• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Grande Rock
    Glädje58 skrev 2011-12-29 19:43:19 följande:
    Du väntar tills den har passerat dig
    Va? skall trafiken i ytterfil stå stilla för att trafikanter i innerfil inte hittar körriktningsvisaren?
  • Glädje58

    Nu har jag kollat på nätet vad som gäller och det är följande... svarta bilar ska lämna företräde till blåa bilar. Gula bilar lämnar företräde till grön bilar. Silverfärgade lämnar företräde till både vita och svarta. Hoppas detta svar kan få ett slut på denna diskussion

  • DLX
    Glädje58 skrev 2011-12-29 19:48:25 följande:
    Nu har jag kollat på nätet vad som gäller och det är följande... svarta bilar ska lämna företräde till blåa bilar. Gula bilar lämnar företräde till grön bilar. Silverfärgade lämnar företräde till både vita och svarta. Hoppas detta svar kan få ett slut på denna diskussion

    Alltså har läroböcker fel?
  • Severus
    Binegar skrev 2011-12-29 19:46:17 följande:
    Det enda jag har fått ut av den här diskussionen är att man inte ska köra i rondeller om man absolut inte måste. Det kommer ta ett tag innan jag vågar mig in i en rondell igen. :) Lycka till med utredandet.

    Hint: Svart bil gjorde fel!

    Jag har ofta haft den positionen som svart bil har, när jag skulle ut från Mälaröarna genom Brommarondellen

    Inte fan åker jag in i "rondellen" om det kommer bilar från vänster!!!

    Det ska vara så pass stor lucka så jag trafiksäkert kan åka igenom rondellen utan att riskera en olycka  
    Man märker väl om den från vänster kommer i full karriär, då väntar man snällt,

    Scenariot ska egentligen inte ens behöva hända då man inte ger sig in i en rondell om det ligger bilar i den från vänster    
    Våga Vägra Östrogen
  • Glädje58
    Grande Rock skrev 2011-12-29 19:47:25 följande:
    Va? skall trafiken i ytterfil stå stilla för att trafikanter i innerfil inte hittar körriktningsvisaren?

    Men mer än hälften använder väl ändå blinkers. Och försök inte få det att låta som att det alltid är kaos i rondeller
  • Grande Rock
    Binegar skrev 2011-12-29 19:46:17 följande:
    Det enda jag har fått ut av den här diskussionen är att man inte ska köra i rondeller om man absolut inte måste. Det kommer ta ett tag innan jag vågar mig in i en rondell igen. :) Lycka till med utredandet.

    Hint: Svart bil gjorde fel!
    Fakta: Vi har inte tillräckligt med information för att avgöra vem som var vållande.
  • Glädje58
    Severus skrev 2011-12-29 19:49:57 följande:
    ...Scenariot ska egentligen inte ens behöva hända då man inte ger sig in i en rondell om det ligger bilar i den från vänster...    

    Att det ska vara så svårt att förstå, det förstår jag inte...
  • Alyssa
    plusplusplus skrev 2011-12-29 19:45:08 följande:
    Alyssa skrev 2011-12-29 19:23:52 följande:
    De som ligger i ytterfilen i rondellen har väjningsplikt mot de som kör i innerfilen dessutom.
    Detta stämmer inte. Ska du byta från vänster till höger körfält måste du kolla att det är fritt först, sen blinka, sen byta fält OM det finns en lucka och bakomvarande förefaller införstådd med ditt filbyte. Självfallet är det önskvärt att samtliga trafikanter hjälper varandra och framförallt håller avstånden, men önskningar av det slaget räcker sällan, därför har vi lagar
    Men det är ju precis det jag säger? Jag säger inte att man kan byta fil hur som, jag skrev att den som byter fil självklart måste ha koll när man byter. Det är ju inte bara att tränga sig. Men man SKA släppa in folk som ska byta fil, jag säger inte att den som vill byta fil kan göra det hur som. Gäller att var övertydlig här, läs det jag skriver. Trafikvett tillhör också trafikregler om du inte visste det. Om du vägrar släppa in en bil som tydligt visar att de vill in före tex ett trafikljus eller korsning (eller rondell)  vid en uppkörning så blir du med 100% säkerhet kuggad.
  • annniel

    Någon som hört talas om "blicken, pilen, filen"? Det är inte så svårt, har man inte fritt så svänger man inte ut i en annan fil..

Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?