• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:22:33 följande:
    Huh vad yrar du om?? 

    Ja väjningsplikt gäller när du gör ett KÖRFÄLTSBYTE, oavsett var du befinner dig, rondell eller inte. Som sagt båda bilarna är redan i rondellen, spelar ingen roll hur länge de har varit i den, båda kan ha kört 100 varv, byter du fil så har du väjningsplikt. 
    Hur vet du att svart bil redan var i rondellen? Det skrev inte TS något om från sekund ett & jag tänker inte gå igenom 18 sidor av inlägg.
  • Alyssa

    Svart ska släppa ut blå ur rondellen, dessutom så har blå företräde som redan är i rondellen och blinkar. Innan svart kör in i rondellen så ska han ha koll på de som är i rondellen och se till att det är fritt att köra in. De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.

  • Grande Rock
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:23:52 följande:
    Svart ska släppa ut blå ur rondellen, dessutom så har blå företräde som redan är i rondellen och blinkar. Innan svart kör in i rondellen så ska han ha koll på de som är i rondellen och se till att det är fritt att köra in. De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.
    framgår ingenstans var svart bil befinner sig när signal ges av blå bil
  • plusplusplus
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:23:52 följande:
    De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.
    Nehej du
  • Binegar
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:23:39 följande:
    Ja, men om inte blå bil i tid signalerar för utfart ur cirkulationsplats är ju "höger körfält" fritt
    Hur kan du veta att höger körfält är fritt? Det är ju inget du kan räkna med, eftersom denna typen av körfältsbyte ju faktiskt sker så pass ofta som det gör. Sedan finns det ju faktiskt "bilar som inte har blinkers"..eller folk som inte kan använda dom, vet vart de sitter eller förstår varför man ska använda dem and so on. Typ så som folk inte vet vart gasen på sina bilar sitter..

    Jag kan inte se att det skulle vara så svårt att välja det säkra före det osäkra & vänta till rondellen är helt fri den biten du ska köra i den, om du ska köra en kvarts varv eller tre kvarts varv i rondellen. Så gör jag & jag har aldrig varit i närheten av att krocka...i rondell alltså ;)
  • Fidelis ad urnam
    Binegar skrev 2011-12-29 19:19:21 följande:
    Och helt plötsligt ligger det 15 bilar i innerfilen i rusningstrafik och kommer inte ut, för att folk som ska in i rondellen inte lämnar företräde för de som redan är inne i rondellen. Smart trafiklärare :)
    Ja jag vet att hon var smart. Jag klarade uppkörningen där cirkulationsplatskörning ingick och det gick galant. 
    Det jag skriver stämmer. 
  • annniel
    Binegar skrev 2011-12-29 19:23:50 följande:
    Hur vet du att svart bil redan var i rondellen? Det skrev inte TS något om från sekund ett & jag tänker inte gå igenom 18 sidor av inlägg.
    Eh, kolla på bilden var olyckan sker. Den svarta bilen har varit i rondellen i typ 4 "streck"..
  • mamma 10
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:23:39 följande:
    Ja, men om inte blå bil i tid signalerar för utfart ur cirkulationsplats är ju "höger körfält" fritt
    Blå blinkade ju! Och om blå blinkade, skulle svart ha lämnat företräde innan svart ens körde in i rondellen! För att bilar på väg in har väjningspllikt! (Mot de som visar att de ska svänga ut ur rondellen!)
  • Binegar
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:23:48 följande:
    De som ligger i ytterfilen kan ju ha snurrat där hur länge som helst, det spelar ingen roll. De som ska in har självklart väjningsplikt men de som redan är i rondellen får fortsätta i egna körfältet så länge de vill. Ska de byta körfält måste de kolla så de inte kör på nån som redan är där, så i teorin kan man bli fast i inre fältet ett tag om det är mycket folk i yttre - dock kör de flesta mindre än ett helt varv så förr eller senare kommer man ut som tur är
    De kan väl inte alls ha snurrat runt i ytterfilen hur länge som helst eftersom de knappt/aldrig blir blockerade, om de nu inte tycker det är hysteriskt roligt att köra runt runt runt i en rondell och sabba för andra.
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?