• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Hanna36
    Mosaik skrev 2012-09-12 06:24:03 följande:


    Grundläggande, tusen tack för länkarna

    varsågod! =)
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • fucktard





    Har ni sett den här? Det är sånt som gör att man orkar när det blir tungt med en miljard vetenskapliga artiklar på axlarna...


    If you wanna do it, do it right.
  • Carro

    Hej på er!

    Hittade hit till en slump och tänkte att det skadar ju inte att säga hej!

    Jag har precis börjat plugga till sjuksköterska i Lund, där de såklart gjort om hela utbildningen inför denna terminen vilket innebär fullständig kaos och sjuksköterskestuderande som mest bara hyperventilerar och har magkatarrer, även de utan småbarn
    Jag satt här innan ikväll och tyckte synd om mig själv eftersom uppgiften för tillfället känns omöjlig då den minste hela tiden är sjuk (han är infektionskänslig)..
    Självklart hjälper min man till att vabba också, men han har eget företag och kan inte vara ifrån det hur mycket som helst heller.
    Även om han tar vabben så är det dock svårt att inte vara vaken om nätterna när det bara hostas och kräks :-/
    Att mer eller mindre all kurslitteratur hitintills varit på engelska gör ju inte saken bättre precis, det tar så mycket längre tid att läsa och jag har så svårt att få en helhet i det jag läser!

    MEN!
    Sen tog jag mig i kragen och sa att nu får det vara nog!
    Det vi läser just nu är faktiskt inget som är helt nytt för mig, även om det är många år sedan jag jobbade inom vården så har jag faktiskt jobbat som uska ett par år!
    Det innebär att jag faktiskt kan mycket av det vi går igenom nu och jag behöver inte lusläsa allting.
    Så istället för att sitta här och ha ångest så tänker jag istället se framåt mot nästa vecka och börja förbereda mig inför den veckan istället.
    Min värsta fiende är ingen annan än mig själv och negativa tankar!

    Ni har säkert rabblat det hundrafemtielva ggr innan i tråden, men jag är nyfiken och bara inne en snabbis eftersom jag pluggar, vem är ni som skriver i tråden och var studerar ni ngnstans?
    Åter till böckernaFlört!                  


    Sam 061116 & Loa 110210 mina mirakel..
  • fucktard

    Hej och välkommen Carro!

    Ja, vem är jag? Jag är 25 år, singel och utan barn. Är uska i botten, och nu läser jag t5 på högskolan Dalarna. Snart klar, det är helt overkligt!

  • Emmeliina

    Jag är 25 år och gift med en dotter på 1,5 år. Började precis läsa termin 1 på Malmö högskola. Du kanske ska be om förflyttning till oss? Här är ingen engelsk litteratur, än iaf :p villa kurser läser du nu i termin 1? Vi håller på med preklinisk kurs, omvårdnad begrepp och teorier (men den är snart slut) och efter den ska vi börja med medicinsk vetenskap I

  • Hanna36

    Hej Carro och välkommen hit!

    Jag heter Hanna, läser nu termin 2 i Borås. har 3 barn, 9,7 och 4 år.
     Har jobbat som USK:a inom akutsjukvården i 18 år, men har alltid velat plugga vidare. Nu kom jag äntligen in, och det är jättekul! Det är inget glidarliv, man får kämpa hårt, men det positiva är att det är så spännande och intressant. Sen har jag verkligen toppenbra klasskamrater oxå. =)

    Vi har oxå haft mkt litteratur på engelska, särskilt i humanbiologin (anatomi och fysiologi). Första terminen läste vi vårdvetenskap och humanbiologi. Denna terminen är det mikrobiologi, immunologi och allmän omvårdnad som gäller. Mikrobologin och immunologin är vi redan klara med, tentade i fredags. =)
     
    Lycka till med din utbildning!
    //Hanna  
      


    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Flashbulb

    Hur tyckte ni praktiken i T4 var? Har ju valt en kirurg avdelning och jag kände i början att jag inte kunde något alls. Sjukt att man kan läsa i 4 terminer men ändå inte kunna något. Nu kan man blanda dropp, sätta pvk, dokumentera osv.  Det kommer sakta men säkert.. Ibland känns det som om man är en jobbig jävel när man är på handledarna hela tiden. Man går ju med dem hela tiden.

    Snart ska vi ha studentsal, där vi ska få ta hand patienterna själva. Blir intressant..

  • Vackert

    Jag är klar med psykiatrin nu. Allt gick bra. Venprovtagning, i.m. Inj, satte PVK, delade mycket medicin, genomförde MMT, lärde mig journalsystemet vi har hyfsat, drogtestade med urinsticka osv. Nu är vi på skolan fem veckor för att sedan dra ut igen. Jag ska då vara på kardiologen fem veckor. Jag misstänker att det är väldigt lärorikt. 1/4 av termin 4 check :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!