• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

    Fick ett ryck ikväll och tog köket, igen, och vardagsrummet. ;)
    Känns väldigt bra just nu faktiskt.
    Sitter och slötittar på golf men det kliar i fingrarna att städa, men får ge mig nu för annars är risken stor att jag fastnar och håller på hela natten. ;€

  • Chianti
    Luktärten skrev 2012-04-08 18:31:51 följande:
    Fortsatt Glad Påsk alla!

    Krafterna har återkommit efter förra helgens däckning. Har i veckan fortsatt Decluttrandet i barnens rum. Gick även igång parallellt med badrummet. Det borde iaf gå ganska fort eftersom jag innan jul gjorde en jätterensning där.

    Har även fotat en massa kläder som legat över trappräcket ett par veckor. Nu är dessutom nedpackade i en kasse i väntan på att säljas på Tradera.

    Även om jag tycker det känns tungt ibland och att det går i myrfart vissa perioder så jämför man med innan Fly och denna tråd så är det en enorm skillnad. Diskbänken nästan alltid undanplckad, tvätten hålls efter och framförallt mitt tänk har blivit helt annorlunda. Nu bara gör jag det som ska göras, har fått en helt annan syn på saker. I fortsättningen sparas inga onödiga pryttlar.
    Håller med! Jag är inte på något sätt i mål, men jag är mkt duktigare. Tack alla ni härliga i tråden, det är er förtjänst att man hänger kvar och inte tappar sugen. Skål
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Pompeia01

    Jag brukar ta ett rum om dagen, och som jag har sju rum så går det på en vecka. (Köket, hallen, sovrummet, barnens rum, vardagsrummet, badrummet och separata toaletten.) Ett rum är så lite, så det känns aldrig oöverkomligt - som det kan göra om man tänker sig att städa hela lägenheten på en helg. Därefter tar jag en vecka ledigt från städningen, förutom punktinsatser som toaletten invändigt och diskbänken när det behövs. Eller om någon spiller något.

    Mellan momenten tar jag en liten paus vid datorn eller med en bok som belöning. Momenten är: damma - plocka - sopa - svabba. Ibland ger jag mig själv små hemrelaterade belöningar när hela lägenheten är genomstädad, typ: nya doftrenare i badrummet och på toaletten, nya kakeldekorationer, blombuketter i vardagsrummet och köket. Fast eg. är doften av såpa och rent tillräcklig belöning!  

    Det här har funkat för mig i många år. Jag kan alltid säga "var så god och stig in!" om någon ringer på dörren!  

  • 060810

    Hallen och köket städade! :) så underbart skönt! ;)
    Dammsugit och skurat golv. Nu blir det vardagsrummet som ska få sig en omgång igen. Räckte liksom inte igår för bara halva togs. ;)
    Sen är det min del av vardagsrummet som ska tas med. ;) där ser av någon anledning ALLTID förjävligt ut. :( så det måste bli bättring med det.
    Men från att vara sängliggande till att orka detta är ett stort framsteg.
    Så vi får hoppas jag orkar med vardagsrummet och min del idag. Bara plocka undan och skura golv som måste göras. Resten som damma får vänta.

  • Neelah
    Pompeia01 skrev 2012-04-09 11:51:43 följande:
    Jag brukar ta ett rum om dagen, och som jag har sju rum så går det på en vecka. (Köket, hallen, sovrummet, barnens rum, vardagsrummet, badrummet och separata toaletten.) Ett rum är så lite, så det känns aldrig oöverkomligt - som det kan göra om man tänker sig att städa hela lägenheten på en helg. Därefter tar jag en vecka ledigt från städningen, förutom punktinsatser som toaletten invändigt och diskbänken när det behövs. Eller om någon spiller något.
    Å så smart! Jag har ju också sju rum! *gillar*
    Följ dina drömmar var de än leder
  • SockerStinn

    Åter från påskfirande. Kommit hem till ett relativt rent hem. Synd man inte blivit uppassad med tvättservice samtidigt

    Dags att kolla zon.

  • Smulu
    Neelah skrev 2012-04-09 14:10:06 följande:
    Å så smart! Jag har ju också sju rum! *gillar*
    Jag med, fast jag har "bara" fem så då blir ju helgen ledig från städ :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!