• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Lully Hill

    Snart lycklig! Låter ju toppen och väldigt förhoppningsfullt! Exakt samma sa Dr D till mig förutom fetiliteten då :) han gav mig liten chans att lyckas med egna ägg och vill gärna vi skulle göra ÄD istället, för att maxa våra chanser. Beskrivningen på immunproblemen låter liknande mina problem. Ha fortsatt bra i Athen!
    Kram

  • Påskliljan
    Hej tjejer,

    Jag har läst i den här tråden ett tag och känner att det nu är dags att hoppa in, hoppas det är OK? Jag är mycket imponerad över ert kämpande och alla positiva resultat det givit, jag hoppas verkligen att det blir fler.

    Efter 4,5 år av egna försök och 6 misslyckade IVF behandlingar känns det nu som om det är dags att försöka något nytt. De svenska läkarna har inte hittat något fel på varken mig eller min man och nu funderar jag på om en immunologisk utredning kanske kan ge några svar på varför vi inte lyckas bli gravida. Har läst en del i Dr Beers bok, men tycker inte att jag stämmer in på de "symptomen" han beskriver förutom då flera misslyckade IVF'er.
    Är det någon av er som inte heller haft några direkta "symptom" på immunologiska orsaker, men ändå fått det bekräftat vid utredning?
    Vet ni om kliniken i Aten har stängt i sommar? När i så fall?  Hur snabbt har ni fått tid efter att ni har hört av er?
    Kram och lycka till alla
  • Zinfandel

    Verkar som att det har gått bra för Snart Lycklig med andra ord..?! 

    Välkommen Påskliljan! Du, misslyckade IVFer räcker vääldigt lååångt som symptom.... I Lully har du nog en kompis, för inte hade du heller några andra åkommor Lully? Life Clinic har stängt i augusti. Du kan få tid om en vecka eller två. 

  • Lully Hill

    Nä inga särskilda åkommor! I vart fall inget som kan kopplas till detta. Kanske orolig mage och så har jag ju haft lite ont i en höft från o till. Varit hos sjukgymnast, läkare mm som sagt att det beror på än det en el det andra. Varit lite stel etc och eftersom jag inte tränat ett dugg trott att det beror på att man är otränad mm Men faktum är att när jag går på immunbehandling är allt detborta!!! Så kanske är det immunologiskt!

  • Snart lycklig

    Hej alla, kort lägesrapport fr Athen. Allt har gått bra, trots min knaggliga engelska. Jag var nervös innan, hoppade tom över lunchen. Jag har min ålder mot mig och min mans prostatit. Jag har precis fyllt 46!!!! Det positiva är att Dr D inte träffat ngn mer fertil 45-46- åring än mig i sin karriär, MEN dt betyder inte att jag har större chans. Det behövs tur, samma tur som du Lully. Dr D sa att du hade turen på din sida. Jag är välkommen att göra ivf m egna ägg hos dem. Det är inte alla förunnat. Dock talade han om de ökade chanser som dt skulle innebära m ÄD. Nu måste jag hem t min man och snabbt sätta en plan. Dr D kom också själv till hotellet f att sätta IL-dropp, då ingen sköterska hade möjlighet. Han kom i mysbyxor och var lika trevlig fast han säkerligen var trött. Just nu verkar det vara en liten topp, lite hektiskt. Han nämnde också att han tycker vi svenskar är så trevliga och pålästa. Vi vet vad vi pratar om och vad vi vill när vi kommer, precis tvärtemot grekerna, som han måste övertyga. Som en del vet har min tvillingsyster precis blivit gravid m sitt fjärde barn, egna ägg och ett "misstag". Hennes första vid 36 års ålder var gm ivf, de övriga på egen hand. Säkerligen samma immunproblematik som jag, som enl Dr botades genom en graviditet och därför sedan lyckats själv. Av olika skäl fick jag inte möjligheten tidigare. Mkt nöjd med att jag orkade ta tag i detta när jag för övrigt inte alls mådde bra. Får se nuvhur vi går vidare. Kram

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!