några i etiska rådet att medicinering kan vara något man får använda.
Svar på tråden OK tvångsduscha dement?