• faceprimer

    fortsättningstråd: vi som väntar marsbebis 2012 :-)

    Nu är det dags att starta en fortsättningstråd för bebisarna från: "Vi som väntar marsbebis 2012 "
    trots att det "bara" är januari just nu, så har bebisar velat titta ut lite tidigare.
    Vi håller tummar och tår allt allting kommer gå fortsatt bra för er!
      
    Allt eftersom tiden går kommer denna tråd fyllas på med våra "marsbebisar" och här kan vi prata om våra små, om tiden efter föslossning, lägga ut bilder, diskutera, stötta... Ja, i princip samma funktion som förra tråden alltså

    och vi säger VÄLKOMMNA TILL VÄRLDEN alla bebisar!
    Ni är efterlängtade!  

    _____________________________________________________
    Prat-tråden:www.familjeliv.se/Forum-11-228/m59819696.html
    Bild-tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59946875.html 
         


    I väntan på vår älskade son - mars 2012 ♥
  • Svar på tråden fortsättningstråd: vi som väntar marsbebis 2012 :-)
  • Lyckobebisen

    Har några frågor, är ju flera flerbarnsmammor här!

    Vi ger ju Sixten ersättning bara, hur mycket kan man ge? Vi försöker mata nu när han visar att han är hungrig, blir med ungefär 2h mellanrum, 3h när han sover. Igår fick han mat 9ggr och idag kommer det bli 10ggr. Men det jag tänker på är om det kan bli för mycket mat? Han äter nu 90ml/gång, ibland 70/80, men det är om han varit nyvaken.

    När börjar man se lite mer vilken ögonfärg de kommer få? Han har mörkt mörkt blå ögon nu.. Vet att det kan dröja länge innan den blir slutgiltig, men tänker på när man kan se om de blir blå eller bruna? 


    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter lillgrabben bf 120308
  • Wielkip

    Hon blir två dygn inatt ja.
    Har fått henne att äta 2 gånger à 15 minuter nu sen första inlägget.

    Och när hon inte vill äta så bara skriker hon och vrider sig när jag försöker stoppa in bröstet, slutar inte skrika fören jag bara låter henne ligga och då tystnar hon direkt och somnar..

    Fick massa hjälp på bb, låg inne två nätter. Visade hur hon skulle ligga och hur jag skulle forma bröstet osv. Men inget hjälper ju när hon tvärvägrar att ens börja suga.

  • viplanerar09

    Ge så mycket han vill ha :) började med ersättning till storebror vid 1,5 månad. Han fick när han var hungrig. Tror vi alltid gjorde 90ml från början och ibland åt han allt och ibland inte men oftast. Han åt varannan timme dagtid men sov hela nätterna och det blev ungefär 8-9gg/dygn ändå :)

    Sedan följde vi anvisningarna på paketet :)

  • k girl
    Wielkip skrev 2012-03-11 21:20:53 följande:
    Hon blir två dygn inatt ja.
    Har fått henne att äta 2 gånger à 15 minuter nu sen första inlägget.

    Och när hon inte vill äta så bara skriker hon och vrider sig när jag försöker stoppa in bröstet, slutar inte skrika fören jag bara låter henne ligga och då tystnar hon direkt och somnar..

    Fick massa hjälp på bb, låg inne två nätter. Visade hur hon skulle ligga och hur jag skulle forma bröstet osv. Men inget hjälper ju när hon tvärvägrar att ens börja suga.

    Det kan vara lite lirkigt att få dem att ta tag innan de har lärt sig. Fick kämpa en hel del med Selma. Ett observandum är att inte stoppa in bröstet i munnen på dem. Kittla läpparna med vårtan istället, och sen när hon vill ta tag får man se till att hon får bra grepp.
  • k girl
    Lyckobebisen skrev 2012-03-11 21:12:28 följande:
    Har några frågor, är ju flera flerbarnsmammor här!

    Vi ger ju Sixten ersättning bara, hur mycket kan man ge? Vi försöker mata nu när han visar att han är hungrig, blir med ungefär 2h mellanrum, 3h när han sover. Igår fick han mat 9ggr och idag kommer det bli 10ggr. Men det jag tänker på är om det kan bli för mycket mat? Han äter nu 90ml/gång, ibland 70/80, men det är om han varit nyvaken.

    När börjar man se lite mer vilken ögonfärg de kommer få? Han har mörkt mörkt blå ögon nu.. Vet att det kan dröja länge innan den blir slutgiltig, men tänker på när man kan se om de blir blå eller bruna? 
    Det kan variera. Syrrans pojk blev inte brunögd förrän han var i ettårsåldern. Min son hade knallblå ögon när han var ett par månader gammal och det har han fortfarande.
  • kristinka

    Feber ?! Nåt att oroa sig över? Kanske bara förkylning :/

  • Stinis83

    Kristinka, jag vill inte skrämmas men har för mig att så här små inte ska ha feber... Ring sjukvårdsrådgivningen och hör med dem. Lycka till!

    Lyckobebisen, vilken stilig liten Sixten! Jättesöt är han :)

    Wielkip, som flera andra sagt så ska de äta 8 ggr/dygn ungefär. Vår son var för trött för att äta och hade inte sugreflex i början, så vi fick koppmata honom. Han hade fått i sig så lite mat så hans blodsocker var jättelågt. Ring BVC imorgon bitti och fråga dem om råd, och om ni kan få komma och väga Charlie. Och försök väcka och mata henne var tredje/fjärde timme.

    Förlåt om jag har missat någon, har inte sovit typ på två dygn och hjärnan börjar strejka på allvar.

  • Carla82
    Stinis83 skrev 2012-03-11 18:04:00 följande:
    Grattis Jenny :)

    Viplanerar, vilka sötnosar!

    Carla, så har jag också! Jag kan bli hungrig, men inte sugen på nånting. Mår illa när jag tänker på mat, trots hungern. Och som du säger, efter några tuggor är det skitsvårt och jag lyckas bara tvinga i mig nån enstaka tugga... Vad kan detta bero på? Råkade de göra en gastric bypass när de snittade oss eller?! :) Blir det kanske såhär när man snittats?
    Jag har också funderat på det för förra gången blev jag hungrig efter fl...men vet inte, kanske bara är ett sammanträffande. Jag VILL äta men kan inte. Så får jag ont i huvudet också. Jag känner mig liksom äckelmätt nästan hela tiden. Som sagt tvingar jag i mig lämpliga saker på fasta tider. Märker att det funkar bättre med proteiner och grönsaker än tex kolhydrater som bröd eller pasta (i vanliga fall tvärtom) och så dricker jag ju mycket vatten och tar vitaminer. (gynekologen och barnläkaren sa att jag ska fortsätta med det under amningen). Smidigt med gastric bypass all in one liksom. Igår gick jag rätt mycket och fixade lite hemma (inga tunga grejer men mer än vanligt) och så gick jag i en monsterbacke...idag har jag ont som blä i snittet. Undrar när man blir normal egentligen??

    Ska byta bajsblöja och amma en gång till och sen gå och lägga mig.

    Kram 
  • Carla82

    Lyckobebisen: Konstigt med k girls kommentar för jag tänkte också när jag såg bilderna i vanliga tråden att han är lik dig. Haha!

  • handwritten

    Idag kom vår stora lilla kille till världen. 4330g och 54cm och 31,5 i huvudomfång. Ska tilläggas att jag inte ens gått tiden ut! han är underbar och jag mår bra, dock en jobbig förlossning som ändå gick otroligt snabbt när det satt igång. Berättar mer när vi är hemma från BB.

Svar på tråden fortsättningstråd: vi som väntar marsbebis 2012 :-)