• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HollyGolightly
    TWH skrev 2012-07-12 16:20:04 följande:
    Har precis varit hos dr, jag tog upp våra förslag på emailadresser för betalande patienter och han tyckte det var en god ide, han skulle tänka på det. Han har för övrigt märkt att mailskörden har minskat senaste dagarna vilket han uppskattade. Han sa också att svenskorna är han bästa patienter. Tyvärr så var mötet inget roligt för oss, hinnsäcken är fortfarande för liten o embryot normalstort. Vi kommer med all förmodan få ett missfall var hans konklusion. Han ville verkligen att läkarna ska titta på embryot i Sverige när det kommer ut för att se om det är en kromosomavvikelse i det eml inte. Om inte, så har vi immunproblem förmodligen MKT tidigt i grav. Han hävdar att de 14 1a dagarna är de viktigaste. Någon som vet en klinik i Sthlm där de gör kirurgisk abort o kollar kromosomerna? Vore mkt tacksam för hjälp.
    Åh, vad tråkigt att höra, hoppas att ett mirakel ändå kan ske! Jag håller tummarna för er och att ni om inte annat får veta vad ni kan göra till nästa försök om det inte går vägen.
  • HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-12 17:05:49 följande:
    Nu har jag tänkt över dina ord och håller med om att 4000 kr inte är mycket pengar i sammanhanget, så vi har faktiskt ändrat oss och kommer att fortsätta att konsultera Dr D under graviditeten.

    Jag ignorerar helt enkelt hans otrevliga mejl och tänker på allt bra Dr D faktiskt bidrar med istället.
    Klokt tror jag! Man skulle ju gräma ihjäl sig om något hände som kunde förhindrats med hans hjälp. Jag tror en lite lugnare mailskörd kommer att göra stor skillnad också! Glad
  • Zinfandel

    Grattis till alla fina HCG här idag, underbart!! Solig

    TWH: det är onekligen ett hårt slag för er Gråter men om jag ser det med andra ögon som utomstående så imponeras jag över resonemanget som kan leda fram till en lösning nästa gång. Att man inte bara konstaterar MF utan ser till orsaken och att han redan gör det. Jag hoppas så att det hjälper er nästa gång men en sista fråga - är det 100% kört...? Skäms

  • Angla

    Vad tror ni om dessa värden?

    Leukocytes 9,7 Basolfila 0 Eosinofila 0 Erytrocyter 4,4 Lymfocyter 2,6 MCH 28 MCHC 324 MCV 87 Monocyter 0,8 Neutrofila 6,2 Trombocyter 308 TSH 0,61


    Angla - mamma till slut
  • TWH
    Zinfandel skrev 2012-07-12 18:01:38 följande:
    Grattis till alla fina HCG här idag, underbart!! TWH: det är onekligen ett hårt slag för er  men om jag ser det med andra ögon som utomstående så imponeras jag över resonemanget som kan leda fram till en lösning nästa gång. Att man inte bara konstaterar MF utan ser till orsaken och att han redan gör det. Jag hoppas så att det hjälper er nästa gång men en sista fråga - är det 100% kört...?

    Hej, tack för din omtanke men dr D ringde precis o berättade att hcg har sjunkit sedan i måndags och ordinerade mig att sluta med alla mediciner idag förutom pred som jag ska trappa ned under 6 dgr, så nu gäller det att hitta en läkare som kollar embryokromosomer I Sthlm - snälla är det ngn som vet detta så inboxa mig gärna.
  • HollyGolightly
    TWH skrev 2012-07-12 18:20:02 följande:
    Hej, tack för din omtanke men dr D ringde precis o berättade att hcg har sjunkit sedan i måndags och ordinerade mig att sluta med alla mediciner idag förutom pred som jag ska trappa ned under 6 dgr, så nu gäller det att hitta en läkare som kollar embryokromosomer I Sthlm - snälla är det ngn som vet detta så inboxa mig gärna.
    Är du patient på Karolinska? De verkar ju syssla med en del kromosomdiagnostik, så kanske kan man gå via dem? Beklagar verkligen att det inte gick vägen för er!
    http://www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Sidor-om-PTA/Analysindex-alla-enheter/Genetik/Anvisning/?a=9928
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!