• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Chetti

    Jag går ju också på Ersta T1. Känner du inte att du vill ha mer prakiska kurser?! Visst det är bra med teorier men i verkligheten är det inte viktigare att vara mer praktiskt förberedd!?


    Tillsammans4 skrev 2013-11-13 22:11:52 följande:
    Går på Ersta och blev idag klar med första praktikdagen på sjukhus (termin 3). Så sjukt mycket att göra men så himla roligt! Fick öva CVK, ta sutration, glukosvärden, hb, puls & blodtryck, ta blodprover etc. Låter inte som mycket men att få göra det på en "riktig" människa istället för en kurskamrat eller en av dockorna är så annorlunda. Stämningen på sjukhuset, eller iallafall avdelningen jag är på, är så himla positivt. Alla är så glada, hjälper gärna till, folk vill sitta med varandra på lunchen etc. På äldreboendet där jag gjorde praktiken under T2 så var all personal så "bittra" eller hur man nu kan säga det, ingen ville vara social och ingen verkade sätta patienten i fokus. Alla ville bara hem så fort som möjligt verkade det som. Men här på avdelningen är det helt annorlunda! Även fast jag var på ett skift på 9 timmar idag så är jag så sjukt glad och pepp! Längtar redan till att skiftet imorgon!!

    Känns verkligen som om man har hittat rätt för en gångs skull, efter äldreboendet blev jag lite avskräckt från detta yrke då jag trodde alla blev bittra efter X-antal år men icke! :)

    blääääääääääää
  • Chetti

    Härligt, grattis! Vi är väldigt eftertraktade har jag hört ;)


    Momalicious skrev 2013-11-13 19:04:09 följande:
    Åh! Idag blev jag tillfrågad på min VFU om jag kunde tänka mig att jobba extra till sommaren för att de gillar mig så mycket :) himla kul att höra! Känns som bästa betyget nästan :)

    blääääääääääää
  • Chetti

    Jo men jag kommer vilja testa på allt absolut och kommer inte bara stå passivt bredvid!

    Men jag vill gärna ha praktisk genomgång av min skola först ;)

    Tycker det är underligt att vissa skolor får dessa praktiska föreläsningar redan i T1 och får testa på riktigt i T2 medans vi inte får detta förrän T3 och T4


    JA77 skrev 2013-11-13 10:59:18 följande:
    Får och får, du får ta för dig!   Prata med sjuksköterskan på boendet, är det provtagning kan du få ta det om det verkar lätt. Tala med din handledare på dina kommande VFU, skriv ner vad du vill lära dig. Det sägs mycket om att man inte får göra si eller så i en viss termin, men jag tycker att det handlar om studenten: vad vill du lära dig? Vad har du för mål denna VFU? 

    blääääääääääää
  • Chetti

    Åh, vad kul! Nu i T1 har vi bara teorier, etik, anatomi och sådant!

    Jag är liksom mer hit med sprutor och katetrar så kör vi ;)


    Emmeliina skrev 2013-11-12 20:46:51 följande:
    Vi hade en hel kurs med bara praktiska saker i T1 som var på 7,5 hp. Så då lärde vi oss allt med prov, pvk, dropp, kad osv. Sen fick vi utföra det när vi hade vfu i T2 och då hade vi 5 veckor på boende och 5 veckor på sjukhus. Och de 5 veckorna på sjukhusen gjorde de flesta sånt dagligen med prover och sätta pvk.

    blääääääääääää
  • Chetti

    Åh, vad kul! Nu i T1 har vi bara teorier, etik, anatomi och sådant!

    Jag är liksom mer hit med sprutor och katetrar så kör vi ;)


    Emmeliina skrev 2013-11-12 20:46:51 följande:
    Vi hade en hel kurs med bara praktiska saker i T1 som var på 7,5 hp. Så då lärde vi oss allt med prov, pvk, dropp, kad osv. Sen fick vi utföra det när vi hade vfu i T2 och då hade vi 5 veckor på boende och 5 veckor på sjukhus. Och de 5 veckorna på sjukhusen gjorde de flesta sånt dagligen med prover och sätta pvk.

    blääääääääääää
  • bomman

    Känns superbra!
    Lättare att ladda till nästa tenta som vi har på lördag nu när jag vet att jag fixat första!

  • Momalicious

    H2O mineral: det är möjligt att det är så men det verkar skilja sig mellan oss också, vi ska t.ex ha mer läkemedelsberäkning i t6.

  • Nessie84

    På RKH har vi 37 veckors VFU!

    T2: 5 veckor (geriatrik)

    T3: 8 veckor (somatisk vård)

    T4: korta placeringar, sammanlagt 12 veckor (akutsjukvård, psyk, Gyn och barnsjukvård)

    T5: 6 veckor (primärvård + valbar)

    T6: 6 veckor

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!