• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas

    Kör lite decluttering här i dag. Liksom någon annan beskrev så gör jag lite mer än vad som är föreskrivet enligt Fly Lady-konceptet, men jag orkar inte när jag jobbar så jag får passa på när jag är ledig. Har rensat och sanerat badrumsskåpen klart, decluttrat medicinskåpet och fixat det som var kvar i köket efter gårdagens maratonbakande (ställt undan ren disk) samt fixat undan den rena tvätten till lådor och garderober och swischat båda badrummen. På tur står tvättande och plockande i vardagsrummet och tvättstugan, samt dammning i sovrummet. 

  • Javli

    Tycker detta är en suverän tråd, för första gången har jag fått till ett schema som är lite i taget och inte allting på en gång. Har kommit in i hyffsade rutiner och känner att det är bättre med lite varje dag än inget alls. Det är mycket lättare att göra en mindre syssla än om man har ett helt berg som väntar. Då fastnar man lätt i soffan istället! Hejar på er, ni är så duktiga och ger mycket inspiration!

  • SockerStinn

    Har väl aldrig förr varit så städsugen när jag varit sjuk! Har lyckats köra och hänga upp en maskin tvätt och fixat kvällsmaten, men nu kallas förstärkning in för barnen för nu orkar jag inte mer!! Och så sitter jag i soffan och längtar till att orka rensa garderoberna  
    Igår hade jag lite mer ork, då dammade jag sovrumsväggen under dagens piggaste 10 minuter. Det behövdes! Maken dammsög, och jag tyckte faktiskt jag kunde andas lättare efteråt. Kanske inte heeelt oväntat ändå med tanke på min damm-allergi.  Oskyldig

  • Pallas

    Började i barnens rum men blev så sur när ungarna gick efter och rev fram allt jag sorterade upp och slängde. X-( 

  • Bye baby Bunting

    Jag får skämmas. Huset har fullständigt grott igen och jag har haft tusen ursäkter för att inte göra något åt det. Nu är det dags för en rejäl uppryckning. Nu blir det så där jobbigt igen och jag vet inte i vilken ände jag ska börja.


    011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Neelah
    Bye baby Bunting skrev 2012-02-22 21:31:41 följande:
    Jag får skämmas. Huset har fullständigt grott igen och jag har haft tusen ursäkter för att inte göra något åt det. Nu är det dags för en rejäl uppryckning. Nu blir det så där jobbigt igen och jag vet inte i vilken ände jag ska börja.
    Börja med ett enda steg. Tom diskbänk och blank diskho på kvällen innan du lägger dig kanske, eller bädda på morgonen när du gått upp.
  • Pallas
    Bye baby Bunting skrev 2012-02-22 21:31:41 följande:
    Jag får skämmas. Huset har fullständigt grott igen och jag har haft tusen ursäkter för att inte göra något åt det. Nu är det dags för en rejäl uppryckning. Nu blir det så där jobbigt igen och jag vet inte i vilken ände jag ska börja.
    Precis som Neelah säger - med ett enda steg. Börja med sinken, föreslår jag. Det blanka motiverar mig att göra mer sen, har jag upptäckt. Kanske detsamma gäller för dig?
  • Chianti
    Javli skrev 2012-02-22 16:39:37 följande:
    Tycker detta är en suverän tråd, för första gången har jag fått till ett schema som är lite i taget och inte allting på en gång. Har kommit in i hyffsade rutiner och känner att det är bättre med lite varje dag än inget alls. Det är mycket lättare att göra en mindre syssla än om man har ett helt berg som väntar. Då fastnar man lätt i soffan istället! Hejar på er, ni är så duktiga och ger mycket inspiration!
    Välkommen! Jättekul med ännu mer energi i tråden! Vad kul att höra, du är precis som jag och många andra i tråden. För mycket och man mäktar inte med nåt alls.
    Nu har man dels en strategi att följa, dels alla vänner här, vars inlägg gör att man själv också håller rutinerna igång.

    Sinken är shinad. Nu tänker jag falla i säng efter att varit ute i skogen och kört ett stenhårt pass military training.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • HäckHäxan

    Jag står still mer eller mindre, men de är lite mkt just nu, håller på att köra in en ny medicin, skulle laga ett hål i tanden och det blev rotfyllning istället Tyst Dottern hade pappa helg i helgen, men de gick ju inte eftersom han är i Skottland och jobbar. Det märks dock på mig att jag hade behövt en paus, de blir plottrigt i mitt huvud. Visst att man klarar saker och det gör man, jag vet inte hur de är för andra, men ibland behöver jag en stund när jag inte är bara mamma, utan mer kan vara bara häxan, säkert ego och illa av mig, men så fungerar jag ändå.

    Så nu på lördag skall Freja sova hos syrran och hennes sambo till söndag, deras ide faktiskt, så då skall jag typ bara ligga i min soffa och fisa, ha sov morgon, äta skräp och inte ta mer ansvar än jag måste.

    Jag har lärt mig av misstagen genom åren, att jag minsann skall göra allt när jag är barnledig, men så blir det inte och ångesten av att inte göra det äter upp mig, så nu satsar jag på att lära mig göra inget, bara vila mig när hon inte är hemma. Det gör att jag är en bättre förälder när hon kommer hem sen, för hur jag än vänder på det så får ja mer gjort med hemma än borta, för när hon är hemma flyter vår rutin, när hon är borta tappar jag alla rutiner.

    Idag har jag dessutom ont som fan i axel och rygg, vet inte om jag legat dumt, men ont gör det.

    Små mål idag. Det är dessutom fint väder så jag funderar på att hämta dottern en timmer tidigare och vara ute och leka på någon lekplats och njuta av solen!


    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • mrsIce

    Häxan: Tror de allra flesta är precis som du, ibland behöver man en paus från vardagen för att ta igen sig! Är man dessutom ensamstående med barn så kan jag tänka mig att det är än mer välbehövligt. Hoppas du får en skön helg och att du kan fylla på ordentligt med energi

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!