• Julita

    Ni med dreads!

    Hej hallå!

    Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

    Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

    Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

    Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

    Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

  • Svar på tråden Ni med dreads!
  • jojo22

    Ja jag har förlängning i nu...kostade 5000kr med förlängning:)
    Tvättar håret när jag orkar,vet faktiskt inte hur ofta det blir :P....
    Men kör på å gör dreads nu:D

  • Julita

    5000 med förlängning? Det var ju inte såå farligt ändå. Jag ska fundera på saken. Och spara lite mer pengar ifall jag vill ha förlängning också.
    Och dreads blir det! Men jag väntar till hösten, man ska ju inte blöta dom alls i början har jag hört och nu är det sommar så då vill jag gärna blöta huvudet och håret ibland ;)
    Tack för svaren!

  • mer grubbel

    Hej!
    Jag har dreads, helt egna och hemmagjorda. Jag har bara tuperat och handrullat själv. Det har tagit sin tid att få till dem snyggt, men i mitt fall har det varit en mognadsprocess, dvs dreadsen har fått utvecklats i fred i sin egen takt. Jag har särat på dem och handrullat vid behov, aldrig virkat. Tvättar ca en gång per vecka med schampo från Lush. Tog ett år ungefär innan de blev riktigt tighta och snygga och slutade krympa. Man får ha tålamod om man inte vill få dem gjorda på salong
    Alla gör på sitt sätt, och allas hår beter sig lite olika också. Just permanentvätska har jag hört lite dåliga saker om, men det kanske bara är rykten. Typ att det inte blir så bra resultat i längden.
    Men du! Inboxa mig om du vill ha bilder. 

  • elitepearl

    Hej!

    Jag håller precis på att skaffa dreads. Så nu har det gått två veckor utav attt tvätta med diskmedel och inte borsta håret. Igår tvättade jag med en helt ekologisk hårdtvål och håret blev mycket torrare utav det än av diskmedlet, så jag tror att jag kör på det. Det har börjat att dreada sig lite. Den 23 augusti kommer en komips och virkar och tovar mitt hår, spännande!

    För tillfället blir det utan förlängning eftersom jag inte har råd, men jag kommer att sätta i det om ett tag.

    Jag har ganska långt, tjockt hår och har inte klippt det på 2½ år, så det är ordentligt slitet och torrt och det verkar vara bra, så jag vet inte om du behöver klippa håret innan.

    Jag har inga tips att ge, eftersom jag är brutal nybörjare, men jag LÄNGTAR efter mina dreads.. :)


  • Julita

    Tvätta med diskmedel?? Fungerar det som schampo sen också när man har dreads?

    Hur blir håret av diskmedel?

    Jag har också börjat förbereda håret. Hört att man ska sluta tvätta med balsam och tvätta håret mer sällan. Men jag tycker håret blir fettigt som tusan med bara schampo! Är det kanske bättre med diskmedel? Har funderat på att börja tvätta håret med dreadschampo eller vanlig tvål som inte lämnar rester redan nu.

    Vad är det för ekologisk hårdtvål du kör med? Jag vill också prova :)

    Varför jag egentligen vill klippa mig är för att ha håret lika långt. Det är ganska uppklippt nu och stripigt längts ner så vet inte hur snygga dreadsen skulle bli? Har fått för mig att de blir snyggare med jämntjockt hår. Men har inte klippt mig än så det kanske inte blir av alls.

    Kan du inte lägga upp bilder när du fått dina dreads :) 
       
         

  • mer grubbel
    Julita skrev 2011-08-03 05:39:36 följande:
    Tvätta med diskmedel?? Fungerar det som schampo sen också när man har dreads?

    Hur blir håret av diskmedel?

    Jag har också börjat förbereda håret. Hört att man ska sluta tvätta med balsam och tvätta håret mer sällan. Men jag tycker håret blir fettigt som tusan med bara schampo! Är det kanske bättre med diskmedel? Har funderat på att börja tvätta håret med dreadschampo eller vanlig tvål som inte lämnar rester redan nu.

    Vad är det för ekologisk hårdtvål du kör med? Jag vill också prova :)

    Varför jag egentligen vill klippa mig är för att ha håret lika långt. Det är ganska uppklippt nu och stripigt längts ner så vet inte hur snygga dreadsen skulle bli? Har fått för mig att de blir snyggare med jämntjockt hår. Men har inte klippt mig än så det kanske inte blir av alls.

    Kan du inte lägga upp bilder när du fått dina dreads :) 
       
         
    diskmedel, grönsåpa, eller vanligt schampo utan mjukgörare funkar. jag använde såpa när jag förberedde mitt hår, sedan dess kör jag schampokakor eller dreadvänligt schampo från Lush. Fråga dem, de har koll.
    Sluta INTE att tvätta håret, det gör det bara fett och svårtovat. Du vill ha så torrt och rent som möjligt när du börjar.

    Ett hett tips till alla som vill bli dreadheads är att spana in Flickr, där finns massa diskussioner och tusentals bilder på dreads.
  • elitepearl
    Julita skrev 2011-08-03 05:39:36 följande:
    Tvätta med diskmedel?? Fungerar det som schampo sen också när man har dreads?

    Hur blir håret av diskmedel?

    Jag har också börjat förbereda håret. Hört att man ska sluta tvätta med balsam och tvätta håret mer sällan. Men jag tycker håret blir fettigt som tusan med bara schampo! Är det kanske bättre med diskmedel? Har funderat på att börja tvätta håret med dreadschampo eller vanlig tvål som inte lämnar rester redan nu.

    Vad är det för ekologisk hårdtvål du kör med? Jag vill också prova :)

    Varför jag egentligen vill klippa mig är för att ha håret lika långt. Det är ganska uppklippt nu och stripigt längts ner så vet inte hur snygga dreadsen skulle bli? Har fått för mig att de blir snyggare med jämntjockt hår. Men har inte klippt mig än så det kanske inte blir av alls.

    Kan du inte lägga upp bilder när du fått dina dreads :) 
       
         
    Jag blev förvånad, för jag tycker att håret blir ganska lent av diskmedlet faktiskt.. Men nu ska jag villigt erkänna att mitt hår börjar att kännas rätt så sunkigt.. :) Det kliar en del i hårbotten också, vet inte om jag kanske misslyckades med att få bort allt diskmedel sist.

    Tvålen blev inget bra, jag får tyvärr ändra mig där, håret blev torrt, men när jag tog i håret så blev fingrarna flottiga, typ som när man klappat en smutsig hund *Smickrande..*

    Jag lägger GÄRNA upp bilder så for jag är klar! När tänker du göra dina? Ska du gåt ill salong och få dom gjorde?
  • Julita

    Jag tvättade håret med diskmedel en gång, när jag hade massor av vax i det! Men så använde jag lite vad som helst utöver diskmedlet bara för att få ur skiten så jag vet inte vad som gjorde vad. Håret var inte på topp efter den kuren men jag var iaf glad att vaxet gick ur!

    Man kanske ska prova grönsåpa då som grubbel föreslår! Ska införskaffas :)
    Nu har jag bara tvättat håret med schampo i en vecka, inget balsam. Schampot är säkerligen mjukgörande så det måste ju bytas ut, mot grönsåpa dårå ;)

    Jag tänkte göra mina i höst! Fyller år då så det blir som en present till mig själv. Tanken är att gå till salong och göra det, är sugen på en dreadspermanent som jag hittat ett ställe som gör. Tydligen går det dels snabbare att göra dom och dels snabbare att få dreadsen att låsa sig eller hur man säger. Och jag är inte den med massor av tålamod så det passar mig bra tror jag.

  • mer grubbel
    Julita skrev 2011-08-04 23:34:15 följande:
    Jag tvättade håret med diskmedel en gång, när jag hade massor av vax i det! Men så använde jag lite vad som helst utöver diskmedlet bara för att få ur skiten så jag vet inte vad som gjorde vad. Håret var inte på topp efter den kuren men jag var iaf glad att vaxet gick ur!

    Man kanske ska prova grönsåpa då som grubbel föreslår! Ska införskaffas :)
    Nu har jag bara tvättat håret med schampo i en vecka, inget balsam. Schampot är säkerligen mjukgörande så det måste ju bytas ut, mot grönsåpa dårå ;)

    Jag tänkte göra mina i höst! Fyller år då så det blir som en present till mig själv. Tanken är att gå till salong och göra det, är sugen på en dreadspermanent som jag hittat ett ställe som gör. Tydligen går det dels snabbare att göra dom och dels snabbare att få dreadsen att låsa sig eller hur man säger. Och jag är inte den med massor av tålamod så det passar mig bra tror jag.
    Om du har någon Lush i närheten så rekommenderar jag deras schampokakor med havssalt, eller deras flytande Rehab-schampo. Dyrare än grönsåpa förstås men håret luktar godare, och kakorna är väldigt dryga. Jag använde grönsåpa med citrondoft, för att lura mig själv att det var vanligt schampo En del kör med schampo (mjällschampo?) från apoteket också.

    Lycka till med dina dreads! 
Svar på tråden Ni med dreads!