• Vackert

    Sjuksköterskestudenter!


    En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Momalicious

    Om ni dessutom delar på klassen vilket man oftast gör så kan du försöka byta med någon i en annan grupp så du kan vara där en annan dag/vecka. Det har jag däremot gjort.

  • Mosaik

    Filmtips sökes: Jag ska skriva en hemtenta baserad på en film som handlar om psykisk ohälsa, den skall skildra - hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa, anhöriga, vårdkontakter mm.

    Jag antar att de syftar på psykisk ohälsa som vid schizofreni, depression, bipolär, psykos tex.

    Har ni något bra filmtips med en huvudrollsinnehavare med psykisk ohälsa?


  • Mosaik
    Mosaik skrev 2014-01-12 09:44:25 följande:
    Filmtips sökes: Jag ska skriva en hemtenta baserad på en film som handlar om psykisk ohälsa, den skall skildra - hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa, anhöriga, vårdkontakter mm.

    Jag antar att de syftar på psykisk ohälsa som vid schizofreni, depression, bipolär, psykos tex.

    Har ni något bra filmtips med en huvudrollsinnehavare med psykisk ohälsa?



    Uppdaterar, tydligen får filmen även handla om Demens, Anorexi mm
  • minoela

    Jag vet inte vad det är för ngt som är planerat för den veckan. Är kursen anatomi och fysiologi, där det är två som vi ska vara där står det. Den andra av dem missar jag. Hoppas att jag kommer kunna lösa det ändå!

  • Flashbulb
    Mosaik skrev 2014-01-12 09:44:25 följande:
    Filmtips sökes: Jag ska skriva en hemtenta baserad på en film som handlar om psykisk ohälsa, den skall skildra - hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa, anhöriga, vårdkontakter mm.
    Jag antar att de syftar på psykisk ohälsa som vid schizofreni, depression, bipolär, psykos tex.
    Har ni något bra filmtips med en huvudrollsinnehavare med psykisk ohälsa?
    När vi läste psykatrikursen i T5 fick vi tips på väldigt bra länkar via UR.se.  Vanliga människor som berättar om sina liv. ALlt från psykoser till att sitta inne  på psyket till bipolariet osv.

    www.ur.se/Produkter/158884-Inferno-Angestmonstret


  • aronnax
    Mosaik skrev 2014-01-12 09:49:51 följande:



    Uppdaterar, tydligen får filmen även handla om Demens, Anorexi mm
    A Beautiful mind är underbar
  • Tillsammans4
    Mosaik skrev 2014-01-13 10:41:48 följande:
    Vad handlar den om?

    "A Beautiful Mind är den sanna och gripande historien om matematikgeniet, John Forbes Nash Jr. Filmen utspelar sig mestadels under 50-talet där Forbes Nash Jr. formulerade sin matematiska teori den så kallade Game theory, som han tilldelades Nobelpriset i ekonomi för. Trots att vi i dag ser honom som ett av de största matematiska genierna under vår tid, klassades han som schizofren av sin samtid. Filmen har fått 8 oscarnomineringar och vann fyra Golden Globe." Kopierat från bio.nu. Älskar den filmen! Även om du inte väljer den för skolarbetet, se den! Den skildrar hans livsberättelse med sin sjukdom på ett mycket bra och fängslande sätt.
  • avocadoo
    Mosaik skrev 2014-01-12 09:44:25 följande:
    Filmtips sökes: Jag ska skriva en hemtenta baserad på en film som handlar om psykisk ohälsa, den skall skildra - hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa, anhöriga, vårdkontakter mm.
    Jag antar att de syftar på psykisk ohälsa som vid schizofreni, depression, bipolär, psykos tex.
    Har ni något bra filmtips med en huvudrollsinnehavare med psykisk ohälsa?
    The notebook

    About a boy

    Patient 67
  • Mosaik
    avocadoo skrev 2014-01-13 16:16:15 följande:
    The notebook

    About a boy

    Patient 67

    Tillsammans4 skrev 2014-01-13 14:32:44 följande:
    "A Beautiful Mind är den sanna och gripande historien om matematikgeniet, John Forbes Nash Jr. Filmen utspelar sig mestadels under 50-talet där Forbes Nash Jr. formulerade sin matematiska teori den så kallade Game theory, som han tilldelades Nobelpriset i ekonomi för. Trots att vi i dag ser honom som ett av de största matematiska genierna under vår tid, klassades han som schizofren av sin samtid. Filmen har fått 8 oscarnomineringar och vann fyra Golden Globe." Kopierat från bio.nu. Älskar den filmen! Även om du inte väljer den för skolarbetet, se den! Den skildrar hans livsberättelse med sin sjukdom på ett mycket bra och fängslande sätt.



    Tack för era tips! Har jag otur tvingas jag se allihop och välja sen ;) Tack!
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!