• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Lully Hill
    Cice skrev 2012-05-24 15:42:14 följande:
     Hej{#emotions_dlg.flower}

      Jag hade ett  till consultation med Dr D. . Han  är bra, excelent ..... Jag känner mig mycket bättre nu .
    Enligt analysen av mina blodprover och min medicinska historia, sade Dr.D att mitt problem inte blir gravid. Jag är mycket fertil för min ålder. och han gissade att jag är en blandning av vitt, mulatt, med blod av indianer. Han är roligt. Och jag är väldigt bördiga tack vare min genetiska mix.

    Dr D tror att jag kan lyckas få ett barn, på naturligt sätt och att jag kanske inte behöver göra IVF ... Ska jag äta de  mediciner  som han rekommenderade mig och prova under de kommande tre månaderna och se vad som händer. och när jag blir gravid där, jag måste göra alla tester igen och  åka till Athen till undersökning, han ska att följa upp mig ...
      I fall om jag inte kan bli gravid i nästa kommande 3-5 månader, jag får tänka på att göra IFV då. Mitt problem börjar när jag är gravid  i ngra veckor.... Dr.D sade att han tror att min min kropp  på ngt immunologisk  sättt avvisa  min  graviditet från och med 6-9 veckor. Jag ska ha en fullständig medicinsk övervakning under hela graviditeten.

    Det kmr innebära, att jag måste resa till Athen flera ggr ? Är det ngn har har gjört samma  sak  ?

      Nu behöver jag vänta på resultaten av andra undersökningar, som jag ska skicka till USA och se vad  det som resultat kommer att säga, dvs  vilken sorts behandling som jag kmr att få under graviditeten...

      
       Jag är glad och jag vill tacka alla er som gav mig alla dessa tips, speciellt Lilly  Hill, som har stöttat mig  och osp hjälpt många andra kvinnor.

    Tack vare Lilly Hill godhet och dr. D kunskaper har många kvinnor har möjlighet att förverkliga drömmen att vara mamma.   Tack för alla er underbara kvinnor som  finns härpå FL
    Cice,
    Tack raring för de fina orden! Kan man hjälp någon annan är det härligt! Det är det som är meningen med tråden, att vi ska få hjälp och att man ska slippa vara ensam! Sedan finns ju så många härliga tjejer här som alla bidrar med sin enorma kunskap!! Tillsammans blir vi ett powerteam!

    Roligt att höra att du nu känner dig glad och att du känner att du är på rätt spår! Jag tror inte du behöver åka till Athen flera gånger under din graviditet. Troligen behöver du åka dit när du börjar behandlingen för första droppet och så får du dropppåsar med dig hem. Dr D vill kanske också göra en undersökning och kolla att allt annat är ok.

    Sedan fortsätter du medicineringen här hemma, droppet måste du få hjälp med, om du inte vet någon så kan du inboxa mig ska du få ett tips. Du tar ett "vanligt" blodprov då och då som Dr D säger, skickar svaret till honom på mail. Sedan ger han dig ordination om något ska justeras. Allt sker via mail o telefon. 

    Kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Angla
    Lully Hill skrev 2012-05-25 08:25:56 följande:
    Angla, gå in på carl von Linnes hemsida. Titta på patientinformation el nått liknande. Både långa o korta ska finna väl beskrivna där. Jämför och se om du får i hop det. Det var länge sedan jag gjorde långa protokollet men har för mig att de enda sprutor man fick var puregonel menopur etc för äggmognad, spray för nedreglering (stoppar även äl) och sedan ägglossningssprutan Ovitrell eller liknande. 

    Oralgutansprutorna som stoppar  äl får man bara vid korta om jag fattat rätt. Minst en 5-10 st ska man ha om man gör korta.



    Precis min uppfattning. Har ju gjort både långa och korta innan. Ska kolla detta ngn dag.
    Angla - mamma till slut
  • Snart lycklig

    En fråga till alla erfarna; har ngn blivit svullen i sina fötter och anklar efter IL-dropp? Jag har sedan jag kom hem fr Aten varit MKT svullen, inte benen, bara anklarna o fötterna. Dt har varit ganska extremt. Trodde dt var flygningen, f då brukar jag svullna, men dt har varit än mer i förrgår och igår, naturligtvis värre på eftermiddagen o kvällen. Min akup trodde dt var njurarna som inte riktigt orkade med två ivf två månader efter varandra. Ngn som har erfarenhet?

  • Ljusgläntan

    Hej tappra tjejer.. Här är en till som nu är väldigt nära att boka in sig till Dr D i Athen!

    Hur många gånger behöver man åka till den kliniken för utredningen?
    Behöver man en hemortsläkare för nån anledning?

    Så skönt att hitta andra tjejer som vågat ta steget med detta.

  • singhatjejen

    Hej! Jag har läst er tråd - och Lully hills andra tråd om immunproblem och känner igen mig. Jag blir så glad att ni delar med er och kanske kan hjälpa andra med problem att bli gravid. Jag vill först och främst tacka er alla! Hur det än går för mig :) Och stort grattis till alla graviditeter :D

    Jag fick aldrig erkänt mina misstankar om endometrios, ingen gynekolog lyssnade på mig. Men efter en IVF blev jag tack och lov gravid och födde 2009 en underbar pojke. Förlossningen slutade i kejsarsnitt och där konstaterades sammanväxningar i hela buken - livmoderns nedre del satt helt fast i sammanväxningarna. Bara det gör att jag blir så trött på läkare som inte lyssnar på en!
    Nu har vi försökt bli gravida igen sedan 2010 och vi har gjort tre IVF:er och tre FET. Nu har jag två blastocyster i frysen och jag känner att det är ingen idé att sätta in dem i min kropp efter den bara kommer att stöta bort dessa.
    Jag har precis fått hem boken "Is your body babyfriendly" och känner igen mig i flera symptom. Jag har också läst era berättelser här inne och jag nästan ryste till när jag såg att någon hade knäppande leder och att höften värker efter att man suttit en stund - detta har blivit värre senaste tiden (efter alla ivf:er kanske?).

    Nu har jag mejlat en förfrågan till dr D i Aten på den mejladress som finns på kontaktsidan på den hemsida som ni länkat till... är det fel adress? Jag läste något om en googlemail-adress också? Hur lång tid tar det innan man får kontakt? Jag skrev ganska kort och gick inte in på så mycket mer än att jag kände igen mig i symptomen och hoppades på hjälp... var det fel - bör man skriva längre och mer förklarande för att få snabbare svar?

    Tusen tack alla för era berättelser och hoppas ni har tid att svara mig :)

  • Zinfandel

    Hej nya tjejer!

    Använd <lifeclinic@googlemail.com>

    Dr D är väldigt upptagen nu, han lägger ner mycket tid på varje patient. Ni kommer att märka det vid första telefonkonsultationen som lätt kan ta en timme. Eftersom han har fått väldigt mycket att göra samt hans stora engagemang i varje patient så kan ni få vänta några dagar på svar på mail. Förbered er fertilitetshistorik, översätt journaler osv under tiden så ni har allt klart att skicka. Ni behöver bara åka ner 1 gång. Ja, ni kommer att behöva både ett lab som tar blodprover regelbundet samt någon som ger er droppet här hemma. Lycka till!

     

  • Hjärtefröjd
    Ljusgläntan skrev 2012-05-29 08:45:00 följande:
    kanske dum frågga men vem kan man be om att översätta journaler?
    Ingen aning, jag översatte själv med hjälp av Google translate och genom att kolla upp olika begrepp på diverse nätforum.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!