• ohbaby

    Syjunta för gravida!

    Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

    Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

    Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

     

  • Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • TheMrs81

    Nån som är duktig på stickning här inne? Jag håller på att sticka en baby-kofta men har fastnat i beskrivningen nu. Jag har stickat en ärm på strumpstickor och då står det när man ska avsluta "maska av 6m på undersidan". Men vad är undersidan be man stickar runt på strumpstickor? Ärmen ska sedan stickas in i själva koftan med raglan.

    Hoppas nån kan hjälpa mig med detta

  • gröna L

    TheMrs81
    Har du en början och ett slut på varvet? Har du gjort ökningar på ärmen? Annars är det väl bara att maska av vilka 6 som helst, så gör du det till armhåla  

  • HannaS83

    Har sytt för fullt sen jag fick hem mina tyger från tyg.se. Som kom i tid, vet inte om jag hade tur eller om dom har skärpt sig :). Jag bor i Schweiz och jag tror tygerna kommer från Frankrike, för sidan finns på franska med. Så jag kanske blev behandlad av den franska kuntjänsten med? Det har blivit babynest, babyfilt, och bjöjfodral med inbyggd skötbädd till bebiskillen i magen. Och sängkläder till sonen och dottern. Så irriterande att man inte kan lägga upp bilder från mobilen... Vår dator ligger i källaren och jag orkar inte sitta där så ofta... Men ska lägga upp bilder snart...

  • Yarrow

    Här om dagen sydde jag ett solskydd till vår vagn. Har funderat fram och tillbaka på hur ag ska sy det me tillslut sydde jag en enkel variant som ser ut som en rullgardin :)

    Filten har min mamma stickat och p åbaksidan är det fastsygg en handduk. Hur praktiskt som helst :)


  • HannaS83

    Jättefin "rullgardin" yarrow! Hur fäster du de i suffletten? Och vilken söt liten bebis :) kul med mycket färger. Har du sytt kläderna och kudden själv med? Isånnafall var har du hittat tyget till kudden? Har varit på jakt efter Små moln :)

  • TheMrs81
    gröna L skrev 2013-06-22 20:28:42 följande:
    TheMrs81
    Har du en början och ett slut på varvet? Har du gjort ökningar på ärmen? Annars är det väl bara att maska av vilka 6 som helst, så gör du det till armhåla  

    Jag har en början och slut på varvet och har gjort ökningar i slutet på varvet. Är det där man ska maska av då tro?
  • Stormorsan
    TheMrs81 skrev 2013-06-23 15:23:32 följande:

    Jag har en början och slut på varvet och har gjort ökningar i slutet på varvet. Är det där man ska maska av då tro?
    Ja för då hamnar ökningarna på ärmens undersida.
  • Yarrow
    HannaS83 skrev 2013-06-23 08:20:36 följande:
    Jättefin "rullgardin" yarrow! Hur fäster du de i suffletten? Och vilken söt liten bebis :) kul med mycket färger. Har du sytt kläderna och kudden själv med? Isånnafall var har du hittat tyget till kudden? Har varit på jakt efter Små moln :)
    Tack :) Gardinen sitter fast med karrborrbnd. Limmade fast det på insidan av sufletten och sydde fast det i tyget. Sitter jättebra och syns inte alls.
    Kläderna har jag köpt på loppis så de är inte hemmasydda och kuddfodralet tror jag är köpt på gekås. Sjukt mycket billigare än att köpa tyg och sy själv upptäckte jag. Haha.
    Finns massa med molntyg på nätet, bara att googla så hittar du. Men det bli inte billigare än Gekås ;)
  • Stumpan84

    Hej hej!

    Tänkte jag skulle ge mig på att sy lite (som jag inte har gjort sen skolan :P) och tänkte då enkelt påslakan med örngott till spjälsäng men hur är lättast att sy det? Bör jag tvätta tyget innan det sys för jag vet ju att det krymper lite i tvätten...

Svar på tråden Syjunta för gravida!