• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cice
    Zinfandel skrev 2012-08-25 17:48:30 följande:
    Cice: jag tror inte precis att Dr G & Svend kommer att ha samma åsikt heller......
     Zin   {#emotions_dlg.flower}, du kanske har rätt  i det ....Gråter
     
    Men åtminstone Dr.G förstår mer av immunologiska problem än Dr.Svend och kan ge ett utlåtande utifrån denna kunskap.
    Jag behöver påbörja behandling, oavsett var det är. Men denna klinik   som jag påbörja denna behandling måste ha mer eller mindre samma idé som Dr.d. Eftersom min hela problemet är att fortsätta min graviditet, har jag lyckats bli gravid flera ggr. Mitt problem är att behålla graviditet.Gråter
    Kram
  • Vilaa
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-25 16:50:21 följande:
    Några få får IL utskrivet av sina svenska läkare, men de flesta köpet nog från Grekland. I de flesta fall sätts droppet av svenska sjuksköterskor, i mitt fall på en privatklinik.

    Jag har tyvärr inte träffat någon läkare som "tror" på immunbehandling, däremot har flera sjuksköterskor visat intresse för behandlingen.

    Intralipid innehållet sojaolja.

    Kan du maila mig vilka läkare som skriver ut Il i Sverige så är du jätte snäll =)
  • Vilaa
    TWH skrev 2012-08-25 14:01:20 följande:

    Yes, han säger att jag ska trappa ned varje månad och börja om. Han gillade inte att jag hade ätit kortison i våras i förebyggande syfte, 100 dagar, som jag fick ordinerat av min svenska läkare.

    Vad tråkigt att det är så många olika bud =( Jag tycker ändå det går lite framåt här, när jag gjorde min missfallsutredning fanns det inga mediciner alls att testa enligt gyn, möjligtvis trombyl kunde man sträcka sig till.. Nu verkar det mer och mer vara prednisolon hos många, och snart kanske ännu mer..?

    Men jag minns när jag åt prednisolon så läste jag här på fl hur viktigt det var att börja med pred långt innan för att dämpa immunförsvaret innan, nu verkar nya buden vara att typ chocka kroppen när man väl är gravid eller gör ivf.. Så svårt med alla olika bud liksom.  
  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2012-08-24 14:24:58 följande:
    Oj, hela 12 pers i studien...! Äsch, det var den löjligaste artikeln jag nånsin läst.

    Vänta inte, sök hjälp och spara pengar, tid & energi istället!! Det gör man genom ett Dr D-besök Solig 

    Äsch jag tycker det är bra att det bedrivs forskning iallafall, även på bara 12 pers.. det är ju underligt att det just på dessa 6 är samma och på dom andra 6 samma liksom. Jag är inte redo för utlandet, jag tycker det känns läksigt, är rejält hypokondrisk och vill ha vår (förvisso lama) sjukvård att kunna vända mig till om jag får bieffekter eller så. Men jag är intresserad av olika behandlingar, vem vet vart man hamnar i framtiden.
  • Två döttrar och en son
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-25 16:50:21 följande:
    Några få får IL utskrivet av sina svenska läkare, men de flesta köpet nog från Grekland. I de flesta fall sätts droppet av svenska sjuksköterskor, i mitt fall på en privatklinik.

    Jag har tyvärr inte träffat någon läkare som "tror" på immunbehandling, däremot har flera sjuksköterskor visat intresse för behandlingen.

    Intralipid innehållet sojaolja.

    Okej....
    Konstigt att inga läkare du träffat verkar tro på det med tanke på att det ju faktiskt är belagt även i Sverige att det existerar och att det tom forskas om det på flera universitet här! Förvånad   

    Men om det nu handlar om fett, sojaolja i detta fall.....  Hur är det med Omega 3 och 6 då? 
    Det har jag läst också ska vara väldigt viktigt och att en del tar det i stora doser och då går det vägen. 
    Är inte Intralipider och IVIG totalt olika saker?Obestämd   
    Ni tycker säkert jag är en idiot men då får det va så.....
    Eftersom ni behandlar er med detta så frågar jag er som vet!  

    Hur är det med livmoderslemhinnan?
    Har ni kollat den....?
    Vad säger läkarna?   
  • Hjärtefröjd

    Två döttrar...: Jag tror många här i tråden även tar höga doser Omega3. Även jag gör det.

    Min slemhinna har alltid sett tjock och fin ut vid ÄL.

  • TWH
    Två döttrar och en son skrev 2012-08-25 22:53:06 följande:
    Okej.... Konstigt att inga läkare du träffat verkar tro på det med tanke på att det ju faktiskt är belagt även i Sverige att det existerar och att det tom forskas om det på flera universitet här!     Men om det nu handlar om fett, sojaolja i detta fall.....  Hur är det med Omega 3 och 6 då?  Det har jag läst också ska vara väldigt viktigt och att en del tar det i stora doser och då går det vägen.  Är inte Intralipider och IVIG totalt olika saker?    Ni tycker säkert jag är en idiot men då får det va så..... Eftersom ni behandlar er med detta så frågar jag er som vet!   Hur är det med livmoderslemhinnan? Har ni kollat den....? Vad säger läkarna?   

    Tre döttrar: i stort sett alla i den här tråden har genomgått alla utredningar som finns i Sverige (har själv genomgått två, en på sös och en på sophiahemmet), utan få svar på orsaken till barnlöshet. De svenska immunutredningarna tittar på en begränsad del av immunförsvaret där tex förhöjda värden nk celler (natural killer cells) inte upptäcks. Till slut vände vi oss till dr D, pga hans goda renomme. I grunden genomför han Alan Beers metoder, vilket det finns fler kliniker som gör - framför allt i USA. Vi fick vid första proverna bingo - mina nk celler ligger exakt dubbelt så högt än övre referensvärd. Då är bl a intralipider behandlingsmetod, för att trycka ned nk celler i blodet. Nk cellerna arbetar för att stöta bort embryot, även hos normala kvinnor, och har man för höga nivåer klarar inte embryot detta. Enkelt förklarat. Intralipider ersätter ivig mer och mer i världen. Iintralipider ersätter ivig i rasande takt i världen, förutom i Sverige där ivig förbjöds då man lyckats överföra någon farlig sjukdom till en patient. Ivig kommer från människans blod medan intralipider är naturligt soyafett, intralipider är mkt billigare och har färr biverkningar. Du kan läsa om det här www.goivf.com/docs/ivig_intralipid.pdf
  • TWH
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-25 23:29:28 följande:
    Två döttrar...: Jag tror många här i tråden även tar höga doser Omega3. Även jag gör det. Min slemhinna har alltid sett tjock och fin ut vid ÄL.

    Och jag tar också fiskolja. Jag vill göra er uppmärksamma på att det är fiskolja man ska äta och inte fiskleverolja, vilket man avråds från att äta vid graviditet.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!