• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • plusplusplus
    annniel skrev 2011-12-29 20:51:22 följande:
    Den innersta filen leder inte ut...den går bara runt runt. Du korsar därmed den högra filen när du skall ut ur rondellen. Då får man inte bara blinka och svänga utan att kolla så att ingen redan befinner sig i den filen. Enkelt!
    Mycket bra formulerat!
  • k girl
    Eleonor01 skrev 2011-12-29 20:44:27 följande:
    Hur ser din påbudskyltar ut?? E de runda blåa???

    Jag antar att du syftar på mig. Nej, körfältsvägvisare, som sitter ovanför vägbanan, men jag har hittat svaret själv. Känns bara som ett förbannat osmidigt och framför allt otydligt sätt att köra. (Kan tillägga här att i mitt fall fanns bara en fil ut ur cirkulationsplatsen)
  • Severus
    plusplusplus skrev 2011-12-29 20:53:44 följande:
    Mycket bra formulerat!

    Fast likförbannat helt fel
    Våga Vägra Östrogen
  • mamma 10
    Limael skrev 2011-12-29 20:48:46 följande:
    ser nu att den blåa bilen ligger i helt fel fil för att köra ut i rondellen.
    Men va?? Han ligger ju in samma fil han körde in i!?
  • Solaika
    Severus skrev 2011-12-29 20:43:51 följande:
    Dig slipper man iaf krocka med
    Haha, inte om man kör på rätt sätt iaf  
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 20:45:25 följande:
    Men vad är då syftet med cirkulationsplatser som har två körfält om den ändå kommer stå still tills båda fälten är tomma.
    Cirkulationsplatser är till för att trafiken ska flyta på.
    Vart står det still? I påfarten in till rondellen, ja.. så är det när du kör in i korsningar.. rondeller räknas som enskild väg och huvudled.. ska du in i rondellen har du väjningsplikt och ska således stanna om trafiken kräver det.. INNE i rondellen ska det flyta på, alltså ska den blå köra ut ur rondellen i den fil den ligger och kunna göra det, säker på att det inte kommer in nån från påfarten och kör på den.
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Colisa
    Ari Gold skrev 2011-12-29 20:40:19 följande:
    Så som det ser ut på ritningen är det ju extremt liten plats mellan där svart kör in och där blå kör ut (dvs en ganska liten tvåfilig rondell). Jag kan inte föreställa mig att den svarta har hunnit in när den blå bilen blinkar, om han blinkar i vanlig tid. 

    Det är ju givetvis skillnad med en jättestor rondell där det är mycket köryta mellan de fyra in/utfarterna men så ser det som sagt inte ut på bilden.    
    Vad lustigt, jag tycker inte alls det ser ut som en särskilt liten rondell! Det är ju ingen jätterondell av typen som finns på större vägar runt storstäderna, men jag uppfattar det inte som en pluttrondell heller, i sådana behöver man ju knappt vrida på ratten om man ska rakt fram som svart bil.
  • Severus
    mamma 10 skrev 2011-12-29 20:54:49 följande:
    Men va?? Han ligger ju in samma fil han körde in i!?
    Våga Vägra Östrogen
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?