• heartgirl

    baka prinsesstårta dagen innan??

    Hej!
    Jag ska göra en tvåvånings prinsesstårta med massa plock på..tänkte göra den på lördagskvällen. ska ha barnkalaset på söndagen! tror ni det funkar..jag vet att man inte ska ha den i plast men om man gör den färdig o sätter den som den är i kylen utan överdrag..tror ni det blir bra?

  • Svar på tråden baka prinsesstårta dagen innan??
  • Lady Namárië

    Marsipanen svettas om den kommer i kontakt med grädde. Fodra med matolja innan du vänder äver locket. Eller täck hela tårtan ordentligt med smörkäm under locket (skall du göra två våningar antar jag att du ändå inte skall ha den klassiska gräddkullen överst?).


    So say we all
  • Lady Namárië

    Och definitivt ingen plast över. Luften måste cirkkulera fritt runt tårtan om man vill undvika att den svettas.


    So say we all
  • Emmalinnéa
    Lady Namárië skrev 2011-08-23 09:43:59 följande:
    Och definitivt ingen plast över. Luften måste cirkkulera fritt runt tårtan om man vill undvika att den svettas.
    det har aldrig svettats för mig och jag har gjort några tårtor om man säger så. Visserligen sätter jag små pinnar så plasten inte nuddar tårtan,men det bästa är väl att ställa dem i en tårtbox.
  • Lowika

    Eller gör tårtan klar så långt det går minus marsipanen, lite tidsbesparande åtm, men riskerar inte svettning.

    (what... läste smörkräm ovanför?... smörkräm?... nooooooo ick)

  • angelicaan

    Fyll bottnarna (o täck m plast) dagen innan. Täck o dekorera samma dag :)

  • Tesselajnen

    Som Lowika säger, gör klart men lägg på marsipanen den dagen du ska servera tårtan. Jag brukar göra dem helt klara med ett tunt lager grädde runt på kvällen innan sen så på med mer grädde och marsipanen precis innan det är dags att servera.

  • Lady Namárië
    Emmalinnéa skrev 2011-08-23 10:33:43 följande:
    det har aldrig svettats för mig och jag har gjort några tårtor om man säger så. Visserligen sätter jag små pinnar så plasten inte nuddar tårtan,men det bästa är väl att ställa dem i en tårtbox.
    Nu vet inte jag var "några tårtor" innebär, men grattis till att de inte svettats. Jag antar att du fodrar väl med smörkräm och/eller har ett bra och rymligt kylskåp? Jag har fått lära mig - och upplevt - att marsipan och SP utan gelatin i svettas om den kommer i kontakt med grädde, och att risken är stor att tårtor öht svettas om inte luften kan cirkulera runt dem.

    Jag plastar hyllorna runt tårtan, men aldrig själva tårtan. Pinnar eller tandpetare lämnar väl små hål i täcket?
    So say we all
  • Lady Namárië
    Lowika skrev 2011-08-23 10:49:05 följande:
    (what... läste smörkräm ovanför?... smörkräm?... nooooooo ick)
    Det beror väl på vilken sorts smörkräm man gör? Margarinkräm är alltid ick, dock.
    So say we all
  • Themis

    Jag monterar ihop bottnarna bara och plastar över.

    Sen lägger man på toppgrädden och marsipanen samma dag, annars blir det normalt inte så bra vid "hemmabak".

    Proffsen har lite andra tricks till sitt förfogande.


    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Kimona

    Tårtan blir godare dagen innan, men marsipanlocket bör du vänta med till samma dag som du ska servera den :)

  • Emmalinnéa
    Lady Namárië skrev 2011-08-23 18:30:22 följande:
    Nu vet inte jag var "några tårtor" innebär, men grattis till att de inte svettats. Jag antar att du fodrar väl med smörkräm och/eller har ett bra och rymligt kylskåp? Jag har fått lära mig - och upplevt - att marsipan och SP utan gelatin i svettas om den kommer i kontakt med grädde, och att risken är stor att tårtor öht svettas om inte luften kan cirkulera runt dem.

    Jag plastar hyllorna runt tårtan, men aldrig själva tårtan. Pinnar eller tandpetare lämnar väl små hål i täcket?
    kör med bara grädde men smörjer locket med lite fett så som man gör på konditori, det smakar inget och blir kanon bra :)
  • Lady Namárië
    Emmalinnéa skrev 2011-08-23 19:17:06 följande:
    kör med bara grädde men smörjer locket med lite fett så som man gör på konditori, det smakar inget och blir kanon bra :)
    Ja, att fodra locket är ju också ett bra alternativ, precis som jag föreslog ovan.
    So say we all
  • angelicaan

    Dock att jag kostade på mig konditormarsipan när sambon fyllde 30 i vår. Den svettades inte på 3 dar! (syntes inuti att grädden blivit färgad, men ingenting utåt)

  • SysterPralin
    Emmalinnéa skrev 2011-08-23 19:17:06 följande:
    kör med bara grädde men smörjer locket med lite fett så som man gör på konditori, det smakar inget och blir kanon bra :)
    På vilket konditori tar man fett på marsipanen innan man täcker tårtan? Aldrig hört talas om i konditorivärlden, och aldrig gjort på någon av mina arbetsplatser. Inget jag kan tänka mig förekommer om det inte är väldigt små konditorier som gör typ två princesstårtor om dagen eller så. Eller lägger vääääääldigt mycket tid på sina princesstårtor.

    Nej, jag skulle också tipsa om att lägga ihop tårtan, men vänta med att lägga på locket tills dagen efter.
  • Emmalinnéa
    SysterPralin skrev 2011-08-23 19:25:55 följande:
    På vilket konditori tar man fett på marsipanen innan man täcker tårtan? Aldrig hört talas om i konditorivärlden, och aldrig gjort på någon av mina arbetsplatser. Inget jag kan tänka mig förekommer om det inte är väldigt små konditorier som gör typ två princesstårtor om dagen eller så. Eller lägger vääääääldigt mycket tid på sina princesstårtor.

    Nej, jag skulle också tipsa om att lägga ihop tårtan, men vänta med att lägga på locket tills dagen efter.
    oj på alla jag har frågat typ 6 ställen runt om i sverige... sen står det på bak-sidor (haha lät rätt kul) rätt ofta också
Svar på tråden baka prinsesstårta dagen innan??