• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Tillsammans4

    Hejhej alla framtida syrror!
    Sitter och läser såhär på lördagen lite läkemedelsräkning. Det går bra, formlerna kommer att sitta efter ett tag men har lite problem med vissa saker..

    Hittade en bra sida på nätet som visade massa gamla tentor. Jag räknar rätt när jag INTE missuppfattar frågan.
    Exempel:

    I exemplet nedan tolkar jag det som följande: Robin får som dos 0,25 g x 3 antibiotika per gång. Detta blir alltså 0,75 g = 750 mg. Oralvätskan är 50 mg/ml. 750mg/50mg/ml = 15 ml per gång. (D = MVS / S     D=750mg/50 = 15 ml). Så jag svarade 15 ml per gång. När jag kollade facit senare är svaret 5 ml per gång. Jag förstår ju när jag ser facit att dom menade att Robin ska få 0,25 g tre gånger dagligen vid olika tillfällen under dagen. Men när jag ser problemet tolkar jag det som 3 st 0,25g kapslar på en och samma gång. Hur man man göra för att inte råka missuppfatta fler saker? Finns det några knep eller är det bara att träna, träna, träna och försöka se sambanden?
    Har introduktion på måndag så är ju "lite" i god tid men är så nervös. :)


    "Robin 7 år ordineras antibiotika 0,25 g x3 som kapslar. Han kan inte svälja kapslarna och
    ordineras i stället samma dos som oralvätska. På etiketten står oralvätska Kefolor 50 mg/ml. Hur
    många ml får Robin per gång?"

       
  • Tillsammans4

    "Robin 7 år ordineras antibiotika 0,25 g x3 som kapslar.


    Han kan inte svälja kapslarna och ordineras i stället samma dos som oralvätska.


    På etiketten står oralvätska Kefolor 50 mg/ml.


    Hur många ml får Robin per gång?"

    Ska se om det blev enklare att läsa denna gång. :) 

  • Vackert

    Äsch. Jag vet inte. Men jag uppfattade det som att han skulle ha tre ggr dagligen och att han skulle få 250 mg/tillfälle. Men är slarvigt skrivet tycker jag.

  • Vackert

    T5 syrra. Jag jobbar tydligen som vanlig syrra men måste ha någon färdigutb. när jag ska ge injektioner.

  • Candy89

    T5 syrra kan jämföras med sista praktiken på utbildningen (förutom att man är anställd som sjuksköterska och får betalt, man är alltså inte sjuksköterskestudent). Man jobbar som sjuksköterska och gör mycket självständigt men ska alltid jobba med handledare som består av en leg. Sjuksköterska. Är även vissa saker (skiljer sig mellan olika jobb) som man inte får utföra utan att handledaren är med, ex injektioner och hänga blod. Man jobbar även bara dagtid eftersom det alltid måste finnas en handledare med en. Kväll och helg får man jobba om det finns någon annan leg sjuksköterska som handledare. Nackdelen är att om man gör något misstag där man riskerar att bli anmäld eller dyligt så är det oerhört svårt att få ut sin legitimation när man är färdigutbildad. Detta för att det är man själv som har ansvar för det man gör. Man är inte sjuksköterske-student utan jobbar som sjuksköterska på dispans. Jobbade själv som t5 syrra under sista sommaren och sista terminen, vilket är något jag ångrar stort eftersom det var en enorm press på en och eftersom man faktiskt bär ett stort ansvar där minsta lilla misstag kan göra så att man inte får ut sin legitimation. Är man beredd på det ska man jobba som t5 syrra med det ansvar och de risker som det innebär. Annars lär man sig faktiskt mycket på att jobba som usk. Har man tur och har bra kollegor kan man även få vara med på ssk-uppgifter när man jobbar som usk (dvs få lite extra praktik)

  • Vackert

    Candy89: just, dagtid var det också. Precis så som du skriver fnular jag på här hemma också. Det är inte lätt att bestämma sig inte.

  • EJL

    Hej alla ni!

    Jag ska precis börja läsa till sjuksköterska och undrar vilka sommarjobb ni har haft under utbildningen?

  • fucktard

    Ejl - jag har hängt kvar på mitt jobb som uska i kommunen. Först tyckte jag att det var tråkigt att fortfarande hänga kvar på samma ställe, men nu är jag glad att jag gjort det. Jag har fått utökad delegation eftersom jag läst såpass länge (börjar t6 i morgon), och mina arbetsuppgifter har varit samma som för en uska i landstinget, men med fördelen att jag redan känner alla brukare. När jag väl har stått där har jag faktiskt inte längtat till sjukhuset alls. Har även blivit erbjuden jobb som ssk i kommunen, men valde att söka mig till sjukhuset ist. Som uska trivs jag enormt bra i äldreomsorgen, men det är inte vad jag vill göra som ssk.

  • Penny123

    Vill bara skriva ang. det där med T5 syrra, har under utbildningen hört en del om det och kikade lite närmare på det för ett tag sedan. Men har dock genom andra sjuksköterskor och lärare hört och fått rådet att inte göra det, då man riskerar en del som att tex inte få sin legitimation överhuvudtaget om något går fel. Dom menade på att det är en onödig risk och även jobbigt för en själv då man har uppgifter som sjuksköterska men inte samma befogenheter då man inte har sitt leg ännu- och måste kolla av med andra ssk innan du gör saker.

    skulle vara jäkligt trist att snubbla på mållinjen. 
      

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!