• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas

    Nu har de nya pappkartongerna för sopsortering fått lappar, det blev riktigt bra. Har samlat ihop sånt jag tidigare sparat på "smarta ställen" och lagt i. Nu känner jag mig nöjd! Har dessutom tagit tag i köket (som ser ut som stryk överallt; kläder, en del grejer från barnens klädkammare, verktyg för klädställningsbygge, disk osv). Men nu är det strax dags för vedomhändertagande i det underbara vädret!

  • Pallas

    Dammar ur och ställer in alla böcker i vardagsrumsbokhyllan, efter att ha lagt dem i högar i hallen när jag flyttade de bokhyllorna till köket. Till och med gubben har börjat gno.

  • Bye baby Bunting

    Hela huset är en gigantisk hot-spot. Jag har supersvårt för det där med var sak på sin plats. Vilken plats? För att komma igång med att få en rutin behöver det vara lite organiserat. Märkligt att jag står handfallen inför det i mitt eget hem, men har inga problem med det på jobbet.


    011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Pallas
    Bye baby Bunting skrev 2012-01-29 12:44:58 följande:
    Hela huset är en gigantisk hot-spot. Jag har supersvårt för det där med var sak på sin plats. Vilken plats? För att komma igång med att få en rutin behöver det vara lite organiserat. Märkligt att jag står handfallen inför det i mitt eget hem, men har inga problem med det på jobbet.
    Jag har samma problem. På jobbet och i stallet är jag pedant åt det sjukligt anala hållet, men hemma är jag värsta slarvfian. För mig funkar Fly Ladys steg bra hittills, men inte i samma tempo som hon föreslår. Jag tar det med myrsteg och började med enbart diskhoarna. Om det känns för jobbigt tar man bara den ena. Snabbt spred sig den vanan till att även röja på bänken och torka den. Sedan spred det sig "automatiskt" till att rensa köksbordet.

    Till de stora rensningarna tar jag hjälp av någon opartisk. Fick tex ihop en hästtransport med skräp från garaget mha min medryttare. Hela idén med Fly Lady är väldigt lika kognitiv beteendeterapi: man börjar med att utsätta sig i mycket liten skala för något man tycker är jobbigt/obehagligt/svårt. När man känner sig bekväm i situationen och har skapat tex en ny vana, så ökar man på sakta men säkert. Går det för fort backar man ett eller flera steg.

    Man behöver inte få huset tiptop på en vecka eller ens en månad! Jag räknar med att det kommer ta mig minst ett år att komma in i bra rutiner, få allt skit bortrensat och hitta en plats för var sak. Har inte bråttom, jag har trots allt levt så här i nästan 40 år redan!
  • angio101
    Pallas skrev 2012-01-29 13:36:57 följande:
    Man behöver inte få huset tiptop på en vecka eller ens en månad! Jag räknar med att det kommer ta mig minst ett år att komma in i bra rutiner, få allt skit bortrensat och hitta en plats för var sak. Har inte bråttom, jag har trots allt levt så här i nästan 40 år redan!
    Håller med fullständigt, i detta fall måste jag vara sköldpaddan och inte haren (från Aisopos fabler), sakta men säkert, inte allt på en gång. Been there, tried that, doesn't work for me.

    Idag tog jag tex "bara" de övre köksluckorna, lämnade de nedre till imorgon, MEN jag gjorde ju faktiskt nåt åt en sak som jag har stört mig på i några veckor (makens kladdiga fingeravtryck)
  • sopeno

    Jag vet också att jag borde följa hennes råd om att lägga sig vid en bra tid och dricka mer vatten.... Särskilt nu när lilla tjejen plötsligt börjat amma för fullt igen efter att vi nästan lagt av... Vätska vätska!

    Idag har vi lyckats hålla köket fint och vi har rensat ytterligare i sovrumsgarderoben... 

  • HäckHäxan
    Bye baby Bunting skrev 2012-01-29 12:44:58 följande:
    Hela huset är en gigantisk hot-spot. Jag har supersvårt för det där med var sak på sin plats. Vilken plats? För att komma igång med att få en rutin behöver det vara lite organiserat. Märkligt att jag står handfallen inför det i mitt eget hem, men har inga problem med det på jobbet.
    Vet precis hur det är Tyst Har heller aldrig haft problem med det på något av mina jobb, ett tag jobbade jag med att organisera ett stort lager, ge alla saker fasta platser och skälla på inleverans för att de lagt samma vara på flera platser, men hemma OMG.
    Pallas skrev 2012-01-29 13:36:57 följande:
    Man behöver inte få huset tiptop på en vecka eller ens en månad! Jag räknar med att det kommer ta mig minst ett år att komma in i bra rutiner, få allt skit bortrensat och hitta en plats för var sak. Har inte bråttom, jag har trots allt levt så här i nästan 40 år redan!
    Det är lite så jag tänker. NU det mest akuta och få små rutiner att sitta, som diskbänk, kaffebänken och köks och data bord. Det är det som syns av alla direkt när man kommer in också såklart de ytor jag gärna belamrar med pinaler när jag grejar.

    Jag har idag bestämt att gå igenom alla skåp i köket, ett plocka ut allt som inte skall vara i ett, få struktur, samtidigt då rensa ut, jag behöver tex inte 3 pajformar, vad fan skall jag med det till? Onödig, kan inte spara dom alla av sentimentala skäl heller, fick dom i present när jag flyttade hemifrån. Samma med pizzatallrikar, hur många gånger har jag använt dom på 13 år, kanske 3 gånger, dom skall säljas.

    Med min nya rutin som jag byggt upp, återkom en annan gammal rutin jag en gång hade, att tänka innan man handlar. Tex hur många burkar hund och kattmat behövs, torrfoder ect. Så idag har jag släpat hem hälften av det som behövs i min fido, imorgon skall jag släpa hem resten från ica och kan andas ut och veta att djurens mat är fixad för en månad framöver, istället för att köpa hem enstaka burkar.

    Håller på att skriva upp maträtter, så jag senare kan göra en matlista för hela månaden. Skall dock ikväll göra en för kommande vecka genom att gå igenom frys och skafferi. Sen inventera vad jag har mer exakt och bara köpa komplement till det som finns. Jag hamstrar nämligen inte bara saker utan även mat, vilket varit bra när det strulat för jag kan oftast försörja en familj på minst 4 med det jag har hemma i minst en månad

    Idag gjorde jag en smart grej, tycker jag iaf, vi skulle ha slappar dag, men jag satte dotter på att dammsuga våra sovrum med handdammsugaren, så dammsög jag matrum, köket, hallen och toaletten, sen skurade vi alla golven, gick fort och känns bra. För säkerhets skull har hunden börjat löpa så jag vet ju hur mysigt det kommer se ut på golven om en vecka *blä* men nu är det fint i vart fall.
    I REA plagg känner jag mig så mycket billigare än vanligt!
  • HäckHäxan
    HäxanSurtant skrev 2012-01-29 16:50:23 följande:
    Vet precis hur det är Tyst Har heller aldrig haft problem med det på något av mina jobb, ett tag jobbade jag med att organisera ett stort lager, ge alla saker fasta platser och skälla på inleverans för att de lagt samma vara på flera platser, men hemma OMG.

    Det är lite så jag tänker. NU det mest akuta och få små rutiner att sitta, som diskbänk, kaffebänken och köks och data bord. Det är det som syns av alla direkt när man kommer in också såklart de ytor jag gärna belamrar med pinaler när jag grejar.

    Jag har idag bestämt att gå igenom alla skåp i köket, ett plocka ut allt som inte skall vara i ett, få struktur, samtidigt då rensa ut, jag behöver tex inte 3 pajformar, vad fan skall jag med det till? Onödig, kan inte spara dom alla av sentimentala skäl heller, fick dom i present när jag flyttade hemifrån. Samma med pizzatallrikar, hur många gånger har jag använt dom på 13 år, kanske 3 gånger, dom skall säljas.

    Med min nya rutin som jag byggt upp, återkom en annan gammal rutin jag en gång hade, att tänka innan man handlar. Tex hur många burkar hund och kattmat behövs, torrfoder ect. Så idag har jag släpat hem hälften av det som behövs i min fido, imorgon skall jag släpa hem resten från ica och kan andas ut och veta att djurens mat är fixad för en månad framöver, istället för att köpa hem enstaka burkar.

    Håller på att skriva upp maträtter, så jag senare kan göra en matlista för hela månaden. Skall dock ikväll göra en för kommande vecka genom att gå igenom frys och skafferi. Sen inventera vad jag har mer exakt och bara köpa komplement till det som finns. Jag hamstrar nämligen inte bara saker utan även mat, vilket varit bra när det strulat för jag kan oftast försörja en familj på minst 4 med det jag har hemma i minst en månad

    Idag gjorde jag en smart grej, tycker jag iaf, vi skulle ha slappar dag, men jag satte dotter på att dammsuga våra sovrum med handdammsugaren, så dammsög jag matrum, köket, hallen och toaletten, sen skurade vi alla golven, gick fort och känns bra. För säkerhets skull har hunden börjat löpa så jag vet ju hur mysigt det kommer se ut på golven om en vecka *blä* men nu är det fint i vart fall.
    Alltså ja skall inte gå igenom alla skåp idag, bara tog beslutet idag, det är nästa veckas projekt, även om det bara blir ett skåp om dagen så är det det iaf litet istället för inget
    I REA plagg känner jag mig så mycket billigare än vanligt!
  • Smulu

    Låter som om det där Flylady kan passa mej. 
    Men sen har jag ju den där karln /sambon / älsklingen som helst skulle vilja att allt såg tiptop ut hela tiden...
    ^Å då stör sej på att jag ex inte plockat reda på  i hallen fast jag varit duktig och hållt rent diskbänken.

    Men som ts skrev... Här storstädar man på  fredan och absolut senast tisdag morgon så ser det lika illa ut igen...

    Så Nått behöver förändras. 

    Frågan är strunta fullkomligt i karln och köra mitt race eller vad?!?! 

    Han jobbar heltid och jag är hemma (arbetslös) ifall det påverkar era tankar :) 

  • Bye baby Bunting
    HäxanSurtant skrev 2012-01-29 16:50:23 följande:
    Vet precis hur det är Tyst Har heller aldrig haft problem med det på något av mina jobb, ett tag jobbade jag med att organisera ett stort lager, ge alla saker fasta platser och skälla på inleverans för att de lagt samma vara på flera platser, men hemma OMG.

    Det är lite så jag tänker. NU det mest akuta och få små rutiner att sitta, som diskbänk, kaffebänken och köks och data bord. Det är det som syns av alla direkt när man kommer in också såklart de ytor jag gärna belamrar med pinaler när jag grejar.

    Jag har idag bestämt att gå igenom alla skåp i köket, ett plocka ut allt som inte skall vara i ett, få struktur, samtidigt då rensa ut, jag behöver tex inte 3 pajformar, vad fan skall jag med det till? Onödig, kan inte spara dom alla av sentimentala skäl heller, fick dom i present när jag flyttade hemifrån. Samma med pizzatallrikar, hur många gånger har jag använt dom på 13 år, kanske 3 gånger, dom skall säljas.

    Med min nya rutin som jag byggt upp, återkom en annan gammal rutin jag en gång hade, att tänka innan man handlar. Tex hur många burkar hund och kattmat behövs, torrfoder ect. Så idag har jag släpat hem hälften av det som behövs i min fido, imorgon skall jag släpa hem resten från ica och kan andas ut och veta att djurens mat är fixad för en månad framöver, istället för att köpa hem enstaka burkar.

    Håller på att skriva upp maträtter, så jag senare kan göra en matlista för hela månaden. Skall dock ikväll göra en för kommande vecka genom att gå igenom frys och skafferi. Sen inventera vad jag har mer exakt och bara köpa komplement till det som finns. Jag hamstrar nämligen inte bara saker utan även mat, vilket varit bra när det strulat för jag kan oftast försörja en familj på minst 4 med det jag har hemma i minst en månad

    Idag gjorde jag en smart grej, tycker jag iaf, vi skulle ha slappar dag, men jag satte dotter på att dammsuga våra sovrum med handdammsugaren, så dammsög jag matrum, köket, hallen och toaletten, sen skurade vi alla golven, gick fort och känns bra. För säkerhets skull har hunden börjat löpa så jag vet ju hur mysigt det kommer se ut på golven om en vecka *blä* men nu är det fint i vart fall.
    Jag har en bok som heter "Upp ur hushållsträsket, hemkunskap för vuxna" av Lotte Wellton. Jag vet hur man gör i teorin, men kan inte omsätta det i praktiken. Läste någonstans om att det var så självklart var saker och ting skulle vara, för ingen sminkar sig väl i köket, så det är en självklarhet att de sakerna inte ska vara där. Jo, det gör jag ibland. Beror på var jag befinner mig när jag kommer på att jag ska sminka mig och var det är bäst ljus för tillfället. 

    Jag blir också extremt förvänad över att jag har fyra exemplar av saker som används extremt sällan och när jag väl ska ha dem så hittar jag dem inte. 

    Har också en ovana att sätta igång stora projekt i hemmet som inte fullföljs. Hade jag inte varit normalknäpp inom andra områden, så hade jag säkert blivit pådyvlad en bokstavsdiagnos.
    011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!