• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • och
    Laura03 skrev 2011-05-30 00:06:46 följande:
    Elker så skriver han äktenskapsförord innan han gifter sig.
    Eller jag glömde GOLDDIGGER! De skriver inga äktenskapsförord.
  • heter
    Laura03 skrev 2011-05-30 00:06:46 följande:
    Elker så skriver han äktenskapsförord innan han gifter sig.
    Eller jag glömde GOLDDIGGER! De skriver inga äktenskapsförord.


    Jag fattar inte att ts river upp himmel och jord för så lite pengar som 1 miljon ändå är. Är det värt att sabba ett äktenskap för som mest 500 000 kr?  Då utgår jag från att frun har hela miljonen på kontot men det vet jag ju inte förstås eftersom att hon tydligen har betalat sin del av lägenheten cash.

    Sen verkar ts glömma att om frun också hade tagit lån som han gjorde så hade familjen förlorat mer pengar eftersom att en del av fruns inkomst skulle ha gått till lån och ränta i så fall.
  • och
    heter skrev 2011-05-30 00:14:41 följande:


    Jag fattar inte att ts river upp himmel och jord för så lite pengar som 1 miljon ändå är. Är det värt att sabba ett äktenskap för som mest 500 000 kr?  Då utgår jag från att frun har hela miljonen på kontot men det vet jag ju inte förstås eftersom att hon tydligen har betalat sin del av lägenheten cash.

    Sen verkar ts glömma att om frun också hade tagit lån som han gjorde så hade familjen förlorat mer pengar eftersom att en del av fruns inkomst skulle ha gått till lån och ränta i så fall.
    En miljon är ju ingenting. Det lär kosta mer att bo i eget boende, inte ha någon att dela en dyr bil med och att  behöva betala underhåll till barnet i x antal år. Jag skulle tippa på att det kostar mer att skilja sig, faktiskt.

    Jag skulle råda TS att han gör en kalkyl på det med innan han fortsätter bråka med sin fru.
  • heter
    Anonym skrev 2011-05-29 21:51:07 följande:
    Hon kommer inte få ett öre av vad jag tjänar ihop. Hon kommer få betala mig för det jag betala mer än henne sedan i sommras då vi först började att ha gemensam ekonomi. Hon få klara sig på sina egna pengar nu.
    Oh wow. Riktigt snyggt att komma och ändra spelreglerna i efterhand och kräva tillbaka pengar sen ett år tillbaka. Kräks

    Jag hoppas verkligen att ts fru möter en riktig man redan nästa vecka och drar så långt hon bara kan från ts.
  • Laura03

    Tycker TS kanske ska låta frun lägga in alla pengar i bostaden så äger hon den som enskild egendom istället så kan hon sparka ut honom om han gnäller. sedan kan hon ta första bästa jobb och leva lycklig i alla sina dar.

  • Anonym
    heter skrev 2011-05-30 00:03:58 följande:
    Exakt! Han försörjer ingen annan än sig själv och önskar inte heller att hans barn ska ha det bra för allt han pratar om är några kronor extra på banken i hans eget namn. Det är det viktiga för honom.
    Skillnaden mellan honom och hans fru är vad? Sen behöver du inte påstå att han inte försörjer barnet. Jag garanterar att han kommer att ge sitt barn det barnet behöver, precis som han gjort under föräldraledigheten.
  • Anonym
    och skrev 2011-05-30 00:05:01 följande:
    Ett litet tips, i all välmening, till TS kan ju vara att göra en ordentlig background check först, så det inte dyker upp irriterande gåvobrev nästa gång.
    Tipset funkar bättre till frun:) Hon gifte sig i tron att de skulle dela pengarna men sen insåg hon att hon kan leva på ts inkomst och behålla resten för sig själv!
  • heter
    och skrev 2011-05-30 00:20:38 följande:
    En miljon är ju ingenting. Det lär kosta mer att bo i eget boende, inte ha någon att dela en dyr bil med och att  behöva betala underhåll till barnet i x antal år. Jag skulle tippa på att det kostar mer att skilja sig, faktiskt.

    Jag skulle råda TS att han gör en kalkyl på det med innan han fortsätter bråka med sin fru.
    Du har visserligen rätt men jag hoppas för fruns skull att de skiljer sig. Tänk om stackars frun ska behöva leva på millimeter rättvisa i 50 år till fast hon inte tjänar lika mycket pengar som honom.  Hon förtjänar säkert en mycket bättre man än ts.
  • heter
    Anonym skrev 2011-05-30 00:25:35 följande:
    Skillnaden mellan honom och hans fru är vad? Sen behöver du inte påstå att han inte försörjer barnet. Jag garanterar att han kommer att ge sitt barn det barnet behöver, precis som han gjort under föräldraledigheten.
    Du menar som när han var pappaledig? Nej, just det!!!! Han ville ju främja sin karriär och ville inte vara hemma med barnet och har inte heller varit hemma med barnet en enda dag.
  • Anonym
    heter skrev 2011-05-30 00:32:18 följande:
    Du menar som när han var pappaledig? Nej, just det!!!! Han ville ju främja sin karriär och ville inte vara hemma med barnet och har inte heller varit hemma med barnet en enda dag.
    Du menar när frun ville ha barn och vlle ha alla dagar för sig själv? Just det, ts har faktiskt inte berättat om han ens hade fått vara föräldraledig mer än de få dagar han inte kan överlåta... Men du vet precis hur ts är och agerar, eller hur?
Svar på tråden Ska jag försörja henne???