• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH

    Hej, sitter i väntrummet hos dr D, träffade precis Ljusgläntan. Ni som inte får hjälp av dr efteråt - har ni kommit överens/betalat för support efteråt? Ljusgläntan berättade precis att dr får oerhört mkt mail från framför allt oss svenskar, berättade han. Han hinner inte läsa mailen och han vill att vi följer den plan som är lagd, skickar de provsvar vi har kommit överens om. Något att tänka på för oss alla:) jag återger vad han sagt till Ljusgläntan.

  • HollyGolightly
    TWH skrev 2012-07-10 12:58:20 följande:
    Hej, sitter i väntrummet hos dr D, träffade precis Ljusgläntan. Ni som inte får hjälp av dr efteråt - har ni kommit överens/betalat för support efteråt? Ljusgläntan berättade precis att dr får oerhört mkt mail från framför allt oss svenskar, berättade han. Han hinner inte läsa mailen och han vill att vi följer den plan som är lagd, skickar de provsvar vi har kommit överens om. Något att tänka på för oss alla:) jag återger vad han sagt till Ljusgläntan.
    Åh, men kan ni inte försöka påpeka detta med recepten igen? Att många av oss faktiskt hamnar i ett läge då vi kanske måste avbryta behandlingsplanen för att vi inte kan köpa ut mediciner utan recept? Eller åtminstone om han kan skicka någon form av underlag som vi kan visa en svensk läkare och förhoppningsvis få ett recept utskrivet den vägen?

    I priset ingår ju support under själva behandlingen som jag förstått det, annars vore det ju poänglöst att ta en massa blodprov med jämna mellanrum och rapportera till honom. Det är ju också han som meddelar när det är dags för IL etc. 

    Sen får man ju betala mer om man blir gravid och vill fortsätta få hans support då. 
  • Hjärtefröjd

    THW: Jag förstår absolut att han får mycket mejl, men anledningen till det är Dr D ofta inte svarar på grundläggande frågor kring dosering, tidpunkter för IL/FBC och recept på läkemedel, vilket gör att vi måste mejla igen och igen för att jata/påminna.

    Och om det är så att endast kommentarer på blodproverna ingår i "avgiften" så bör han nog påtala detta redan från början. På så sätt slipper han upprörda och frustrerade patienter, som förväntar sig mer support än så...

  • Snart lycklig

    Hjärte, jag kommer inte ihåg vad de heter, men kollar självklart när jag kommer hem och meddelar dig.

    Jag har också idag mejlat just om att jag svettats rejält inatt, hela överkroppen, ryggen och framsidan var svettig. Kändes som sängkläderna var halvblöta. (Fräscht...). Jag hoppas han svarar på det, då jag också vet att han sa att det var en av symptomen att hålla reda på. Dock vet jag inte om det är ett bra symptom eller inte......

  • Hjärtefröjd
    Snart lycklig skrev 2012-07-10 13:47:06 följande:
    Hjärte, jag kommer inte ihåg vad de heter, men kollar självklart när jag kommer hem och meddelar dig.

    Jag har också idag mejlat just om att jag svettats rejält inatt, hela överkroppen, ryggen och framsidan var svettig. Kändes som sängkläderna var halvblöta. (Fräscht...). Jag hoppas han svarar på det, då jag också vet att han sa att det var en av symptomen att hålla reda på. Dock vet jag inte om det är ett bra symptom eller inte......
    Skriv gärna här vad han svarar, om han svarar.. jag har ju inte fått nån respons alls på samma fråga.
  • Zinfandel

    Det här med svettningar är helt klart ett av hans favoritsymtom!! Antagligen hänger de samman med hormonförändring i kroppen vid graviditet. Vi har nog alla fått en mer eller mindre detaljerad behandlingsplan men ofta räcker det inte att "hålla sig till den", har man frågor kring den så måste man ju få fråga. Det är ett precisionsarbete och det är vitkigt att allt blir rätt så det borde onekligen ligga i hans intresse. Han skulle kunna göra det mycket enklare för sig. För er som är på plats så kan ni föreslå att han tex gör receptmallar och remissmallar som bara är att ändra namn på samt ett bättre infoblad kring medicineringen för att undvika så många småfrågor som möjligt. Sådant kan vi sedan sköta emellan oss så besparas han en massa "onödiga" mail.

  • Snart lycklig

    Självklart gör jag det. Vet du om det är ett bra eller ett dåligt symptom? Jag har ju känt det mer eller mindra även vid andra ruvningar.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!