• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Fidelis ad urnam
    Binegar skrev 2011-12-29 19:08:23 följande:
    Högerregel gäller inte i rondellerna på det sättet. Det är väjningsplikt som gäller för svart.
    Hdae det däremot varit enfiligt där blå bil kommer ut ur rondellen är det en annan sak, eftersom då blå bil skulle gjort ett filbyte tidigare.

    Hade den blå bilen legat i vänster fil i rondell, men sedan kommit ut på en enfilig väg hade blå åkt dit eftersom han fick den svarta bilen i sin högra sida.

    Gäller högerregel är det den som får smällen på höger sida som åker dit. Rondell, T-kryss eller what ever..
    Om man kör ut ur en cirkulationsplats i vänsterfilen måste man hålla koll så att man inte har någon i högerfilen. Ligger det någon i högerfilen får man köra ett till varv (ord från min körskollärare vid diskussion hur man hanterar om någon ligger i högerfilen och på så vis hindrar en från att byta fil vid körfältsbyte för att köra ut ur en cirkulationsplats vid "vänstersväng")
  • annniel

    Meh!! Ni är väl inte dumma på riktigt? Den svarta bilen ÄR redan i rondellen (har ingen som helst väjningsplikt), den har redan kört en liten bit i rondellen då den blå bilen BYTER KÖRFÄLT!!!  

  • plusplusplus
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:11:14 följande:
    Om man kör ut ur en cirkulationsplats i vänsterfilen måste man hålla koll så att man inte har någon i högerfilen. Ligger det någon i högerfilen får man köra ett till varv (ord från min körskollärare vid diskussion hur man hanterar om någon ligger i högerfilen och på så vis hindrar en från att byta fil vid körfältsbyte för att köra ut ur en cirkulationsplats vid "vänstersväng")
    Prexis.
  • LaFontaine
    Vildand skrev 2011-12-29 19:00:25 följande:
    Det är ju en väldigt konstig rondell om den är byggd med tvåfiler vilket ju brukar förutsätta rätt stor väg och där det samtidigt är så få meter mellan av/påfarterna att en bil som kör in i rondellen som den svarta bilen hinner krocka med den blå bilen vid nästa avfart.  Felbyggd skulle jag vilja påstå. Om den är mer normalt byggd, (och även om den är felkonstruerad) så är det ändå den blå bilen som byter körfält och får väja, inte trampa gasen i botten för att klippa nosen på den svarta bilen. Var ligger denna märkliga tvåfiliga rondell där man kör in i rondellen på två filer på i stort sätt samma plats som det är två filer ut er den?
    Vi har en sån i Järfälla utanför Stockholm. Vi hade en till som var snarlik den men som byggdes om. De är inte jättevanliga men heller inte helt ovanliga.
  • Eleonor01

    Det är inte konstigt att det inträffa trafikolyckor när det är så många bud om det! Finns ingenting som är så omdebatterat å alla verkar kunna som trafik. Lustigt!!

    Jaja trots att många inte borde sitta i en bil å kör pga okunskap så brukar det ju gå bra med lite sunt förnuft också, eller??

  • Hedebris

    Det beror helt på. Rent sponant säger jag svart bils fel då den BÖR kommit in i rondellen sist av dem. Han bör inte köra in förrän där är fritt. Om inte blå bil bränt förbi svart bil i 70km/h underhuden svart bil krypkört rondellen och blir förbikörd

  • Vildand
    LaFontaine skrev 2011-12-29 19:13:59 följande:
    Vi har en sån i Järfälla utanför Stockholm. Vi hade en till som var snarlik den men som byggdes om. De är inte jättevanliga men heller inte helt ovanliga.
    Märkligt. Man undrar ju hur konstruktören tänkte där. Brommarondellen har jag faktiskt krockat i för en evighet sedan och kände till innan. Lite lustigt att den verkar vara något av ett ideal för rondellarkitekter

     
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:11:43 följande:
    Meh!! Ni är väl inte dumma på riktigt? Den svarta bilen ÄR redan i rondellen (har ingen som helst väjningsplikt), den har redan kört en liten bit i rondellen då den blå bilen BYTER KÖRFÄLT!!!  
    Det är den svarta bilen som är dum på riktigt..vem kör in i en rondell när man VET att man ska ligga i ytterfilen om det ligger en och blockerar för en i innerfilen? VÄJNINGSPLIKT gäller, oavsett i vilket av rondellens alla 4364356 fält bilarna ligger i.
  • Sixxty
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:07:24 följande:
    Exakt den jag menar.
    Den är vidrig. Kör i den i princip dagligen. Sen blir det hela inte bättre av att blinkers räknas som valfritt tillbehör när man köper bil i Gävle.
  • lille Birger
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 19:11:14 följande:
    Om man kör ut ur en cirkulationsplats i vänsterfilen måste man hålla koll så att man inte har någon i högerfilen. Ligger det någon i högerfilen får man köra ett till varv (ord från min körskollärare vid diskussion hur man hanterar om någon ligger i högerfilen och på så vis hindrar en från att byta fil vid körfältsbyte för att köra ut ur en cirkulationsplats vid "vänstersväng")
    Din lärare har ju alldeles rätt! Skål

    Hon skulle inte kört ut ur rondellen förän hon kollat att det var fritt.
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?