• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Ebba Caroline

    Tog egentligen examen redan i juni men hade sista praktiken kvar eftersom jag råkade få ett komplicerat benbrott i våras Så började slutpraktien i mitten av augusti och är nu klar


    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • choklaa

    Hej Alla hoppas in här då jag läst färdigt till sjuksköterska och har en del kurslitteratur att sälja om det finns intresse för det.
    Det som jag har är:

    Dahlborg Lyckhage, Elisabeth (red.) Att bli sjuksköterska : en introduktion till yrke
    och ämne.

    Eide, Hilde & Eide, Tom -Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik,
    samarbete och konfliktlösning. 2

    Friberg, Febe - Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade
    examensarbeten.

    Patel, Runa & Davidson, Bo - Forskningsmetodikens grunder : att planera,
    genomföra och rapportera en undersökning.

    Raadu, Gunnel (red.) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.

    Kristoffersen, Nina Jahren, Nortvedt, Finn & Skaug, Eli-Anne -
    Grundläggande omvårdnad 1,2,3,4

    Henriksson, Olle och Rasmusson, Margareta - Fysiologi : med relevant anatomi. 2.,
    [uppdaterade och utvidgade] uppl.

    Raadu, Gunnel (red.) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.

    Sand, Olav m.fl. - Människokroppen : fysiologi och anatomi. 2. uppl.

    Dahlberg, Karin m fl - Att förstå vårdvetenskap.

    Eide, Hilde & Eide, Tom - Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik,
    samarbete och konfliktlösning.

    Kirkevold, Marit, Brodtkorb, Kari & Hylen Ranhoff, Anette. - Geriatrisk
    omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre.

    Raadu, Gunnel - Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.

    Cullberg, Johan & Lundin Tom - Kris och utveckling. Samt Katastrofpsykiatri och
    sena stressreaktioner. 5. omarb. och utök. utg.

    Eide, Hilde & Eide, Tom - Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik,
    samarbete och konfliktlösning.

    Ekebergh, Margaretha - Att lära sig vårda : med stöd av handledning.

    Hansson Scherman, Marianne, Runesson, Ulla (red.) - Den lärande patienten.

    Johansson, Thomas - Bilder av självet : vardagslivets förändring i det senmoderna
    samhället.

    Pilhammar Andersson, Ewa - Pedagogik inom vård och omsorg.

    Stier, Jonas - Kulturmöten : en introduktion till interkulturella studier.

    Ericson, Elsy, Ericson, Thomas - Klinisk mikrobiologi : infektioner, immunologi,
    vårdhygien. 4.

    Hallström, Inger & Lindberg, Tor -. Pediatrisk omvårdnad.

  • Mammatilltretroll

    Jag funderar på att söka in till sjuksköterskeprogrammet och tyckte att jag hade rätt bra betyg när jag gick ut gymnasiet 2002. Hade 3 st G, Majoriteten MVG och resten VG. Men när jag går in på Studentum.se och räknar ut mina betyg så visar det att jag har ett snitt på 17,0. Om jag hade haft MVG i alla kurser hade jag enligt uträkningen haft 20,0.
    Men det som är lite förvirrande är att när jag tittar på antagningsstatestiken för sjuksköterskor på denna sida så står det att på Göteborgs universitet så var det 20,20 som antagning.. Hur kan det stämma? Det är ju omöjligt att få!? Lägsta antagning i Stockholmsområdet är 18,1 (Huddinge) om jag förstår rätt? http://www.sjuksköterska.nu/utbildning/      

    Är det så att man ska ha nästan lika bra betyg som de som vill läsa till läkare för att komma in på ssk.utbildningarna? Alltså inga G alls, mest MVG kanske något enstaka VG..? 

  • sussey

    Jag läste iofs på en mindre högskola, men hade inte kommit in på mina betyg ändå då jag var lite för skoltrött på gymnasiet. Men mitt tips är; gör högskoleprovet. Oftast väldigt mycket lättare att komma in på det än på betyg. Då är du ju dessutom med i två urvalsgrupper!

  • Emmeliina

    Jag läser på Malmö högskola och kom in på mitt högskoleprov, fick 0,9 på det. Rekomenderar också att göra det om du inte har poängen från betygen som krävs. Jag hade bara 13.0 i betyg så jag hade ju inte en chans att komma in på det men behövde bara göra högskoleprovet en gång.

    Det med 20,20 är ju att man kan ha Max 22,5 i poäng betyg eftersom man kan få 2,5 poäng i merit på nåt sätt.

  • Grrgirlme

    Eller söker du dig till en stad med lägre intagningspoäng. Här i Örnsköldsvik behöver du bara 15p för att komma in :)

  • Hanna36

    Jag kom in på mina gymnasiebetyg med kompletteringar från Komvux, hade VG på de flesta...


    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!