• Jäjd

    Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?

    Nationaldagen nalkas. Vi kommer givetvis stå och vråla nationalsången och kanske även Idas sommarvisa, och Den blomstertid nu kommer så jag tänkte passa på att höra efter vilken maträtt som passar in på beskrivningen "mest svensk"?

    Orkar verkligen inte göra en omröstning så det är väl bara att komma med förslag utöver eller inklusive de som normalt sett anses som nationalrätter.

    Solig


  • Svar på tråden Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?
  • Jäjd
    Krake skrev 2011-05-31 10:18:03 följande:
    Rågmjölsgröt och salt sill ligger väl bra till om man ska se till vilken mat som byggt vår nation. Rovor finns ju tydligen inte att få tag på längre.

    Det som uppfattas som typisk svensk mat idag är ju sådant som borgarklassen och storbönder åt på det sena artonhundratalet, typ. Men det hindrar ju inte att det är sjukt gott med kåldolmar eller fläsklägg med rotmos.

    Ska du ha något som är så unikt svenskt som möjligt röstar jag på surströmming eller blodpudding. Jag bor i Tyskland och minerna när man berättar att sötad blodkorv med sylt är en helt normal maträtt i Sverige... de är obetalbara. 
    Ja visst är det så. Fläsklägg har jag alltid undrat vad det är förstås. Låter ju sådär... Något som svenskar äter?
  • Jizzi

    Svenska traditioner är ju midsommar med folkdräkter och sen har vi kräftskiva med nubbe, mycket svenskt och det är en del av vår kultur

  • Krokig Krokofant

    *trött på att alla SD-rasister kan använda denna tråd som ursäkt för att sprida sin plattform för rasism*

    Jag föreslår att nationaldagen borde aktivt hylla all nysvensk kultur. Det är dagen då svenskarna t.ex. låter dottern brova gå i slöja eller äta spännande rätter från mellanöstern. Inte grupprunka till någon tråkig maträtt som man desperat försöker klistra på epitetet "svensk".


    One by one, one by one.
  • Eber

    När man varit hemmifrån ett tag, så blir jag alltid sugen på kokt potatis, köttbullar (vegetariska för min del) lingon och brunsås... Det är väldigt svenskt och gott Flört

  • Krokig Krokofant
    Jizzi skrev 2011-05-31 10:21:30 följande:
    Svenska traditioner är ju midsommar med folkdräkter och sen har vi kräftskiva med nubbe, mycket svenskt och det är en del av vår kultur
    Suck, jag tänkte man kunde få en förmiddag utan att SD startar sin propagandaapparat. Tyvärr hade jag fel...
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Eber skrev 2011-05-31 10:21:45 följande:
    När man varit hemmifrån ett tag, så blir jag alltid sugen på kokt potatis, köttbullar (vegetariska för min del) lingon och brunsås... Det är väldigt svenskt och gott Flört
    Sverige har inte patent på köttbullar.
    One by one, one by one.
  • Eber
    Krokig Krokofant skrev 2011-05-31 10:23:20 följande:
    Sverige har inte patent på köttbullar.
    Ojdå har jag råkat skriva det???   Obestämd
  • Jizzi

    Haha du är ju helt otroligt cynisk och negativ. Hoppas du inte blir uppäten inifrån. Låt mig gissa, Sveriges nationalsång är också ett påhitt från SDs sida och den borde med all rätta förbjudas?

  • TheCoopers
    Krokig Krokofant skrev 2011-05-31 10:12:44 följande:
    Definiera "svensk"?

    *bespara mitt intellekt den typiska SD-hjärntvätten*
    Du är svensk Krokig .. den typiska ... den som det är såååå synd om .. Stackars stackars lille svensk som inte får säga negerboll eller heila när de sjunger nationalsången ! Staaaackars
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Jizzi skrev 2011-05-31 10:21:30 följande:
    Svenska traditioner är ju midsommar med folkdräkter och sen har vi kräftskiva med nubbe, mycket svenskt och det är en del av vår kultur
    Don't mind Krokig ... h*n är sarkastisk .. sitter med offerkoftan i finaste ull på sig idag !
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Vilken är den mest typiskt svenska maträtten?