• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • myran6801

    Jag tror Dr D är överhopad med mail fr många som är här och läser och kontaktar honom utan att ge sig tillkänna här. Kan inte ni som betalt för hans hjälp och varit där be honom lägga upp ett nytt email konto som han sedan bara lämnar ut till "sina patienter". Det är ju tråkigt om denna fina man inte kan ta hand om dem som behöver honom och onödiga missförstånd uppstår. Bara ett litet tips eftersom jag upplever att det är lite dålig stämning. Kram vänner

  • TWH
    Snart lycklig skrev 2012-07-10 13:48:45 följande:
    Lycka till, skulle det ju naturligtvis stå....

    Tack, både bra o dåliga nyheter för oss😳, jag skriver detta så att fler kan läsa som har samma problematik. Vårt embryo såg bra ut i stlk för att vara vecka 6+1, däremot ser hinnsäcken alldeles för liten ut för veckan, den ser ut att vara v 4+6. Detta, menar dr, är ett typiskt fall av immunologiproblem. Imunförsvaret angriper tillförseln av näring (blodtillförsel o därmed syre o vad det nu är), genom att klottra ihop små proppar som täpper till, därför växer inte hinnsäcken som den ska, till slut slutar embryot också växa o dör. Han trodde vi har chans att rädda embryot då den fortfarande är tillräckligt stor, genom IL ikväll o öka progesteronet till 2 ggr dag. Han säger att förmodligen har fragminet räddat embryot hittills. Vi ska tillbaka på tor igen, vi åker ibte hem förrän då, för att kolla blodvärden etc igen. Så nu gäller det att ha tur!!
  • Snart lycklig

    TWH, vilken tur att ni åkte till Dr D precis nu!!!!

    Hoppas nu allt går vägen. Jag hoppas verkligen det! Kanske också skönt att få en förklaring..........

  • TWH
    Zinfandel skrev 2012-07-10 14:00:48 följande:
    Det här med svettningar är helt klart ett av hans favoritsymtom!! Antagligen hänger de samman med hormonförändring i kroppen vid graviditet. Vi har nog alla fått en mer eller mindre detaljerad behandlingsplan men ofta räcker det inte att "hålla sig till den", har man frågor kring den så måste man ju få fråga. Det är ett precisionsarbete och det är vitkigt att allt blir rätt så det borde onekligen ligga i hans intresse. Han skulle kunna göra det mycket enklare för sig. För er som är på plats så kan ni föreslå att han tex gör receptmallar och remissmallar som bara är att ändra namn på samt ett bättre infoblad kring medicineringen för att undvika så många småfrågor som möjligt. Sådant kan vi sedan sköta emellan oss så besparas han en massa "onödiga" mail.

    Dr D, jag berättade att det finns ett forum för oss som har eller kommer att besöka honom och att fler väntade på svar. Han sa att han vill hjälpa så många som möjligt men att han för närvarande får ca 40 mail om dagen från svenskar. Han verkade uppriktigt ledsen för att inte kunna hinna svara. Hsn bad mig framföra att han vill hjälpa alla (han hade stått på förlossning hela natten innan han träffade oss, emergency...) men vet inte hur. Han bad om att endast skriva enligt den plan som är lagd, dvs faktabaserade blodprov el annat som man kommit överens om. Han tog som exempel att han inte behöver veta om man har haft svettningar på natten om man inte specifikt har kommit överens om att det ska rapporteras.(svettningarna säger han är tecknet på när immunförsvaret går igång, dvs mkt svettningar, aggressivt immunförsvar just då om jag föstår saken rätt). Jag framför bara vad han sa till oss, han har full förståelse för att vi är i behov av stöttning men bad oss tänka igenom om vi verkligen behöver hjälp just nu. Vi kanske får bolla med varandra än mer och försöka minska vårt mailande (jag känner mig skyldig då jag häromdagen skrev en oväsentlig fråga om jag även skulle ta trombyl)😉 En annan intressant sak - han påstår att kvinnor m blodgrupp O mer ofta har immunproblem! Jag har det..
  • Hjärtefröjd
    TWH skrev 2012-07-10 15:25:59 följande:
    Dr D, jag berättade att det finns ett forum för oss som har eller kommer att besöka honom och att fler väntade på svar. Han sa att han vill hjälpa så många som möjligt men att han för närvarande får ca 40 mail om dagen från svenskar. Han verkade uppriktigt ledsen för att inte kunna hinna svara. Hsn bad mig framföra att han vill hjälpa alla (han hade stått på förlossning hela natten innan han träffade oss, emergency...) men vet inte hur. Han bad om att endast skriva enligt den plan som är lagd, dvs faktabaserade blodprov el annat som man kommit överens om. Han tog som exempel att han inte behöver veta om man har haft svettningar på natten om man inte specifikt har kommit överens om att det ska rapporteras.(svettningarna säger han är tecknet på när immunförsvaret går igång, dvs mkt svettningar, aggressivt immunförsvar just då om jag föstår saken rätt). Jag framför bara vad han sa till oss, han har full förståelse för att vi är i behov av stöttning men bad oss tänka igenom om vi verkligen behöver hjälp just nu. Vi kanske får bolla med varandra än mer och försöka minska vårt mailande (jag känner mig skyldig då jag häromdagen skrev en oväsentlig fråga om jag även skulle ta trombyl)😉 En annan intressant sak - han påstår att kvinnor m blodgrupp O mer ofta har immunproblem! Jag har det..
    Men om han inte ens kan svara på vilken dosering han rekommenderar av ett läkemedel eller när man bör ta blodstatus, då förstår jag faktiskt inte varför vi alls ska betala honom för "support" under graviditeten. Det är trots allt ganska avgörande frågor...

    När det gäller svettningar så bad han specifikt att jag skulle rapportera detta till honom asap, annars hade jag såklart inte gjort det.
  • TWH
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-10 15:31:42 följande:
    Men om han inte ens kan svara på vilken dosering han rekommenderar av ett läkemedel eller när man bör ta blodstatus, då förstår jag faktiskt inte varför vi alls ska betala honom för "support" under graviditeten. Det är trots allt ganska avgörande frågor... När det gäller svettningar så bad han specifikt att jag skulle rapportera detta till honom asap, annars hade jag såklart inte gjort det.

    Jag håller med dig, om ni har kommit överens om det så ska du rapportera det såklart! Vi får hjälpas åt, han undrade också varför vissa kan få blodprov i sverige o andra inte. Jag berättade att egentligen måste man ha remiss för sånt men att vissa har kontakter, han sa också att ett blodprov aldrig är akut exakt en viss dag så vi behöver inte ha panik, tex så ska vi mäta hcg om en vecka, en el två dagar till el från spelade ingen roll.
  • TWH
    Snart lycklig skrev 2012-07-10 15:17:37 följande:
    TWH, vilken tur att ni åkte till Dr D precis nu!!!! Hoppas nu allt går vägen. Jag hoppas verkligen det! Kanske också skönt att få en förklaring..........

    Ja, ibland ska man ha tur - om detta går att ordna🌺
  • Hjärtefröjd
    TWH skrev 2012-07-10 15:44:07 följande:
    Ja, ibland ska man ha tur - om detta går att ordna🌺
    Håller tummarna för er!

    Kunde han se nått hjärta slå, eller var det alldeles för tidigt? 
  • Zinfandel

    Hmmm, jag är helt överens med dig här Hjärte, jag vet att han uttryckligen bett fler rapportera "smågrejor" som jag faktiskt känt flera gånger att det är lite overkill. Och när han inte är tillräckligt tydlig i sina behandlingsplaner så blir det ju motfrågor. Jag har själv fått 3 olika förslag på när jag ska ta IL & FBC så det har få bli en chansning ibland.

    Sen är det såklart mycket psykologi i detta, förutom den rent sydeuropeiska mentaliteten som inte riktigt liknar vår. Vi som vänder oss till honom har många år av försök & misslyckanden bakom oss, det är knappast vårt första försök och vi är väl insatta i vad det handlar om, men att vända sig till honom är för de flesta sista utvägen, sista chansen och kanske även sista besparingarna. Allt detta borde han kanske ha mer förståelse för. För honom är det kanske inte så otroligt betydelsefullt men för oss är det now or never och bättre är väl att vi är nogranna och gör som vi blir tillsagda.... 

    TWH: intressant där med embryot! Hoppas verkligen det går vägen nu! Ja, blogrupp 0 och i synnerhet 0- har ofta fertlitetsproblem... 

    Ni som är på plats, be honom skicka mig alla underlag på mediciner & FBC så kan jag ställa ut dem till dem som behöver så slipper han det Skrattande Jag kan bilda Zinfandels sambandscentral för svenska fertilitetsturister till Dr Stork Gravid

      

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!