• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH

    Hej Singha, Jag har inte varit hos Penny men jag har gjort hystereskopi 2 ggr i Stockholm, en på Sophiahemmet o en på Sös. Sophiahemmet kostar ju enbart ett besök eller två så u slipper hela resan till Aten etc. Men då jag inte har varit hos Penny så vet inte vad hon kan åstadkomma jämfört m de svenska läkarna.

  • singhatjejen

    TWH: Tack för svar! Ja, du det har du alldeles rätt i. Så frågan är väl vad Penny kan åstadkomma jämfört med svenska läkarna som sagt. Dessutom så ser det ut som om jag ska få igenom en kontraströntgen i Sverige så får jag vänta till efter sommaren och ringa runt och tjata och ha mig, medan Penny kan agera snabbare - och utan tjat ;) Så frågan är väl egentligen vad det summan kan bli hos Penny kontra vad hon åstadkommer för de pengarna...
    Hur kommer det sig att du gjort två hysteroskopi? Har du också endo? Och vad gjorde du för att få igenom dem? 

  • Lully Hill
    singhatjejen skrev 2012-06-17 11:22:54 följande:
    Hej alla! Jag skulle behöva ett gott råd...
    Dr D rådde mig att göra en koll av äggledarna. Efter en del slit har jag lyckats få tag i en gynekolog som KANSKE kan göra en spolning av äggledarna veckan efter midsommar - då jag ligger rätt i cykeln.
    MEN inte med kontraströntgen utan bara typ saltlösning så jag antar att man inte ser lika mycket och får lika mycket information som vid en vanlig HSS.
    Samtidigt har jag fått kontakt med Peny i Aten som jag skulle vilja kolla Hidden clamydia bland annat hos. Nu verkar det ju som om hon kan göra en grundligare koll av hela livmodern. Jag har ju endometrios och myom och har gjort akut kejsarsnitt som jag inte vet hur det påverkat...
    Jag undrar alltså - ska jag låta Peny göra en grundligare koll på mig, med kontraströntgen etc? Ser man mer vid kontraströntgen? Låter ju som om hon kan göra en snabb hysteroskopi om så behövs... Och är hon dyr? Står inget om priser på hemsidan och pengarna börjar tryta här efter alla försök...
    Är det någon som varit Peny och kan ge något gott råd...?
    Tacksam för svar..
    Om du ändå funderar på hidden C så hade jag kört allt med Penny!
    Då blir det snabbare, du slipper fightas för att få det gjort och du slipper gnagande oro om Hidden C! Då har du utrett allt! Att bara ta en grej i taget gör att tiden bara går.
    Tänk om det inte blir plus nästa gång, då kommer du bara oroa dig för hidden C.

    Nä kör allt nu så får du allt klart! Så hade jag gjort.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • TWH
    singhatjejen skrev 2012-06-17 11:56:39 följande:
    TWH: Tack för svar! Ja, du det har du alldeles rätt i. Så frågan är väl vad Penny kan åstadkomma jämfört med svenska läkarna som sagt. Dessutom så ser det ut som om jag ska få igenom en kontraströntgen i Sverige så får jag vänta till efter sommaren och ringa runt och tjata och ha mig, medan Penny kan agera snabbare - och utan tjat ;) Så frågan är väl egentligen vad det summan kan bli hos Penny kontra vad hon åstadkommer för de pengarna... Hur kommer det sig att du gjort två hysteroskopi? Har du också endo? Och vad gjorde du för att få igenom dem? 

    Jag har haft sex missfall och har genomgått två utredningar m olika läkare. Om de inte hittar några avvikelser i blodprov etc så ingår hystereskopi av sig självt, det gjorde det hos båda. om du har genomgått utredning så borde du kunna kräva detta. Jag håller dock m Lully att det är ju så mkt enklare m hjälpsamma sköterskor o läkare i Aten, men då är det ju pengafrågan. En annan fråga; vilka prover är det som mäter progesteronhalten? Någon som vet? Jag läser på andra sidor att tjejerna går o testar progesteronhalten. Jag har provat en gång, att använda prog, utan bra resultat o funderar på om jag ska köra igång det också nu när jag troligtvis är mkt tidigt gravid. Nackdelen är ju att hormoncykeln blir störd och att man inte vet om grav tecknen är på riktigt. Ni som är gravida nu, Lully?, körde ni med progesteron?
  • Zinfandel

    TWH: tack söta du! Jag blir så glad när det dyker upp nya namn här som följt oss ett tag och särskilt med så fina kommentarer Hjärta Jag får inte fram hur mycket Pred du tagit, bara att du tagit..? Provet är helt enkelt Progesteron. Ja, vi som gör IVF/stimulerat FET tar massor med progesteron. 

    Singha: som de andra skriver så hade jag också tveklöst låtit Penny gör allt. Det är inte till en fördel med för mycket rotande i de fertila organen så låt en göra det ordentligt istället för de halvslarviga ingreppen som görs här. När man gör tex HSS & titthål här så innebär det bara oftast bara att man konstaterar, inte att man de facto tar bort något. Akut KS kan tyvärr medföra en del ärrbildning. Jag har för mig att det inte är Peny själv som utför hysteron utan hon remitterar till ett sjukhus, om jag har förstått det rätt. Däremot har jag hört oerhört många lyckade resultat, dels för att de städar rent ordentligt och tar bort allt som kan anses vara ofördelaktigt, dels för att de samtidigt gör ett implanteringssnitt. Har ett vagt minne av att hysteron där kostar 15-20000, väl investerade pengar.

  • TWH

    Zin: tack för svar Det är jättekonstigt m alla utredningar jag har gått igenom att de aldrig har kollat prognivån!!? Jag går hos Anette Sjösten och har gott förtroende för henne. Hon har givit mig prdenisolon och jag har ätit 10 mg/dag i 100 dgr. Hon vill inte att jag fortsätter (alutade för ca 3 v sen) utan att jag börjar knapra vid nästa grav. Jag TROR att jag är gravid nu, har ju som er en erfarenhet att ta av så jag började idag äta pred. Har förstått att Dr D rekommendrar högre dos, ska träffa honom om 3 v. Jag skulle vilja gå och testa prog.halten som ni gör m ivf samt testa tsh värdena då jag har haft för höga sådana o äter levaxin. Finns det någonstans i sthlm där man kan ta blodprov på egen nrådan el måste man alltid gå via läkare? Lång text...sorry men är dt ngn som vet?

  • Jam08

    Har precis besökt penny. Ska t dr D nästa vecka! Visades att jag hade ngn form av klamydia, ej hidden C o inte den vanliga varianten.. Fick en antibio kur t mig o mannen! Hos Penny eller den läkare hon jobbar med kostar hysto 1500 €! Det är en helt annan hysto än den i sv! I Aten rensar man som sagt upp och tar bort tex vävndad i livmodern som tex orsakats av ngn bakterie infekt, det kollar man ju upp först!!

    Jag funderar starkt på att göra hysto i Aten.. Bara pengar som gör att jag tvekar..

  • TWH

    Jam08: intressant, det verkar som att de flesta får ngn typ av bakteriell problematik konstaterad :-0 Jag är också på väg till Dr D, tar han dessa klamydia prover el jobbar den här Penny på ngn annan klinik?

  • TWH

    Tack Zin! Då får jag boka upp 2 möten i Aten el kan man få samtliga tester utförda enbart på life clinic, dvs testar de också ureaplasma, hidden klamydia etc? Tur att du och ni andra finns, annars hade jag varit helt lost

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!