• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Angla

    Jag ger upp!!! Har sökt bakåt i tråden men hittar det inte. När brukar man få IL innan ET eller på ET dagen?


    Angla - mamma till slut
  • TWH

    Angla, jag kan tyvärr inte svara på din fråga, har inte fått IL. Jag har en annan fråga, jag är gravid igen, precis som jag trodde fick jag feber när ägget fäste (jag skrev det i tråden för några dagar sedan), jag började som tur var äta prednisolon innan jag kunde testa på inrådan av Lully, tack för det Min fråga; jag har tid hod dr D den 10 juli för att ta prover. Kan jag göra detta trots (om jag nu får behålla det) att jag är gravid och nu äter prednisolon? Någon som har varit i samma sits? Historiken talar tyvärr för att jag får ett missfall innan mitt besök om två veckor - men då har väl ändå prednisolonet påverkat immunförsvaret?

  • Bliglin
    TWH skrev 2012-06-24 21:38:31 följande:
    Angla, jag kan tyvärr inte svara på din fråga, har inte fått IL. Jag har en annan fråga, jag är gravid igen, precis som jag trodde fick jag feber när ägget fäste (jag skrev det i tråden för några dagar sedan), jag började som tur var äta prednisolon innan jag kunde testa på inrådan av Lully, tack för det Min fråga; jag har tid hod dr D den 10 juli för att ta prover. Kan jag göra detta trots (om jag nu får behålla det) att jag är gravid och nu äter prednisolon? Någon som har varit i samma sits? Historiken talar tyvärr för att jag får ett missfall innan mitt besök om två veckor - men då har väl ändå prednisolonet påverkat immunförsvaret?
    Hej och förlåt att jag kliver in i tråden. Jag går inte i Aten utan försöker bli gravid hemma i sängakkamren i Stockholm. ;) Men jag är 40+ och läser många trådar som denna... vi har svårt att f barn, försöker med nr 2. Hur som helst så blev jag nyfiken då jag läste detta, TWH. Jag trodde alla fick feber när ägget fäster? Åtminstone fick jag det, 37,8-38, just på dag 8 e äl (om man räknar äl-dagen som dag 1). Jag fick inte missfall. 

    Men nu undrar jag om det är dåligt på något sätt att man får feber då? Du verkar ju iof ha lätt att få ägget att fästa men svårt att stanna kvar... varför skulle det ha med tempstegringen att göra? Jag tänker att det är massiv progesteronökning som gör det!?

    Jag beklagar dina missfall.  
  • Zinfandel

    TWH: grattis!! Maila honom och fråga vettja! Att du tar Pred är inget hinder för att besöka honom. Kanske räcker det med Pred för din del Skrattande

    Ja, man har en tempstegring efter ÄL vid implantering, följ gärna trådarna med "feberkurvor".

  • TWH

    Hej! Nej, jag vet inte, alla får väl en tempökning från äl till mens men har man immunologiproblematik (detta har jag läst att den grekiska läkaren som omskrivs här har sagt) så får man en extra febertopp m stark sjukdomskänsla när ägget infäster. Detta pga immunförsvaret triggas starkare än normalt. Jag har ingen aning om detta stämmer men så har det varit för mig samtliga sex ggr senaste två åren då jag blivit gravid, utom en gång när jag gick på prednisolon, som ska lugna immunförsvaret. Vi försöker också i sänghalmen hemma, blir gravida ganska lätt trots min ålder (snart 39) men slutar i missfall - tack för din omtanke.

  • tjorven01

    Fiiiina gulliga duktiga Zin
    Tänkte bara kolla om du har ngt tips på hur man sänker nk-celler av sig själv Drömmer 
    Ja jag vet att det inte går men typ dubbel dos omega tre kanske eller??????

    Kommer inte att kunna få IVIG förrän tidigast onsdag då apoteket måste beställa medicinen 

    Heja dig tummarna är redan laddade Skrattande 


    2012 ska bli ett bättre år
  • TWH
    Zinfandel skrev 2012-06-24 22:04:37 följande:
    TWH: grattis!! Maila honom och fråga vettja! Att du tar Pred är inget hinder för att besöka honom. Kanske räcker det med Pred för din del  Ja, man har en tempstegring efter ÄL vid implantering, följ gärna trådarna med "feberkurvor".

    Tack Tror du ändå man kan kolla nk celler trots att man nyligen har tagit prednisolon? Jag ska tillägga att febern jag pratar om är 38 grader under några timmar - men det kanske är normalt sedan har jag ju en högre temp hela tiden men bara fåtal tiotals grader.
  • TWH
    TWH skrev 2012-06-24 22:14:36 följande:
    Tack Tror du ändå man kan kolla nk celler trots att man nyligen har tagit prednisolon? Jag ska tillägga att febern jag pratar om är 38 grader under några timmar - men det kanske är normalt sedan har jag ju en högre temp hela tiden men bara fåtal tiotals grader.

    Zin:jag ska skriva till honom o fråga
  • Jam08

    Crisso och Cice lycka till!! Ses kanske där..

    Zin har jag äntl pred t dig :) en sur gubbe som missförstod mig och muttrade att jag inte var tydlig osv..

    Imorgon bär det av t Aten!!

  • TWH
    Jam08 skrev 2012-06-24 22:44:58 följande:
    Crisso och Cice lycka till!! Ses kanske där.. Zin har jag äntl pred t dig :) en sur gubbe som missförstod mig och muttrade att jag inte var tydlig osv.. Imorgon bär det av t Aten!!

    Lycka till!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!