• Anonym (utan post)

    hur ska vi göra med posten?

    vi bor på landet har ca 700 m till brevlådan. jag flyttade hit i höstas/vintras jag har funktionshinder som gör att jag inte kan ta mig till postlådan själv utan tex bil.
    min sambo är inte alltid hemma varje dag han jobbar borta vissa veckor m.m. så han kan inte alltid ta in posten så vi kontaktade posten för att se om man kunde få lådan flyttad närmare pga mina funktons hunder vi vet att andra fått göra detta pga funktionshinder.

    så när jag prade med posten i vår kommun så sa de att det gick lätt att flytta lådan bara jag hade ett läkar intyg. detta var lätt att fixa. när intyget var inskickad väntade jag några veckor men inget hände så ja ringde då sa samma person att intyget var tvungen att vara från disktriktsköterskan på vår vc i komunen. pga vårdvalet vi har och vad som är bäst för mig gällande vården med mina funtionshinder har jag kvar min gamla vårdcentral. detta förklarade jag. då  tvär ändrade de sig och sa att de aldrig flyttar brevlåda.

    de säger att min sambo ska ta in posten jag förklararade hur han jobbar m.m. de struntade de i. min sambo kan alltså jobba borta 1-2 veckor brevlådan är full på 2-3 dagar. då lämnar inte posten någon post utan skicka tillbaka den till avsändare och vi måste själva jaga reda på fakturor m.m då.

    så nu har jag kollat upp min sambo har ingen juridisk skyldighet att ta in min post. (givetvis gör han det när han är hemma) detta gör att när han inte är hemma får jag inte in posten (varken hans eller min)

    nån som vet vart jag kan vända mig eller vad jag sak göra?

    jag har försökt nå distrikts chefen för posten i vårt län lämnat meddelande och ringde i 2 veckor nu utan framgång.

     

  • Svar på tråden hur ska vi göra med posten?
  • morochmer
    MickeN1973 skrev 2011-02-02 08:50:16 följande:
    säg nej tack till reklam, då blir där bättre plats i lådan
    bästa förslaget
  • Anonym
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-01 20:08:05 följande:
    nu är det ju inte bara räkningar som kommer med posten. räkningar är viktigast och vi har ju de vi kan på e faktura tycker dock personligen är det är mest jobbigt med e faktura då det är jag som sköter större delen av att betala räkningar och de flesta fakturor står i sambons namn. som el m.m. så är de lättare att få dessa på papper annars måste jag in i hans internet bank när de ska betalas m.m. men vissa har vi det är ju även vanliga post som posten skicka tillbaka till avsändare om plats i lådan ej finns och alla privata brev har ju inte avsändare då slängs de efter att ha lagrats en tid.

    tidningen har jag funderat på om det inte blir bättre nu. när jag ska bli kontaktad av rätt person.
    Ts, hur mycket post kan ni få egentligen? Har maken eget företag? Normal post till ett hushåll för 2 veckor ryms lätt i brevlådan om man skippar reklamen.
  • Anonym (utan post)
    morochmer skrev 2011-02-01 20:43:50 följande:
    kan du inte då få in posten med lite planering? du borde för din egen hälsa komma ut ut huset på dagarna. har du ingen rullstol eller annat hjälpmedel? bil som du kan använda?
    hur tänker du att man ska planera då? berätta gärna? :) alla tips är välkomna.
    jag kommer ut ur huset är ute på gården i den mån jag orkar m.m men kan inte ta mig till postlådan själv.
    bil har vi när sambon är hemma lånar ibland de veckor han är borta om man måste iväg på något men även det är en kostnad och att låna bil för att köra 700x2 för att hämta posten en gång om dagen ja du kanske själv ser hur de låter :P

    sedan är det inte alltid vi kan låna någon bil en hel vecka heller.
  • Anonym (utan post)
    Majaajasvensson skrev 2011-02-01 23:09:36 följande:
    Man. Blir ju arg på posten:(
    Men inte för att gå in för mycket på ditt funktionshinder men på vilket sätt har du det svårt att ta dig fram?
    Sen skriver folk att du ska ansöka om hemtjänst tyvärr är det svårt att gå beviljat om det bara gäller post.
    Du kan ju kanske lagra posten dom veckorna din sambo är i väg?
    jag kan inte gå speciellt långt pga värk. i fötter och ben. sedan har jag andra funktionshinder som även de bidrar men dessa två är huvud anledningen till post problemet.

    har funderat lite på att lagra posten blir dock problem de veckor sambon är borta i mitten/slutet på månaden när de flesta räkningar kommer. då kan jag ändå inte betala dessa förän jag kunnat hämta postten eller när han kommit hem.
  • morochmer
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 10:54:34 följande:
    hur tänker du att man ska planera då? berätta gärna? :) alla tips är välkomna.
    jag kommer ut ur huset är ute på gården i den mån jag orkar m.m men kan inte ta mig till postlådan själv.
    bil har vi när sambon är hemma lånar ibland de veckor han är borta om man måste iväg på något men även det är en kostnad och att låna bil för att köra 700x2 för att hämta posten en gång om dagen ja du kanske själv ser hur de låter :P

    sedan är det inte alltid vi kan låna någon bil en hel vecka heller.
    Blir ju väldigt svårt för mig att säga. Men jag tror att om du fokuserar mera på möjligheterna så kan du lösa det.
  • Anonym (utan post)
    morochmer skrev 2011-02-02 07:11:43 följande:
    Jag oroar mig mer för TS än posten. posten klarar sig själv i lådan/boxen/lagring men ts borde kommu ut och/eller få besök.
    tack gulligt sagt men mig går det ingen nöd på :) jag är inte så social när jag är som sämst kroppsligt. vill då helst ine ha besök alls kan prata via internet eller telefon kortare stunder men besök vill jag sällan ha.
  • Anonym
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 10:54:34 följande:
    hur tänker du att man ska planera då? berätta gärna? :) alla tips är välkomna.
    jag kommer ut ur huset är ute på gården i den mån jag orkar m.m men kan inte ta mig till postlådan själv.
    bil har vi när sambon är hemma lånar ibland de veckor han är borta om man måste iväg på något men även det är en kostnad och att låna bil för att köra 700x2 för att hämta posten en gång om dagen ja du kanske själv ser hur de låter :P

    sedan är det inte alltid vi kan låna någon bil en hel vecka heller.
    Du har väl färdtjänst? Hur fixar du handling och läkarbesök om sambon är borta veckor i sträck utan att veta i förväg?
  • Anonym (utan post)
    MickeN1973 skrev 2011-02-02 08:50:16 följande:
    säg nej tack till reklam, då blir där bättre plats i lådan



    ja bra förslag om vi inte hade behövt denna av flera skäl men bla för att vi eldar.
  • morochmer
    Anonym (utan post) skrev 2011-02-02 10:59:36 följande:
    ja bra förslag om vi inte hade behövt denna av flera skäl men bla för att vi eldar.
    Jag uppfattar det som att du letar efter problem och blundar för möjligheterna. Ni BEHÖVER inte reklamen för att elda. Ryck upp dig.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-02-02 11:01:12 följande:
    Jag uppfattar det som att du letar efter problem och blundar för möjligheterna. Ni BEHÖVER inte reklamen för att elda. Ryck upp dig.
    Jag är böjd att hålla med dig. Grannarna går inte att fråga. Bil har ts ingen. Ts är isolerad veckor i sträck när sambon är borta. Ts kan inte ta sig 700 meter.( Då måste ts vara sängliggande så jag förstår inte att ts ibland kan köra bil, om hon får låna en..)
Svar på tråden hur ska vi göra med posten?