• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • JA77
    lilia4ever skrev 2013-12-26 02:56:07 följande:
    En annan sak också, på universitets och högskolornas hemsidor (har läst på flertals) står att utbildning bedrivs 100 dagtid. Det står att man kan bli placeras hur som helst i länet men inte ett ord om att det är helg och kvälls praktik. Nu visste jag det innan jag sökte, men annars....Får prata vidare med kommunen om barnomsorg.
    Jag kan lugna ner dig. 

    På VFU följer du i möjligaste mån din handledares schema, men det innebär inte att du ska gå 3 helger av 5 bara för att handledaren jobbar så just den perioden du är där. En helg per VFU kan räcka lagom. En kväll i veckan också, men säger du till din handledare att du har svårt med OB-förskola, så räcker det kanske med en kväll varannan vecka. Däremot ska du se till att vara på plats när arbetspassen börjar, speciellt på morgonen. Att komma tex 08 istället för 07, gör att du missar en stor del av morgonbestyren. 
  • JA77
    lilia4ever skrev 2013-12-26 02:53:25 följande:
    Det dumma med deras formulering - "det är dessa tider vi arbetar inom vården" - att när man väl är anställd så har man rätt till barnomsorg på kvällar och helger vilket man inte har egentlig rätt för några veckors praktik under studier. Sedan när man är färdig så finns det chanser att få jobb även under enbart dagtid, på ex vårdcentral, barnmedicin osv.

    Tack för era svar. Får se hur det löser sig.
    Som sagt: det är din utbildning, och i din roll som student innebär det att ta eget ansvar. Är det svårt med barnomsorg efter kl 16, då tror jag att handledaren tycker det är ok. Jag som AKA på en avdelning (har haft en sån tjänst), skulle aldrig kräva av en student att gå varannan, var tredje helg. Studenter är inte arbetskraft. 
  • JA77
    aronnax skrev 2013-12-25 22:43:50 följande:
    Vårdcentralen, psykiatrin och den valbara kan du ju önska en mottagning med dagtid. Annars har Högskolan väst haft ganska liten acceptans för att man inte kan gå helg/kväll då de menat att man gått in i detta med villkoret att det ingår.

    Nätter kanske du kan undvika men två helger av fem och minst en kväll per vecka är nog så det ser ut även om du byter en del.

    Sök nattis så behöver du ju inte oroa dej, det är en jättekul utbildning, gör det!
    Du menar att det är så personalen jobbar, men för en student ser det annorlunda ut. Jag tror inte studenten lär sig mer tre lördagar än tre måndagar. Bättre att koncentrera sig på färre patienter i taget (vilket man ju har en vardag) än att slaviskt följa en handledares schema. Jag har kollegor som jobbar varannan helg för att de trivs med pengarna, medan andra aldrig lägger helger (hos oss är det valfritt med helg). Ska den studenten "straffas" för det? 
  • GrimbartStrike

    Hej alla sjuksköterskestudenter, äntligen är det dags för mig att joina er på riktigt :)


     


    Jag har blivit antagen till Högskolan Dalarna vt14 och är såklart väldigt förväntansfull. Och jättenyfiken på hur allt kommer bli, vill veta nu! Jag undrar om någon vet hur det är när man läser på distans, finns det möjlighet att vara på plats för att se föreläsningar "live" eller är det bara online som gäller? Jag bor nära skolan och skulle föredra att vara på plats och se föreläsningarna. 


     


    Jag undrar också om det blir någon form av nollning, och hur brukar det se ut i sådana fall? Jag förstår att det skiljer mycket, men ge mig gärna exempel på vad jag kan vänta mig :)

  • Emmeliina
    lilia4ever skrev 2013-12-26 02:53:25 följande:

    Det dumma med deras formulering - "det är dessa tider vi arbetar inom vården" - att när man väl är anställd så har man rätt till barnomsorg på kvällar och helger vilket man inte har egentlig rätt för några veckors praktik under studier. Sedan när man är färdig så finns det chanser att få jobb även under enbart dagtid, på ex vårdcentral, barnmedicin osv.

    Tack för era svar. Får se hur det löser sig.


    När min man jobbade natt och jag jobbade som usk på ett boende med många kvällar och 2 helger av 5 som så krockade med min mans nätter också, ville jag att vår dotter skulle få en plats på en OB-förskola men det fanns ingen plats då. Och kommunen hjälpte inte oss med det överhuvudtaget, vi fick helt enkelt fixa själva med passning och det gick helt enkelt inte så många dagar i veckan. Jag hoppas att din kommun har bättre med platser och är lite mer hjälpsamma, men tyvärr är det inte alltid man får en plats bara för att man har rätt till en. Men som sagt så hoppas jag det löser sig för dig.
  • Catlady2013
    JA77 skrev 2013-12-26 05:07:06 följande:
    Jag kan ju bara gissa, men tror att det beror på att narkossköterskor ses som självständiga, är van att hantera akuta tillstånd (är vana att skapa fria luftvägar, kan ventilera), har klinisk blick. 
    Att man jobbar ganska självständigt men med läkare nära, så är det ju också på en VC. Men att behöva hantera en fri luftväg..hur ofta förekommer det? Självklart kan det hända, men är ju ett ytterst ovanligt tillstånd på en VC.
  • lilia4ever
    JA77 skrev 2013-12-26 05:10:15 följande:
    Jag kan lugna ner dig. 

    På VFU följer du i möjligaste mån din handledares schema, men det innebär inte att du ska gå 3 helger av 5 bara för att handledaren jobbar så just den perioden du är där. En helg per VFU kan räcka lagom. En kväll i veckan också, men säger du till din handledare att du har svårt med OB-förskola, så räcker det kanske med en kväll varannan vecka. Däremot ska du se till att vara på plats när arbetspassen börjar, speciellt på morgonen. Att komma tex 08 istället för 07, gör att du missar en stor del av morgonbestyren. 
    Vår förskola har öppet från 6,30 till 18, så dessa tider har jag inga problem att vara på praktiken. Jag har även bil så jag kan vara på plats utan problem kl 7. Jag kan även acceptera praktik som det står i riktlinjerna i närliggande kommuner i värsta fall, Kungälv osv. Det är just kvällar och helger. Kan också lösa med nån kväll hit och dit samt en helg. Men mer än så blir svårt för mig. Hoppas det kommer gå att lösa. Har mejlat ansvariga för VFU fördelning. Hittade även en ansökan om förtur som förälder till praktik i samma stad. 
    Emmeliina skrev 2013-12-26 08:59:27 följande:
    När min man jobbade natt och jag jobbade som usk på ett boende med många kvällar och 2 helger av 5 som så krockade med min mans nätter också, ville jag att vår dotter skulle få en plats på en OB-förskola men det fanns ingen plats då. Och kommunen hjälpte inte oss med det överhuvudtaget, vi fick helt enkelt fixa själva med passning och det gick helt enkelt inte så många dagar i veckan. Jag hoppas att din kommun har bättre med platser och är lite mer hjälpsamma, men tyvärr är det inte alltid man får en plats bara för att man har rätt till en. Men som sagt så hoppas jag det löser sig för dig.
    Jag fick svar att jag kan söka plats på Nattis, som tur har vi en sådan avdelning på vår förskola, dock inga lediga platser och mina barn kan få en plats där om - 1. Andra barn hoppar av. 2. Om inga förälder med arbete finns för att gå före, då dem har förtur, studier är inget som självklart ger plats på en nattisavdelning. Vi har enbart en till förskola i Göteborg med nattis och den ligger på andra sidan av stan, mycket dumt att placera barnen där enbart för praktiken när de få gå resterande tider under året där dagtid och det blir en del resande fram och tillbaka. Vi har även en föräldrakooperativ ca 20 minuter med bilen bort, jag sökte plats för båda barnen där samtidigt som jag sökte denna utbildning för säkerhetens skull, men det är inte heller några garantier att de får plats där till hösten när första praktikperioden börjar. 

    Tidigare när jag pratade med GU då jag sökte så var de inte ens villiga att diskutera, utan svaret var välj inte utbildningen i princip. Trots att egentligen om man inte rotar sig fram till VFU tider så står inte det något om det. Det står att utbildningen är 100 dag och ev kan VFU vara utanför staden. Och som JA77 skrev ovan, så står det i riktlinjerna att student skall följa i MÖJLIGASTE mån handledarens schema med kväll osv, men inte ett måste. Håller tummarna att det löser sig, för jag vill väldigt gärna läsa denna utbildning, har god studievana och 2 barn inget hinder för mig alls att läsa klart denna utbildning. 
  • Catlady2013

    Kan du inte via RUT avdrag söka en barnvakt för den tid du inte fixar det på annat vis? Det lär väl ändå kosta en del att resa runt och om barnen kan vara kvar hemma spar du ju en del tid.
    Håller med JA77 om att man inte behöver följa handledarens schema fullt ut, men som student är det också ganska skönt att slippa hoppa runt mellan för många olika handledare, det är bra att få kontinuitet och du ska ju även bedömmas vilket kan bli till din nackdl om du följer för många olika.

  • JA77
    Catlady2013 skrev 2013-12-26 12:25:33 följande:
    Att man jobbar ganska självständigt men med läkare nära, så är det ju också på en VC. Men att behöva hantera en fri luftväg..hur ofta förekommer det? Självklart kan det hända, men är ju ett ytterst ovanligt tillstånd på en VC.
    Jo, absolut, men det är väl alltid bra med personal som känner sig säker och trygg 
  • JA77
    JA77 skrev 2013-12-27 10:59:59 följande:
    Jo, absolut, men det är väl alltid bra med personal som känner sig säker och trygg 
    i akuta livshotande situationer? 
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!