• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Scary

    Även när man anmält till examens högtiden så har man anmält sig i den klassen man gått.

  • Tjejan83

    Tack JA77 och Emmeliina för svar! Tror ju egentligen inte heller att jag är för gammal, men skönt att få det bekräftat. Däremot undrar jag fortfarande om "fobin" kan tränas bort... Någon med erfarenhet??

  • Scary

    Ja, den fobin kan tränas bort. Själv är har jättefobi mot blod men aldrig när jag jobbar, utan bara på min privata/fritid.

  • Tjejan83
    Scary skrev 2012-11-08 15:49:00 följande:
    Ja, den fobin kan tränas bort. Själv är har jättefobi mot blod men aldrig när jag jobbar, utan bara på min privata/fritid.
    Vad skönt att höra, tack för ditt svar Scary!
  • Hanna36
    Tjejan83 skrev 2012-11-08 07:48:16 följande:
    Tack JA77 och Emmeliina för svar! Tror ju egentligen inte heller att jag är för gammal, men skönt att få det bekräftat. Däremot undrar jag fortfarande om "fobin" kan tränas bort... Någon med erfarenhet??
    Jag läser just nu T2 till SSK och är 37 år.. :-P Ser det mest som en fördel nu då jag har massa erfarenhet bakom mig som jag har nytta av... med facit i hand kanske det hade varit bra att börjalite tidigare, men jag ha rju gjort så mkt annat roligt och inte haft tid.. :-P

    Jag har jobbat som USK i 18 år och har inget ont av blod eller andra kroppsvätskor... men jag tyckte nog att det kanske var lite jobbigt i början, men aldrig så jag mått illa eller tyckt det varit för äckligt. Nu bekommer det mig inte! Men däremot har jag fortf svårt för matkräkningar och slem! =/  
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Emmeliina

    Ja fy kräk och slem och att borsta tänderna på andra har jag också haft svårt för sen jag började som usk för 6 år sen. Det kommer nog aldrig försvinna men det är bara till att hålla ut :p

  • Hanna36
    Emmeliina skrev 2012-11-08 22:09:57 följande:
    Ja fy kräk och slem och att borsta tänderna på andra har jag också haft svårt för sen jag började som usk för 6 år sen. Det kommer nog aldrig försvinna men det är bara till att hålla ut :p

    Ja, det är ju bara att bita ihop och hjälpa den somhar det svårt, men trevligt kommer det nog aldrig att bli! :-P
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • JA77
    Scary skrev 2012-11-08 00:04:37 följande:
    På de högskolor/uni jag gått på har det stått varit klasschema och sedan kurskod. Man har med andra ord inte kallat kurser för klasser utan klasser just klasser (alla de som började program X hösten 2007 = klass FV0007) där man under första terminen läser ex kurs M, kurs O, kurs A och kurs B. Men alla som. Men man är fortfarande en klass.

    Sammansättningen av studenter (inte elever, heller :)) må vara som en klass, men där jag läst (tre universitet)  har man noga betonat att man i akademiska studier inte ska kalla det "klasser" eller "praktik". Det är utbildning i verksamheten, inte att man går bredvid någon på Ica. Och detta bl.a  för att alla inte alltid läser samma kurser.

    OT. 
  • Scary

    Jo, på sjuksköterskeprogrammet läser alla samma kurser, dvs man går i en klass. Undantag: valbara kurser. Inser att det är svårt att förstå att det även finns klasser på högskola/uni och att man inofficiellt kallar VFU för praktik, dessutom går man de första dagarna på praktiken/VFU bredvid sin handledare.

  • Scary

    Praktik/VFU på Ica? Tvivlar på att man har det på sjuksköterskeprogrammet... Kan inte riktigt se vad Ica/butiksjobb har med sjuksköterskeyrket att göra, men du kanske kan förklara hur du tänker där?

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!