• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel

    Jo, flera vill, har stött på många men det är Socialstyrelsen som sätter hinder i hjulen. Ansvarsfrågan, ni vet. Nu har jag turen att ha en läkare som är helt med på noterna och har lovat att välkomna fler, han vill bara se hur det går för mig. Inte så att jag måste lyckas, men se hur det funkar, lite försökskanin. Han är positiv till allt och min DSS bara rycker på axlarna och säger "vaddå, vi har ju fritt vårdval" Flört

  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2012-08-24 14:12:56 följande:
    Jo, flera vill, har stött på många men det är Socialstyrelsen som sätter hinder i hjulen. Ansvarsfrågan, ni vet. Nu har jag turen att ha en läkare som är helt med på noterna och har lovat att välkomna fler, han vill bara se hur det går för mig. Inte så att jag måste lyckas, men se hur det funkar, lite försökskanin. Han är positiv till allt och min DSS bara rycker på axlarna och säger "vaddå, vi har ju fritt vårdval" Flört

    Ja men då får du maila mig när han är på g att ta emot fler =)
  • Zinfandel
    Vilaa skrev 2012-08-24 14:14:06 följande:

    Ja men då får du maila mig när han är på g att ta emot fler =)
    Absolut! Men vi befinner oss inte i Stockholm Solig
  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2012-08-24 14:16:52 följande:
    Absolut! Men vi befinner oss inte i Stockholm Solig

    Nä, men samtidigt inte i grekland? =) Så allt som inte innebär flera tusen i reskostnad och utomlands funkar det med ;) 

    Är sugen på grekland jag med men har inte dom ekonomiska tillgångarna, och knappt orken. Enligt dom nya forskningarna så ska man ju vara superfertil så inväntar väll ett guld embryo... Foten i munnen http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/superfertilitet-bakom-manga-missfall 
  • Zinfandel
    Vilaa skrev 2012-08-24 14:20:22 följande:

    Nä, men samtidigt inte i grekland? =) Så allt som inte innebär flera tusen i reskostnad och utomlands funkar det med ;) 

    Är sugen på grekland jag med men har inte dom ekonomiska tillgångarna, och knappt orken. Enligt dom nya forskningarna så ska man ju vara superfertil så inväntar väll ett guld embryo... Foten i munnen www.dn.se/nyheter/vetenskap/superfertilitet-b... 
    Oj, hela 12 pers i studien...! Äsch, det var den löjligaste artikeln jag nånsin läst.

    Vänta inte, sök hjälp och spara pengar, tid & energi istället!! Det gör man genom ett Dr D-besök Solig 
  • Cice
    myran6801 skrev 2012-08-16 13:46:37 följande:
    Cice, vi gjorde en insemination på Cfc vid ett tillfälle när vi avbröt en ivf då bara en äggblåsa bildades. Är det ngn särskilt du undrar kring detta?

    Hej Myrra, Ledsen att jag inte har svarat tidigare.

    Du gjorde insemination med stimulering eller utan stimulering? Om jag   gör insemination, blir dubbla insemination.


    Jag pratade med Dr.Svend, och  han att  tycker att jag ska göra en IFV, medan Dr.d säger att jag ska vänta ungefär tre månader minst innan du försöker göra en  IVF e... De  har två olika så olika åsikter, det gör mig osäker ...

    Jag skickade Svend förslag på  vilka mediciner och åtgärder, som ska jag använda om jag kommer att göra IVF i Danmark, för Dr.d.       Och Dr D gav en annan helt annan åsikt ... Det verkar som Dr.d inte gillar Dr. Svend  idéer .   

    Ibland tror jag att det är bättre att göra IVF med Dr.d , som han känner till mina problem, men det är lättare att resa till Danmark än Athen...   och mitt i allt,  jag vill inte vara  bort från mina studier, mitt arbete många dagar...

    Åh hur jag känner förvirrad i detta fall....
    Kram
  • Cice
    TWH skrev 2012-08-22 21:17:41 följande:

    Cice: det låter som om du är gravid - jag brukar också bli så där varm när jag är gravid. Har du haft ngn febertopp för en vecka sedan ungefär? ❤❤ hoppas, hoppas för din skull✊ Singha: håller med Holly, ha hellre lite extra tid. Även om dr D är mkt trevlig och bra så är det ju Grekland, dvs han kommer till dig när förra besöket är klart. Vi fick vänta ett tag. Han akutförlöste en kvinna innan...så stanna till tis

     TWH{#emotions_dlg.flower}  Hur har det gått med dina gravidkänningar ?

    Det skulle vara  häftigt om jag var gravid, men jag tror att min kropp leker med mig... Jag vill inte tänka på Plus, ngn sorts försvarsmekanism,   Rynkar på näsan.
    Här händer inte mycket på bebisbakarfronten... har haft en "kanoncykel" tror jag, hormonmässigt menar jag då, men jag tror inte  jag är  gravid Gråter.

    Kram
        
  • Cice
    {#emotions_dlg.flower}criss00 skrev 2012-08-22 21:30:36 följande:
    Cice: Jag tycker oxå att det låter som om du är gravid. Håller tummen att det stämmer. :)

    Tack tack Criss00.

    Hur är det med dig ? 

    huuua... håll tummarna för migHjärta

    ... Hoppet lever vidare då  Solig !!! 

      Kram 
        

       
  • Cice
    CurlyRed skrev 2012-08-17 07:44:48 följande:
    Cice - vad spännande m insemination! När är det dags? Alla tummar till er! Hjärte - verkar individuellt beroende på ens ordination och FBC svar etc. Vissa slutar v12-14 och andra fortsätter ända fram till BF. EGO - dag 13 av spray och ingen jäkla "tant Röd" i sikte... Inte ens spottings... Dag 34 sen sista mens... Kört zon terapi och grav test metoden men inget får igång den. Dr D sa förut att Fertile XX kan förlänga cykeln, men nu får tanten gärna dansa in!
    Tack så mycket CurrlyRed   {#emotions_dlg.flower} !!! Vad gullig du är Hjärta...

    Hur är det med dig ?

     Kram {#emotions_dlg.flower}       
  • Två döttrar och en son
    HollyGolightly skrev 2012-08-24 13:55:47 följande:
    Verkligen! Det som irriterar mig mest är egentligen inte att svenska läkare inte vill befatta sig med något det inte bedrivits svenska studier på, utan att det fortfarande inte finns något intresse för att ta reda på mer trots att det är över 30 år sen Dr Beer började lansera sina teorier. Hade det varit en teori med två år på nacken, fine - men att så många svenska fertilitetsläkare inte ens hört talas om något som det forskats OCH bedrivits behandlingar kring sen början på 1980-talet är snudd på pinsamt...

    http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3507/LKT0611s837_839.pdf
    Detta är skrivet 2006. Så svenska läkare lär ju ha vetat om det ett tag.....

    http://fof.se/tidning/2007/5/har-faster-agget
    Detta 2007... 

    http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=112771&d=37314&l=sv
    2010. Verkar alltså som att det iaf forskas om detta i Sverige...

    http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=37314&a=112853&l=sv
    Intressant...

    http://www.liu.se/forskning/reportage/fortplantning?l=sv
    Linköpings Universitet forskar!  http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/aji.2012.68.issue-3/issuetoc
    Det finns läkare som är uppriktigt intresserade! 

    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0897.2012.01169.x/abstract 
    60% graviditeter med IVIG med ett embryo och nästan 100% med två embryon!!

    Kanske finns det mer hopp ändå inför framtiden?? DrömmerÖnskar er alla ett Stort Lycka Till & Grattis till er som äntligen är Gravida eller fått Barn!!! Solig     
       

      

      

     
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!