• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Grande Rock
    Binegar skrev 2011-12-29 19:27:13 följande:
    Hur kan du veta att höger körfält är fritt? Det är ju inget du kan räkna med, eftersom denna typen av körfältsbyte ju faktiskt sker så pass ofta som det gör. Sedan finns det ju faktiskt "bilar som inte har blinkers"..eller folk som inte kan använda dom, vet vart de sitter eller förstår varför man ska använda dem and so on. Typ så som folk inte vet vart gasen på sina bilar sitter..

    Jag kan inte se att det skulle vara så svårt att välja det säkra före det osäkra & vänta till rondellen är helt fri den biten du ska köra i den, om du ska köra en kvarts varv eller tre kvarts varv i rondellen. Så gör jag & jag har aldrig varit i närheten av att krocka...i rondell alltså ;)
    Om inte blå bil signalerar för utfart är "höger körfält" fritt, förstår inte hur du kan misstolka det.
  • plusplusplus
    Binegar skrev 2011-12-29 19:29:09 följande:
    De kan väl inte alls ha snurrat runt i ytterfilen hur länge som helst eftersom de knappt/aldrig blir blockerade, om de nu inte tycker det är hysteriskt roligt att köra runt runt runt i en rondell och sabba för andra.
    En vanlig anledning att köra mer än ett varv i en cirkulationsplats är att man inte känner till omgivningarna, är osäker på vilken väg man ska eller upptäckte för sent vilken avfart som var den rätta och måste köra runt igen.
  • Fidelis ad urnam
    Sixxty skrev 2011-12-29 19:17:47 följande:
    Den är vidrig. Kör i den i princip dagligen. Sen blir det hela inte bättre av att blinkers räknas som valfritt tillbehör när man köper bil i Gävle.
    Jag ogillade den i början när jag övningskörde, vilket min körskollärare upptäckte och efter det ingick den cirkulationsplatsen i ALLA mina körlektioner
    Så nu har jag inga större problem med den (har haft mitt körkort i över två år nu och kör ofta i den cirkulationsplatsen), även om den inte är värst rolig i rusningstrafik :-O 
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:27:53 följande:
    Eh, kolla på bilden var olyckan sker. Den svarta bilen har varit i rondellen i typ 4 "streck"..
    Hur skulle det vara givet att svart bil "redan fanns i rondellen"?
    Det kan lika gärna betyda att han susade in i rondellen i 70 knyck, medan blå bil körde enligt hastighet & svart brände rakt in i sidan på blå bil utan att blå bil gjort något fel, visat tecken eller ej.

    Du har väjningsplikt om du ska in i en rondell, no matter what.
  • Alyssa
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:25:53 följande:
    framgår ingenstans var svart bil befinner sig när signal ges av blå bil
    Om hon blinkar när hon ska så dvs när man passerat utfarten innan den utfarten man ska ta så ska svart ha koll på det. Men nu framgår det ju inte kanske får TS informera om när hon började blinka.
  • Majuni
    gintonic77 skrev 2011-12-29 13:50:01 följande:

     


    Om vi raderar den blå bilen i höger körfält så är ju situationen samma som för mig. Ska grön bil stå still tills blå bil i vänsterfil kört förbi eller kan grön köra ut och förvänta sig att blå saktar in så han hinner förbi?
    grön bil har väjningsplikt mot båda blåa bilarna!
  • kaprifol66

    Oj - man blir mörkrädd över hur många det är som inte vet vad som gäller i en rondell! Och som dessutom är övertygade om att de har rätt!

  • Binegar
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:30:20 följande:
    En vanlig anledning att köra mer än ett varv i en cirkulationsplats är att man inte känner till omgivningarna, är osäker på vilken väg man ska eller upptäckte för sent vilken avfart som var den rätta och måste köra runt igen.
    Ja, det kan mycket väl hända. Men det innebär inte att flera bilar blir fast i innerfältet i många varv. Dessutom så tycker jag att kan man inte hålla koll på skyltar när man kör bil så ska man kanske fundera på att hålla sig till landsvägarna. Sedan är det väl inget som händer flera gånger om dagen,va? Mycket möjligt om någon stackars sommarturist från Belgien virrat bort sig, men inte annars.
  • Grande Rock
    mamma 10 skrev 2011-12-29 19:28:12 följande:
    Blå blinkade ju! Och om blå blinkade, skulle svart ha lämnat företräde innan svart ens körde in i rondellen! För att bilar på väg in har väjningspllikt! (Mot de som visar att de ska svänga ut ur rondellen!)
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.
  • Glädje58

    Den som redan befinner sig i rondellen har företräde. Dvs den som kommer från vänster i rondellen har företräde. I detta fall hade redan blå bil befunnit sig i rondellen en tid när svart bil kör in. Svart bil gör fel som inte släpper fram den blåa bilen.

    Att bilar som redan befinner sig i rondellen ska stanna och lämna företräde är ju helt befängt för då förlorar man hela tanken med att trafiken ska kunna flyta på.

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?