• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Vackert

    Celväggen är väl det som skiljer dem åt? Det avgör ju också vilket antibiotika du ska välja.

  • Mosaik

    Ja det är det som skiljer dem åt men tänkte om nån har hittat nått system för vilka bakterier som är gram+ resp gram-, så att man ska kunna trycka in det i hjärnan på ett smidigt sätt.....Finns det nått logiskt som jag missat (typ att alla gram+ ger ett visst symptom)? :)


    Vackert skrev 2013-02-18 16:17:58 följande:
    Cellväggen*

  • Vackert

    Måste ni kunna det? Är det inte bättre att fokusera på det ni ska kunna?

  • Emmeliina

    Du behöver nog inte fokusera så mycket på det med grampositiv och negativ, vi behövde iaf inte kunna det. Däremot vilka bakterier som gav vilka sjukdomar och hur dem smittades (droppsmitta, luftburet osv) och skillnad på endotoxin och exotoxin. Och bakterierna i normalfloran.

  • Mosaik

    Vi har pratat mycket om det så jag antar att vi måste kunna :-/ , samma med Rna-virus och Dna-virus med och utan hölje, dubbelsträngade och singelsträngade virus osv.... Men kanske ska fokusera mer på resten, räcker ju till ändå. Känns som att det är mycket som man inte kommer använda sedan... Känner ni också så ibland?

  • Emmeliina

    Ja RNA och dna virus ska man också kunna. Singelsträngade har jag inte hört talas om :p

    Jag känner mer att jag använder för mycket tid för att lära mig alldeles för avancerade saker. Sen när tentan väl kommer har jag pluggat så dåligt på det "lätta" så då kan jag inte det och det är det jag ska kunna. Typiskt :p

  • sskstudent

    Hej!

    Slänger in en fråga här, går t1 på sjuksköterskeprogrammet. Vi ska börja med kursen anatomi & fysiologi nästa vecka och jag har kollat igenom materialet inför kursen och fick lite små panik. Verkar vara sjukt mkt man ska lära sig och ha koll på??.. hur gick den kursen för er? har ni några bra tips på vad man ska tänka på under kursen? underlätta för sig själv osv? alla tips mottages väääldigt tacksamt :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!