• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Ravenna
    sirisdotter skrev 2011-06-04 11:20:13 följande:
    Särskilt en av  ovan nämnda kollegor,  tyvärr också mellanchef  och fackordförande,   satte i system att framhäva hur bra hon hade det.   Hade jag slängt  ihop en lunchlåda  av konserverade fiskbullar i dillsås med kokt ris  sade hon   "Vi har tittat på din lunch (jag var i andra änden av rummet och hämtade vatten) .   Fiskbullar är det äckligaste jag vet.   Min man har gjort Nikkouloktasoppa åt mig."    Hon ansträngde sig knappast att  väga ord på guldvåg (tja  kanske för att såra så mycket som möjligt).   Kollegorna jamsade med ledaren.

    Bad  en gång  om semester 1-2  dagar för att närvara när en god vän skulle doktorera två timmars tågresa hemifrån.   Fick nog sova över på madrass hos doktorandens särbo.   "Har du råd med det?   blev kommentaren från ovan nämnda chef -  som varje år reser utomlands flera gånger och då strax innan skickat vykort från Maldiverna.

    Resorna gjorde jag i ett tidigare liv,  som heltidsarbetande och utan barn  -  långt innan jag hamnade på den ort där den illvilliga chefen fanns.   Europaresan var i samband med filmjobb på Corsika,  flögs dit med två andra "svenska flicka"   för badbilder.   Gaget räckte nog till tågresan tillbaka.   I USA har jag en bror,  bodde hos honom,  klart jag ville se hur han har det.   Jobbade alla sommarlov under studietiden,  ofta helger också.
    Så, den där kollegan är ett arsle? Tror du att hon är representativ för alla människor? De flesta som har det bra idag och reser har någon gång varit fattiga eller levt extremt snålt och vet hur det är. Arslen finns i alla skikt av samhället.
  • Anonym
    Themis skrev 2011-06-04 12:45:07 följande:
    Jag upplever tvärtom att programmet i sak är hyfast representativt om man stämmer av mot de artiklar som syns i dagspressen, min omgivning i bostadsområdet samt t.o.m. inom min perifera släkt.
    Alla lägger pengar på skit i viss mån, men de som har mindre pengar har egentligen inte råd att göra det, det är väl så man kan sammanfatta saken.

    Så ser man snyftartiklar i dagstidningar (ej kvällspress) om t.ex. en familj där de var långtidsarbetslösa ute i buskabygden, inte kunde tänka sig att flytta, hade två barn och ett nytt i magen och hon rökte och han snusade.

    Nåt annat exempel var från Malmö oom en kvinna som MÅSTE ha en affärsny cykel av Soc till sin tonårsson annars skulle han bli mobbad eller hur det var.

    Kom och säg det till mig som fått en ny cykel under hela min uppväxt och fick tjäna ihop en ny själv när den gamla blev vandad i högstadiet! Och vi hade aldrig socialbidrag.

    Jag blir bara arg av såna artiklar, det är inte ett piss synd om folk som sätter sitt nikotinbegär före mjölk till sina barn och bara ska ha och ha utan att prestera nåt.

    Jag har vänner som är arbetslösa, en kille med fru och barn ska nu börja månadspendla till Amsterdam för att jobba, medan folk här kvider över att det är fyra mil till deras nästa praktik och bussen inte går ända fram. Buhu buhu...väx upp istället kanske! Skrikandes
    Lyxfällan och Aftonbladet är representativa liksom 2 personliga exempel....
    Det går sannerligen  utför med skolan, vilket rasande förfall rent ut av.
  • Themis
    Bimsan skrev 2011-06-04 12:49:22 följande:
    DIn läskunnighet måste i alla fall vara sämst, jag skrev ju uttryckligen att det inte var kvällspress...Drömmer
    Kan vidare påpåeka att en kollega till mig känner en lyxfällanfamilj personligen och så himla långt från sanningen var det inte enligt henne.
    Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • aussie
    Det enda socialbidrag i Sverige som borde slopats igår är kungafamiljens apanage på 122 miljoner.
    Där kan man tycka att underhållsstödet är orimligt högt.

    Men har ni tänkt på en sak. Om man säger att man inte vill ställa upp på att ha en kung som får så höga bidrag (för att göra exakt vad, desutom?) då brukar hans apanage dock jämföras med House of Windsor, eller danska kungahuset. "De har ju så mycket mer."

    Om nu hela skiten går ut på att lönedumpa, börja i toppen. Ge honom en medelsvenssonlön för att gå på sina sexklubbar och skjuta sina kvoterade vargar för skattepengar. Allt annat är omoraliskt.
  • Anonym
    Themis skrev 2011-06-04 12:51:34 följande:
    Kan vidare påpåeka att en kollega till mig känner en lyxfällanfamilj personligen och så himla långt från sanningen var det inte enligt henne.
    Men det är fortfarande representativt ör alla i sverige?

    Väntar fortfarande svar på frågan jag ställde förut, det ligger någon sida bort så jag tror du bara missat den men det går säkert att svara nu istället.

    Hur många av de som figurerar där går på ekonomiskt bistånd?
    Kan du ange det EXAKTA antalet?
  • aussie

    Bimsan, jag kan förstå vad du vill åt med dina exempel. Att det finns en konsumtionsbenägenhet som inte liknar det man växte upp med. Att när man själv var liten bytte man typ luktsuddgummin. Och generationen innan lekte med barkbåtar och tyckte att vi i min generation var för bortskämda.

    Det där ligger i samhällets tillväxthysteri. Den vill jag inte ställa upp på. Samtidigt, så fort man har barn blir det svårt att inte ge dem saker som finns just nu; barkbåtar har inte samma värde som datorspel, osv. osv.

    Den strävan och de idealen kan man ha också. Man kan fortsatt vara superkritisk till idén om ständigt konstruerade behov, men i dagliga livet utsättas för konflikter kring dem där ens ideal testas mot en gråskala av olika behov. (Tänk på Moodyssons film Tillsammans...kanske att barnen kom i kläm där, men tanken var fin?)

    Idealen ska man ha kvar tycker jag. Jag tycker att man ska ifrågasätta, precis som du gör, ständig tillväxt, ständigt nya prylar. Men man ska också förstå att det är ett samhälle som skapas inte så mycket av de som sitter med existensminimum, utan av de som vill tjäna överdådigt med pengar. Alltså. Jag ser inget ansvar från topparna i samhället, inget tal om att det kanske är dåligt eller har dåliga konsekvenser, att Sverige uppfinner nya design-prylar på löpande band. Aldrig någonsin. Det anses bra, ska uppmuntras. Mer varor, nya nischer, nya märken, senaste grejen, det är allt det går ut på!

    Därför undrar jag varför man förvånas över att resten av folket inte hänger på...
    Diskussionen ska inte bara skuldbelägga de som inte har men som åtrår mer. Diskussionen ska också ifrågasätta de som skapar behoven och de som har dem som ideal och samhällsutopi.
    Jag har det INTE som samhällsutopi.

  • sirisdotter
    Ravenna skrev 2011-06-04 12:45:48 följande:
    Så, den där kollegan är ett arsle? Tror du att hon är representativ för alla människor? De flesta som har det bra idag och reser har någon gång varit fattiga eller levt extremt snålt och vet hur det är. Arslen finns i alla skikt av samhället.
    Sedan kollegan/chefen/fackordföranden efter 7-8 år fått mig så dålig att FK  tvingade på mig "förtidspension"  har jag upptäckt   att det finns massor med trevliga människor på nya orten också.....    Knapert är det   med pension  efter deltidsarbetslöshet och låg förtidspension -  simsalabim försvann i allafall värken i  axlar och nacke och tröttheten utan slut.
  • Themis
    Anonym skrev 2011-06-04 12:54:39 följande:
    Men det är fortfarande representativt ör alla i sverige?

    Väntar fortfarande svar på frågan jag ställde förut, det ligger någon sida bort så jag tror du bara missat den men det går säkert att svara nu istället.

    Hur många av de som figurerar där går på ekonomiskt bistånd?
    Kan du ange det EXAKTA antalet?
    I enlighet med din egen retorik är du då högst välkommen att presentera fakta som visar att det i själva verket inte är någon med bidrag som har tagit beslut som förorsakat deras situation och att ingen av dem slösat bort en krona på cigg, sprit eller cola.

    Eftersom aussie väljer att begripa vad jag är ute efter så väljer jag att fortsättningsvis debattera med henne.

    Ha en bra dag!
    Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • Anonym
    Themis skrev 2011-06-04 13:32:50 följande:
    I enlighet med din egen retorik är du då högst välkommen att presentera fakta som visar att det i själva verket inte är någon med bidrag som har tagit beslut som förorsakat deras situation och att ingen av dem slösat bort en krona på cigg, sprit eller cola.

    Eftersom aussie väljer att begripa vad jag är ute efter så väljer jag att fortsättningsvis debattera med henne.

    Ha en bra dag!
    Nu blev det visst mer än en tankevurpa.

    Jag ifrågasatte, liksom Aussie, att du anser att en tv-serie är representativ för fattiga i sverige.
    Att du anser att jag ska motbevisa dina påståenden är en missuppfattning om hur retorik går till men i och med har du även besvarat min fråga mycket tydligt.

    Du debatterar självklart med precis vem du vill däremot trodde jag faktiskt att du inte skulle sjunka så lågt som du gjort. Din förlust.
  • Themis
    aussie skrev 2011-06-04 13:07:17 följande:
    Bimsan, jag kan förstå vad du vill åt med dina exempel. Att det finns en konsumtionsbenägenhet som inte liknar det man växte upp med. Att när man själv var liten bytte man typ luktsuddgummin. Och generationen innan lekte med barkbåtar och tyckte att vi i min generation var för bortskämda.

    Det där ligger i samhällets tillväxthysteri. Den vill jag inte ställa upp på. Samtidigt, så fort man har barn blir det svårt att inte ge dem saker som finns just nu; barkbåtar har inte samma värde som datorspel, osv. osv.

    Den strävan och de idealen kan man ha också. Man kan fortsatt vara superkritisk till idén om ständigt konstruerade behov, men i dagliga livet utsättas för konflikter kring dem där ens ideal testas mot en gråskala av olika behov. (Tänk på Moodyssons film Tillsammans...kanske att barnen kom i kläm där, men tanken var fin?)

    Idealen ska man ha kvar tycker jag. Jag tycker att man ska ifrågasätta, precis som du gör, ständig tillväxt, ständigt nya prylar. Men man ska också förstå att det är ett samhälle som skapas inte så mycket av de som sitter med existensminimum, utan av de som vill tjäna överdådigt med pengar. Alltså. Jag ser inget ansvar från topparna i samhället, inget tal om att det kanske är dåligt eller har dåliga konsekvenser, att Sverige uppfinner nya design-prylar på löpande band. Aldrig någonsin. Det anses bra, ska uppmuntras. Mer varor, nya nischer, nya märken, senaste grejen, det 
    Mm, kan hålla med om mycket.

    En del av problemet är onekligen att de som har enkla billiga lösningar på problemet "underhåll barnen"  inte är sådana föräldrar. För då hade de i många fall även kunnat använda den uppfinningsrikedomen för att göra något åt sin ekonomi. Så hur man vänder sig har man ändan bak...

    Hinner inte detta mer nu, det finns en solig eftermiddag därute också. =)
    Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga