• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Grande Rock
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:36:49 följande:
    Du får skriva det en gång var tionde minut så alla kan läsa din utmärkta formulering
    Vems felet är beror ju på var den svarta bilen befann sig när blå bil signalerade för utfart ur cirkulationsplats. Var svart bil redan inne i "höger körfält" när signal gavs så är det blå bil som felat, annars tvärtom.Cool
  • annniel
    Binegar skrev 2011-12-29 19:31:11 följande:
    Hur skulle det vara givet att svart bil "redan fanns i rondellen"?
    Det kan lika gärna betyda att han susade in i rondellen i 70 knyck, medan blå bil körde enligt hastighet & svart brände rakt in i sidan på blå bil utan att blå bil gjort något fel, visat tecken eller ej.

    Du har väjningsplikt om du ska in i en rondell, no matter what.
    i rondellen i 70 knyck? Säkert..

    Jaha och om så vore fallet så får man lov att strunta i döda vinkeln och bara byta körfält?? Om man tittar på var olyckan sker så ser man att BÅDA bilarna befinner sig i rondellen, en ska ut (dvs byta körfält) vad för regler gäller vid körfältsbyte?
  • Binegar
    DLX skrev 2011-12-29 19:37:45 följande:
    Citat ur Du och jag i trafiken, 28:e utgåva, tryckt 2009:

    " Ska du köra rakt fram väljer du antingen det högra eller det vänstra körfältet. När du passerat avfarten till höger, ger du höger blink. Har du valt det vänstra körfältet måste du tänka på att du byter körfält och då måste du vara extra försiktig. Glöm inte att ge tecken."

    Med andra ord: BLÅ bil har gjort fel.
    Punkt.

    Skrattande
    "Extra försiktig" är INTE lika med väjningsplikt.
  • Fidelis ad urnam
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:36:37 följande:
    Har du inte fått lära dig det på körskolan? Man ska ALLTID släppa ut/in bilar som ligger i innerfilen, om en bil ligger i vänsterfilen på en tvåfilig väg så MÅSTE du släppa in den i högerfilen.  Självklart ska den som byter fil också ha stenkoll på att det är fritt att byta fil. Man har inga rättigheter i trafiken, enbart skyldigheter. 
    Det där fick jag då aldrig lära mig. Så om jag kommer körande på E4an och ligger i vänster körfält så har jag RÄTT att tränga min in vart som helst och alla andra ska släppa in mig precis där jag vill?
    Och jag som fick lära mig att jag ska se till att det är fritt, kolla över axeln, signalera och köra in...... 
  • Grande Rock
    Glädje58 skrev 2011-12-29 19:38:18 följande:
    Att blå bil inte har blinkat borde inte spela någon roll, för man måste ändå släppa förbi den som kommer från vänster. Att man är tydlig med sin avsikt vart man vill ta av genom att blinka, gör att trafiken går smidigare, snabbare och säkrare.
    hur skall man veta var bil från innerfil avser att lämna cirkulationsplatsen om den inte ger signal?
  • Fidelis ad urnam
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:40:58 följande:
    hur skall man veta var bil från innerfil avser att lämna cirkulationsplatsen om den inte ger signal?
    Tankeläsning eller den relativa hastigheten (två intelligenta svar jag har läst i trådar som handlar om huruvida man bör ge signal om man ska köra rakt igenom en cirkulationsplats). 
  • Severus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:40:58 följande:
    hur skall man veta var bil från innerfil avser att lämna cirkulationsplatsen om den inte ger signal?

    Rimligtvis bara två alternativ; ska man till vänster blinkar man vänster
    Ska man höger ligger man i fel körfält
    Ska man rakt fram har man två körfält att välja på beroende på var man ska längre fram  
    Våga Vägra Östrogen
  • annniel
    Colisa skrev 2011-12-29 19:36:39 följande:
    Fast om jag förstår ts teckning rätt är ju BÅDA inne i rondellen när de krockar, så att den som är inne i rondellen har företräde gentemot en bil utanför är ju helt irrelevant. Man behöver ju inte stå och vänta tills hela rondellen är tom innan man får köra in!

    Här följer en bil sin körbana rakt fram, en annan gör en sväng och lämnar sin körbana för att köra ur rondellen. Den korsar då den andra bilens färdväg och är vållande.
    TACK!! Någon som inte har IQ-badboll!
  • Binegar
    annniel skrev 2011-12-29 19:40:17 följande:
    i rondellen i 70 knyck? Säkert..

    Jaha och om så vore fallet så får man lov att strunta i döda vinkeln och bara byta körfält?? Om man tittar på var olyckan sker så ser man att BÅDA bilarna befinner sig i rondellen, en ska ut (dvs byta körfält) vad för regler gäller vid körfältsbyte?
    Du har aldrig åkt in i en rondell i 70 knyck och tror alltså att det inte är möjligt? Men det har jag, och jag vet att det är möjligt. Jag bevittnade strax efteråt en sådan krock där det kom en bil från ingenstans & körde rakt in i stackars blå bil, som det är i det här fallet.

    Hur vet du att blå inte tittade i döda vinkeln? Har du någonsin krockat? Har du kört bil eller annars fordon? I så fall vet du EXAKT hur fort saker & ting går & hur lätt det är att missa.

    Det STÅR inte SKRIVET var svart bil befann sig när blå bil bytte körfält, så att iskallt räkna med att svart bil skulle ligga mer eller mindre jämte blå bil..hur kan man göra det..
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?