• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • liez

    Är det mycket föreläsningar på sophiahemmet eller mest grupparbeten? De har väl PBL där? Hur är det?

  • Tjejan83

    Hej alla blivande ssk:or!

    Jag har i fem år nu närt en dröm om att omskola mig och bli barnmorska. Tycker att graviditet och förlossning är så himla häftigt och roligt och skulle gärna jobba med det. Har en universitetsutbildning inom PAO (personal, arbete och organisation) men trivs inte alls med det.

    Är 29 år gammal, så jag känner mig lite gammal att skola om, fast å andra sidan är det ju mååånga år kvar i arbetslivet, så vill jag så gör jag det.

    Nu till min fråga: Går det att komma över äckel/rädsla för blod etc? Jag sommarjobbade när jag var yngre inom äldrevården och tyckte inte att avföring eller liknande var en big deal, men just blod och infekterade sår får mig att bli alldeles svimfärdig. Jag tycker själv att det är larvigt, men tyvärr reagerar jag så. Det jag undrar är om någon av er varit likadan och om man kommer över den rädslan/äckelmagigheten , för jag vill gärna tro att jag skulle komma över det om jag bara exponerades för det tillräckligt mycket. Vad tror ni? 

    Tacksam för svar!!  

  • JA77
    Tjejan83 skrev 2012-11-07 11:49:42 följande:
    Hej alla blivande ssk:or!

    Jag har i fem år nu närt en dröm om att omskola mig och bli barnmorska. Tycker att graviditet och förlossning är så himla häftigt och roligt och skulle gärna jobba med det. Har en universitetsutbildning inom PAO (personal, arbete och organisation) men trivs inte alls med det.

    Är 29 år gammal, så jag känner mig lite gammal att skola om, fast å andra sidan är det ju mååånga år kvar i arbetslivet, så vill jag så gör jag det.

    Nu till min fråga: Går det att komma över äckel/rädsla för blod etc? Jag sommarjobbade när jag var yngre inom äldrevården och tyckte inte att avföring eller liknande var en big deal, men just blod och infekterade sår får mig att bli alldeles svimfärdig. Jag tycker själv att det är larvigt, men tyvärr reagerar jag så. Det jag undrar är om någon av er varit likadan och om man kommer över den rädslan/äckelmagigheten , för jag vill gärna tro att jag skulle komma över det om jag bara exponerades för det tillräckligt mycket. Vad tror ni? 

    Tacksam för svar!!  
    Eftersom jag aldrig haft avsmak för blod etc, kan jag inte svara på om "fobin" blir botad. Men jag antar det.

    Skriver främst för att du alls inte är gammal! I min kurs (inte klass....På högskolan finns inga klasser, bara kursare) var majoriteten över 35. Den äldsta var 53! Du har en enorm fördel av att vara lite "äldre" då du har mer livserfarenhet.   
  • Emmeliina

    Kan heller inte uttala mig om man kommer över äckelheten i blod då jag inte heller känner det så. Men riktigt räliga sår kan jag tycka är äckligt om jag bara står och tittar på. Håller jag själv på med det så känns det helt annorlunda. Så att så vill jag tro att det är :)

    Och nej du är inte gammal! Den äldsta i min kurs är 49 och en hel del andra är över 35 iaf.

  • Scary

    Klass är de man går med, man tillhör en klass, dvs man har klasskamrater/studiekamrater. Kurser är det man läser i klassen.

  • JA77
    Scary skrev 2012-11-07 16:04:07 följande:
    Klass är de man går med, man tillhör en klass, dvs man har klasskamrater/studiekamrater. Kurser är det man läser i klassen.

    Nej, det är det inte. Du har kurskamrater, kursare. Klasser är förbehållet grundskola och gymnasium. På schematavlan på högskolan, nämndes tex Kurs SSK2, SSK3, beroende på termin och grupp. Inte "klass".
  • JA77
    Scary skrev 2012-11-07 16:04:07 följande:
    Klass är de man går med, man tillhör en klass, dvs man har klasskamrater/studiekamrater. Kurser är det man läser i klassen.

    Man säger exemplevis VFU, inte "praktik". Allt detta för att markera akademiska studier.
  • Scary

    Vi hade då en klass vi tillhörde. Klass "FV0002" etc. Sedan läser man kurs O0003h etc eller M0047h etc, O=omvårdad och M=medicin vetenskap. Så är det på många högskolor. Ja man har VFU-kurs, dvs verksamhetsförlagd utbildning som faktiskt hör och häpna kallas praktik och är det samma som praktik.

  • Scary

    På de högskolor/uni jag gått på har det stått varit klasschema och sedan kurskod. Man har med andra ord inte kallat kurser för klasser utan klasser just klasser (alla de som började program X hösten 2007 = klass FV0007) där man under första terminen läser ex kurs M, kurs O, kurs A och kurs B. Men alla som. Men man är fortfarande en klass.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!