• leia83

    Vilket land är rätt för oss?

    Vi har äntligen kommit igång ordentligt med adoptions processen och sjävklart poppar det upp en mängd frågor.
    Det är en djungel med allt kring adoption och vilket land man skall välja
    Vi har stått i kö hos BFA i lite mer än två år så vi har kommit en bit fram i kön. Igår blev vi färdiga med föräldrautbildningen vilket vi är jätte glada för
    Nu till min fråga.
    Vi pratar fram och tillbaka om olika länder och har svårt att komma överens riktigt. Hudfärg har ingen betydelse för mig men är lite viktigare för min man. Vi är rätt unga, jag 28 och min man 32 så önskvärt är ju om man får ett så litet barn som möjligt.
    Vilka länder tror ni som kan lite mer om detta hade passat oss?
    Vi har varit gifta i 3 år, är inte aktivt kristna (läs ej troende) men medlemmar i kyrkan. Har jobb båda två och hus i en stor stad. Hyfsat med tillgångar  och inga allvarliga sjukdomar förutom min hypoterios som inte anses som allvarlig.  Vad är det mer dom tittar på ??
    Vi vill ju inte heller behöva vänta allt för länge i landet, Kina är jag intresserad av men det är ju så enormt lång kö. Colombia kan jag tänka mig med, hur ser köerna ut där? Någon som vet? 

  • Svar på tråden Vilket land är rätt för oss?
  • Namaste72

    Hej! Kul att ni funderar på adoption. Min spontana tanke bara, din man bör nog fundera lite på sin inställning till hudfärg, för när det kommer till adoption finns det inga garantier för att ett barn ska se ut på ett visst sätt.
    Hudfärgsfrågan kan vara en sak som era utredare kommer fråga er om, och minsta tvivel på att det har betydelse för hur ni kommer älska ett adopterat barn eller inte, kan sätta käppar i hjulet för er.

    En tanke bara.

    Lycka till med adoptionen!


    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • villsågärna38
    leia83 skrev 2011-05-31 15:50:31 följande:
    Vi har äntligen kommit igång ordentligt med adoptions processen och sjävklart poppar det upp en mängd frågor.
    Det är en djungel med allt kring adoption och vilket land man skall välja
    Vi har stått i kö hos BFA i lite mer än två år så vi har kommit en bit fram i kön. Igår blev vi färdiga med föräldrautbildningen vilket vi är jätte glada för
    Nu till min fråga.
    Vi pratar fram och tillbaka om olika länder och har svårt att komma överens riktigt. Hudfärg har ingen betydelse för mig men är lite viktigare för min man. Vi är rätt unga, jag 28 och min man 32 så önskvärt är ju om man får ett så litet barn som möjligt.
    Vilka länder tror ni som kan lite mer om detta hade passat oss?
    Vi har varit gifta i 3 år, är inte aktivt kristna (läs ej troende) men medlemmar i kyrkan. Har jobb båda två och hus i en stor stad. Hyfsat med tillgångar  och inga allvarliga sjukdomar förutom min hypoterios som inte anses som allvarlig.  Vad är det mer dom tittar på ??
    Vi vill ju inte heller behöva vänta allt för länge i landet, Kina är jag intresserad av men det är ju så enormt lång kö. Colombia kan jag tänka mig med, hur ser köerna ut där? Någon som vet? 
    Hej Leia!
    Kul att se dig här i adoptionstrådarna Grattis till avslutad föräldrautbildning också!! Håller med Hanya, hudfärg är viktigt att vara öppen för då man adopterar. Med er unga ålder och om ni vill ha ett litet barn så hade jag funderat på Colombia. Står ni även i kö till AC? Bfa har ju tyvärr inte Colombia. Annars är ju Taiwan ett bra land också om man vill ha ett litet barn eller Sri lanka även om jag vet att det är lång väntan i landet där. När det gäller Kina så är det ju i princip bara SN-barn via 72-timmarslistan som man kan adoptera så här beror det ju då snarare på om ni är öppna för SN? Har pluggat på rejält om länder sista månaderna då vi börjar närma oss slutet på vår utredning nu så inboxa gärna om du vill. Kram
  • leia83

    Tack för era svar. 
    Min man är inte så negativt inställd till annan hudfärg som det lät i min ts. Det enda är att han inte vill adoptera från kenya och dyl. Men i övrigt är det ok. Tror det är en process för honom också.
    Nej tyvärr står vi ju bara i kö till BFA och såg att dom inte längre har colombia som alternativ.Har tittat lite på taiwan och sri lanka idag men problemet är att man måste vara 30 på någon av dom. Är det när man skickar ansökan till landet som man måste vara fyllda 30? Eller kan man skicka vid 29 och veta att man hunnit bli 30 när man kommit fram i kön?
    När det gäller SN så är vi öppna för det, absolut men efter noga övervägande och forskning. Kanske skulle ta och ställa sig i kö till AC med... 

  • Namaste72

    Men om det inte är hudfärgen - vill han inte adoptera från ett afrikanskt land öht? Synd, för där är väl barnen överag ganska unga vid barnbesked?
    Många barn från Colombia har afrikanska ättlingar och ser mer ut som african-american, och barnen från Indien och Sri Lanka är mörkhyade. Liksom ibland från Ryssland osv. You never know!

    Väljer man att adoptera får man vara öppen för det oväntade och är man påläst och har öppna sinnen brukar det bli en spännade resa.

    De flesta länder via BFA har numera 0-2 eller 0-3 år i ålder på barnen och då får man vara beredd att barnet kan vara 24 eller 36 månader vid barnbesked.

    Barnens Vänner har också Kina och arbetar aktivt med sn-listan


    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • villsågärna38
    leia83 skrev 2011-05-31 19:43:02 följande:
    Tack för era svar. 
    Min man är inte så negativt inställd till annan hudfärg som det lät i min ts. Det enda är att han inte vill adoptera från kenya och dyl. Men i övrigt är det ok. Tror det är en process för honom också.
    Nej tyvärr står vi ju bara i kö till BFA och såg att dom inte längre har colombia som alternativ.Har tittat lite på taiwan och sri lanka idag men problemet är att man måste vara 30 på någon av dom. Är det när man skickar ansökan till landet som man måste vara fyllda 30? Eller kan man skicka vid 29 och veta att man hunnit bli 30 när man kommit fram i kön?
    När det gäller SN så är vi öppna för det, absolut men efter noga övervägande och forskning. Kanske skulle ta och ställa sig i kö till AC med... 
    Ja ställ er i kö där med tycker jag. Tror att Colombia hade varit som klippt och skuret för er som är så pass unga. Det är ju även alltid bra att stå i två köer, om inte annat så för framtida syskon Tycker att ni även ska kika på t ex Tjeckien om din man är max ett par år äldre än dig. Där adopterar man romska barn och jag har förstått att en del är rätt små därifrån, man kan som lägst ha medgivande för 0- inte fyllda två år. Eller kanske Polen? Om ni kan tänka er att resa två gånger och stanna ca 7 veckor sista gången så kan ju det vara ett jättebra land för er. Sydkorea och Etiopien via AC är ju också bra men där är väntetiderna jättelånga, ca 3,5 år för att få skicka till landet. Vi hade Etiopien i sikte men har lagt ner den planen nu, för lång väntetid för oss även om vi stått 2 år i kö redan nu. Att ni är unga kanske hindrar er från vissa länder men det som är bra är att ni har framtiden för er att adoptera flera barn. Kanske blir det via Bfa den första gången och sen nästa gång via AC eftersom ni då kan samla kötid där under tiden. Vi kommer bara att kunna adoptera en gång eftersom jag fyllt 40 och funderar just nu på om vi ska adoptera ett eller två barn.  Jättetufft att ta ställning till - klarar vi två på en gång? Kommer vi att kunna vara tillräckligt bra föräldrar då, räcka till? Och om vi adopterar ett barn så får det aldrig chans till syskon. Inte helt okomplicerade beslut att fatta.... Lycka till i era funderingar på länder! Kram
  • mira83

    Varför finns det så få som adopterar europeiska barn t ex från Ukraina, Polen, Ungern, osv. Det finns massor av föräldralösa barn i dessa länder. Besökte själv barnhemmet i Polen.

    Tacksam för svar och önskar alla lycka till!

  • Namaste72
    villsågärna38 skrev 2011-05-31 20:21:19 följande:
    Ja ställ er i kö där med tycker jag. Tror att Colombia hade varit som klippt och skuret för er som är så pass unga. Det är ju även alltid bra att stå i två köer, om inte annat så för framtida syskon Tycker att ni även ska kika på t ex Tjeckien om din man är max ett par år äldre än dig. Där adopterar man romska barn och jag har förstått att en del är rätt små därifrån, man kan som lägst ha medgivande för 0- inte fyllda två år. Eller kanske Polen? Om ni kan tänka er att resa två gånger och stanna ca 7 veckor sista gången så kan ju det vara ett jättebra land för er. Sydkorea och Etiopien via AC är ju också bra men där är väntetiderna jättelånga, ca 3,5 år för att få skicka till landet. Vi hade Etiopien i sikte men har lagt ner den planen nu, för lång väntetid för oss även om vi stått 2 år i kö redan nu. Att ni är unga kanske hindrar er från vissa länder men det som är bra är att ni har framtiden för er att adoptera flera barn. Kanske blir det via Bfa den första gången och sen nästa gång via AC eftersom ni då kan samla kötid där under tiden. Vi kommer bara att kunna adoptera en gång eftersom jag fyllt 40 och funderar just nu på om vi ska adoptera ett eller två barn.  Jättetufft att ta ställning till - klarar vi två på en gång? Kommer vi att kunna vara tillräckligt bra föräldrar då, räcka till? Och om vi adopterar ett barn så får det aldrig chans till syskon. Inte helt okomplicerade beslut att fatta.... Lycka till i era funderingar på länder! Kram
    Klart ni klarar två! Tänk vad bra för barnen också. Önskar att vår kommun var lite mer generös med syskonmedgivande
    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • villsågärna38
    Namaste72 skrev 2011-05-31 20:23:50 följande:
    Klart ni klarar två! Tänk vad bra för barnen också. Önskar att vår kommun var lite mer generös med syskonmedgivande
    Tack Ja vi försöker tänka så men det pirrar verkligen till i magen då man tänker på att vi skulle kunna gå från 2 till 4 i familjen över en natt. Får ni inte syskonmedgivande i er kommun? Va taskigt!! Kram
  • villsågärna38
    mira83 skrev 2011-05-31 20:22:37 följande:
    Varför finns det så få som adopterar europeiska barn t ex från Ukraina, Polen, Ungern, osv. Det finns massor av föräldralösa barn i dessa länder. Besökte själv barnhemmet i Polen.

    Tacksam för svar och önskar alla lycka till!
    Polen och Ungern finns med som länder hos Bfa. Vad jag förstår så adopteras det så många barn som det bara går därifrån till Sverige via dem. Mkt administration och väntetid i landet och sedan är det även många barn som adopteras inhemskt i det egna landet. De allra minsta och friskaste. När det gäller Ukraina så har ingen förening i Sverige avtal med dem längre. Jag är ingen expert på varför men har läst att det ska ha med korruption i landet att göra.
  • Hjärtat längtar

    TS:


    Jag skulle nog tittat mest på Tjeckien eller Sri lanka om jag var ni, eftersom ni vill ha ett litet barn! Båda de länderna skulle ni ju få skicka till direkt när ni fått medgivandet!


    Jag är osäker på om jag skulle gått med i AC, endast i tanke på syskon isf. Vad gäller AC:s länder måste man ju i del flesta fall stå i 2-3 år innan man får skicka till landet.

    Kanske kan Kina, barn med sn vara ett alternativ genom AC eller BV. 

    Vi är medlemmar i AC, BFA och BV. Men det lutar nu mot att vi adopterar från Taiwan CSS genom BV.

    Lycka till! SkrattandeIntressant med landval! 

Svar på tråden Vilket land är rätt för oss?