• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • GrimbartStrike
    Li79 skrev 2013-11-13 21:33:21 följande:
    Vi har totalt 19 veckors VFU på hela utbildningen. Först 5 veckor i T3 på sjukhus sedan 5 veckor i T4 inom kommunens äldreboende o hemsjukvård. Sista VFUn är i T6 och 9 veckor, och då delas det upp på primärvård samt sjukhus.
    Innan fanns det valbara kurser där det gick att välja mer praktik men tyvärr borttaget nu.
    Är det inte väldigt lite?
    Jag har sökt sjuksköterskeprogrammet i Falun nu till vårterminen och på den utbildningen står det 38 veckors VFU, det är ju dubbelt så mycket.
    Kan det skilja så mellan programmen? (Att det skiljer lite förstår jag, men det var en väldigt stor skillnad!)
  • Momalicious

    Jag tror vi har runt 19 veckor också. Dock har vi ju väldigt mycket fältstudier. Uppskattningsvis 1 vecka per termin hittills så det ger ju mer tid ute. Tror vi har upplagt som så att det är fyra veckor i T2, fem veckor i T4 och 8 veckor i T6, men jag ska inte svära på det.

  • Tillsammans4

    Går på Ersta och blev idag klar med första praktikdagen på sjukhus (termin 3). Så sjukt mycket att göra men så himla roligt! Fick öva CVK, ta sutration, glukosvärden, hb, puls & blodtryck, ta blodprover etc. Låter inte som mycket men att få göra det på en "riktig" människa istället för en kurskamrat eller en av dockorna är så annorlunda. Stämningen på sjukhuset, eller iallafall avdelningen jag är på, är så himla positivt. Alla är så glada, hjälper gärna till, folk vill sitta med varandra på lunchen etc. På äldreboendet där jag gjorde praktiken under T2 så var all personal så "bittra" eller hur man nu kan säga det, ingen ville vara social och ingen verkade sätta patienten i fokus. Alla ville bara hem så fort som möjligt verkade det som. Men här på avdelningen är det helt annorlunda! Även fast jag var på ett skift på 9 timmar idag så är jag så sjukt glad och pepp! Längtar redan till att skiftet imorgon!!
    Känns verkligen som om man har hittat rätt för en gångs skull, efter äldreboendet blev jag lite avskräckt från detta yrke då jag trodde alla blev bittra efter X-antal år men icke! :)

  • Li79

    Jo GrimbartStrike det är nog färre veckor än många högskolor har överlag. På min högskola prioriteras teori o är väldigt forskningsinriktade och de resonerar att det praktiska lär man sig ändå när man börjar jobba. Dock är kurserna så otroligt omvårdnadsinriktade och den enda anatomin/fysiologin var 5 veckor första terminen och den enda läkemedelsberäkningen vi hade var ca en vecka i t2. Sen kan vi ha 10 veckor etik, omvårdnad osv, lugna kurser som gott kunde gått över 5 veckor. Är så irriterad just nu på vår skola och bara tanken på att jag ska stå som en klar ssk om ett år gör mig skraj!

  • H2O Mineral
    Momalicious skrev 2013-11-13 21:54:12 följande:
    Jag tror vi har runt 19 veckor också. Dock har vi ju väldigt mycket fältstudier. Uppskattningsvis 1 vecka per termin hittills så det ger ju mer tid ute. Tror vi har upplagt som så att det är fyra veckor i T2, fem veckor i T4 och 8 veckor i T6, men jag ska inte svära på det.
    Om du läser på LTU så har ni hela 15 veckor uppdelat på tre olika praktiker i T4... 
  • GrimbartStrike

    Tack för svar. Att skillnaden i tid för VFU kunde skilja en hel termin i längd trodde jag inte tidigare, trodde mest att skillnaderna bestod i olika kursupplägg osv mellan de olika högskolorna.

    Är det någon här inne som läser i Falun, eller har läst där? Vad har jag att vänta? :)

    Falun ska tydligen byta till ett nytt program till vårterminen, "Sjuksköterskeprogrammet 180 hp VSSPG", någon som vet vad det innebär? 

  • Emmeliina

    Här i Malmö har vi 10 veckor i T2, 12 veckor i T4 och 15 veckor i T6. Så det är ju totalt 37 veckor. Jag gillar att det är så mycket praktik :)

  • Chetti

    Grattis!! Visst känns det bra :)


    bomman skrev 2013-11-14 12:12:57 följande:
    Gött, klarade första anatomitentan med VG!

    blääääääääääää
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!