• Medusan

    Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas

    Ska flytta till Hörby om några månader och då är min son som är född december-06 i behov av en plats på förskola. Problemet är bara att vi inte vet någonting om förskolorna i Hörby. Vi bor 70 mil bort och har inte heller någon möjlighet att åka och göra "studiebesök" på förskolorna heller.

    Önskar därför tips på bra förskolor, hoppas hoppas att någon här har lite koll, det vore guld värt för oss

    Viktigast för oss är att det är vettig personal (gärna utbildade förskollärare) samt att barngrupperna inte är så stora. Vi kommer bo ganska centralt i Hörby.

  • Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas
  • EmmaK1986

    Som våra planer ser ut nu så kommer Lykke också bara gå 15 timmar i veckan .

    Vi bor i osbyholm som ligger 3 km utanför Hörby .
    Kommer ni bo inne i Hörby?

    Ja hade tänkt att ringa dit någon gång i feb och be om studiebesök på klurifix och skattkistan. Är ett år dit men jag gillar att planera :)

  • Medusan
    EmmaK1986 skrev 2011-02-04 16:57:10 följande:
    Som våra planer ser ut nu så kommer Lykke också bara gå 15 timmar i veckan .

    Vi bor i osbyholm som ligger 3 km utanför Hörby .
    Kommer ni bo inne i Hörby?

    Ja hade tänkt att ringa dit någon gång i feb och be om studiebesök på klurifix och skattkistan. Är ett år dit men jag gillar att planera :)
    Aha, ok. Vi kommer bo väldigt nära Klurifax (bara ca 200 m) så det är nog ganska centralt. Märks det att jag inte varit i Hörby speciellt mycket Vet inte ens hur det ser ut där.

    Klurifax är ju privat med en egen kö så det kan nog vara jättebra att vara ute i god tid där.
  • Redlip

    Min son går på Skattkistan. En jättebra förskolan tycker jag. Jag och min sambo är döva och våra son är hörande, det är inget problem.. :)

  • EmmaK1986

    Haha ja det är ganska centralt. Skulle dock inte kalla mig en Hörby expert, kommer från Malmö från början..

    Min sambo jobbar nära klurifix samt att jag gillar deras inriktning. Har en kompis som jobba där och hon har bara gått att säga om det..

    Varför ska nu flytta till Hörby om man får fråga?

    Redlip: vad har skattkistan för profil?

  • linn78

    Hej! Min son går på skattkistan och jag/vi är väldigt nöjda med att ha honom där. Och han också, han gråter när han ska hemSkrattande. Det finns 6 olika avdelningar, 3 småbarns och 3 stora barns. I varje "block"  finns det en småbarnsavd och en med dom stora barnen som jobbar tillsammans lite grann. Rummen är ganska små, men det är bra för då blir inte ljudnivån så hög. Dom är ute mycket. Sover middag utomhus i uterum i sovsäckar.  

  • Medusan
    Redlip skrev 2011-02-04 18:47:44 följande:
    Min son går på Skattkistan. En jättebra förskolan tycker jag. Jag och min sambo är döva och våra son är hörande, det är inget problem.. :)
    Tack för tips, ska kolla vart det ligger.
    EmmaK1986 skrev 2011-02-04 21:17:50 följande:
    Haha ja det är ganska centralt. Skulle dock inte kalla mig en Hörby expert, kommer från Malmö från början..

    Min sambo jobbar nära klurifix samt att jag gillar deras inriktning. Har en kompis som jobba där och hon har bara gått att säga om det..

    Varför ska nu flytta till Hörby om man får fråga?

    Redlip: vad har skattkistan för profil?
    Roligt att höra ännu mer positivt om Klurifax, vi känner oss riktigt intresserade av den förskolan men är kritisk till att 15-timmarsbarnen måste gå 3/dag.

    Vi flyttar till Hörby därför att vi har mycket släkt i Skåneregionen samt att min man fått jobb i Malmö (för svårt att få tag i boende i Lund/Malmö (vi har varit tvugna att få ett boende snabbt) och har därför valt denna region).
    linn78 skrev 2011-02-04 21:30:28 följande:
    Hej! Min son går på skattkistan och jag/vi är väldigt nöjda med att ha honom där. Och han också, han gråter när han ska hemSkrattande. Det finns 6 olika avdelningar, 3 småbarns och 3 stora barns. I varje "block"  finns det en småbarnsavd och en med dom stora barnen som jobbar tillsammans lite grann. Rummen är ganska små, men det är bra för då blir inte ljudnivån så hög. Dom är ute mycket. Sover middag utomhus i uterum i sovsäckar.  
    Låter hur mysigt som helst att sova middag i uterum i sovsäckar, jag skulle älska att göra det
  • Mille87

    Min son går på Klurifax och den är verkligen super!
    Det där med att föräldrarna måste hjälpa till är faktiskt ganska bra. Tydligen är det en gång om året en helg och då hjälps man åt att fixa lite på förskolan. Som tack för hjälpen får man reducerad avgift den månaden. Vid inskolningen fick vi information om att detta skulle ske i december, men det blev aldrig något av det då.
    Klurifax har verkligen varit super för min son, eftersom han har haft problem innan att hitta kompisar. Han är den framfusiga typen som behöver rätt typ av kompis. Med fel barn så blir han jättebråkig. På Klurifax så delar dom in barnen i olika grupper och skiftar barnen mellan grupperna, så alla får leka med alla. Dom barn som leker bra ihop får vara i samma grupp. För min son passar det utmärkt eftersom dom ibland placerar honom med dom mindre barnen och då tar han hand om dom istället för att bråka med dom i samma ålder. Dom har även väldigt många aktiviteter, målning och utklädning m.m.
    Jag studerar till undersköterska och skrev om Klurifax i ett arbete. Där fick jag reda på att dom strävar efter att barnen ska kunna leka som dom vill och leka med vad dom vill. Jag har aldrig fått uppfattningen om att Klurifax skulle vara flummiga, utan barnen får väldigt mycket tid för lek. Varje morgon börjar med en sångstund och då får dom barn som vill sjunga en egen sång.
    Klurifax har stora ytor och många rum. Det går ca 30 barn totalt. Är inte riktigt säker på hur många som jobbar där, eftersom det finns en del praktikanter som är där ibland. Men ungefär 10 st skulle jag gissa. Barnen har alltid hemlagad mat, vilket jag tycker är bra. Nybakta bullar till soppan och så. När barnen fyller år får dom välja mat själva den dagen.
    Varje onsdag har dom gympa och dans nere på annexet som ligger på torget i Hörby, vet faktiskt inte vad torget heter :S Men det står klart och tydligt Klurifax på fönstret. Barnen får då springa av sej ordentligt. Min son tycker att det är jätteroligt.
    Klurifax är en privat förskola och det innebär att förutom dom vanliga lagarna, så kan dom påverka mer hur upplägget blir för barnen. Det tycker jag är bra, eftersom dom i större grad tar hänsyn till varje enskilt barn. Tex som när dom skiftar barn mellan grupperna. Ser man att ett barn inte trivs så gör man något åt det. Där min son gick innan gjorde dom absolut ingenting när dom såg att han inte trivdes och dom sa ingenting till mej och min sambo heller. Då frågade jag ändå ganska ofta hur han hade det, eftersom jag såg att han inte trivdes. Men dom fortsatte att säga att allt var bra. Jag förstod sedan att det var för att det hade inneburit mer jobb för dom att ändra i sina rutiner, än att se till att min son mådde bra. Så jag kan säga att ALDRIG mer kommer min son gå på ett sånt ställe. På Klurifax bryr dom sej verkligen om hur barnen mår och dom sätter barnen allra först. Istället för att sätta deras bekväma rutiner först.....Jag kan säga så här....Jag och min familj flyttade hit till Hörby i somras och vi trivs inte ett dugg...förutom förskolan alltså...förskolan är numera det enda som gör att vi vill bo kvar här....för vår sons hälsa är viktig, med tanke på hur han har haft det innan. SÅ bra är KLurifax enligt oss.....sen är det ju självklart så att det inte funkar likadant för alla barn, eftersom alla är olika :) 

  • Medusan
    Mille 87

    Åh vad glad jag blev nu när jag loggade in och läste ditt inlägg. Det är precis exakt sådant där info jag vill ha. Klurifax låter onekligen som en riktigt bra förskola. Dessutom verkar det ju vara rätt så små barngrupper om de bara är totalt ca 30 barn. Jag har haft en ganska omfattande mailkonversation med Lena som är chef där och har fått svar på de flesta av mina frågor av henne och tycker att det mesta verkar riktigt bra.

    Min stora pojk är också lite känslig av sig och kan behöva lite extra så att säga så för mig är det jätteviktigt att man tar hänsyn till varje barns unika personlighet och behov och det kan ju vara svårt när personalen har så många barn att det nästan blir omöjligt, men här verkar det ju inte vara omöjligt och det är ett enormt stort plus.

    Trist att höra att du inte trivs i Hörby förövrigt, blir lite nervös nu att vi valt fel som ska flytta dit Fast vi tänker mest att vi bara ska bo där tills vi har råd att köpa vårt drömboende på landet om ett par år. Blir lite nyfiken på att få höra mer från dig så du får gärna skicka meddelande via min sida om du känner för det
  • EmmaK1986

    Millie87: vad tråkigt att nu inte trivs i Hörby :(
    Vad är det som gör att ni inte trivs?!

    Hur gick ni tillväga när nu sökte till klurifix?

    Medusan: ja det kan vara skönt att vara nära släkten och det tar inte långt in till Malmö .
    Åker in där en del då alla mina vänner bor kvar där.

  • EmmaK1986

    Linn78: ser himla fint ut på gården. Såg att dem hade ett litet grönsaksland där :)

    Hur är maten? Lagar dom den själv?

Svar på tråden Ska flytta till Hörby - tips på bra förskola önskas