• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel

    Ninninn: operera ryggen kan ta bort smärtan men kanske inte nödvändigtvis orsaken, och det kan ju hänga ihop med MF. Javisst är det enklare att fixa folk med normalt TNF Drömmer Dr D vill gärna undvika Humira så länge det är möjligt eftersom det är lite tuffare tag och kan IL fixa det istället så är det såklart att föredra. Jag har Humira om du behöver.

  • Lully Hill
    TWH skrev 2013-02-11 19:16:00 följande:

    Ja, det är levaxin du ska ha. Tror att Lully menade att Falun är lite mer liberala gällande immunbehandling än gängse läkare i Sverige, eller Lully? Falun tyckte det var helt normalt att jag gick på hela immunartilleriet, inkl intralipider, den gången jag gjorde ivf hos dem.
    Ja precis det var så jag tänkte. Lite Prednisolon vet jag att de skriver ut ibland.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • HRE

    Hej,

    Ser att det är några här som fått rådet att samla en "pott" med ägg under ett antal cykler. Det talade Dr. D. med mig om också. Kan man göra det här? Men här menar jag iof CFC där jag går. Men vad har klinikerna här sagt om detta?

    Och vad kostar det annars att göra i Aten? Blir inte riktigt klok på prislistan.

  • Ninninn

    Zin: vem är de som lyckats ändå? Ja kanske köper dina humira sprutor! Men ja får tänka på de lite till! Vet inte om ja vågar med tanke på alla biverkningar man "kan" få :) ja får nog testa en graviditet till med il går de inte så får de bli humira!

  • Skogsbruden

    ARRGGHH! Nu är jag stressad! Jag pratade med min IVF-klinik i går och fick reda på att jag måste göra de två FET vi har betalat för den här våren för annars brinner de inne. Jag borde ha ägglossning nu nästa vecka när vi är i Aten och sedan då förhoppningsvis mitten av mars etc. I mitten av maj har vi bokat en resa som inte går att boka av så då är det kört och då återstår mitten av mars och april. Om man inte kör stimulerat, eller? Då kan man väl styra återsättningen bättre? Då kanske vi skulle kunna göra april, maj i alla fall. Någon som har erfaremhet av stimulerat FET?


    Mitt stora problem förutom tidsnöden nu är att sedan jag började min behandling hos en läkare i november för att balansera mina hormoner har jag ironiskt nog börjat få spottings. Före och efter mensen och lite när som helst. Känns inte som en bra förutsättning för ett ostimulerat FET. Dessutom hinner jag knappt få testresultaten från USA innan vi ens ska göra första försöket. Jag skrev precis ett mail till Dr D för att höra hans åsikt och om något gick att göra utan testresultaten. Det som oroar mig mest är att jag äter hydrokortison. Jag har försökt prata med min läkare och få sluta med det, men han viftar bara bort min oro. Är det någon som har bra koll på det? Jag gissar att det är den som ger mina problem. Läste på nätet att det kunde ge oregelbunden mens. Annars får jag mest vitaminer förutom 5-htp som ska höja serotoninet och det pratar Dr Beer om i sin bok att det kan vara bra i fertilitetssyfte så jag tror inte det är problemet. Kan det bli ännu värre om jag fasar ut det nu inför ett FET? Jag vet ingenting längre. Jag har panik. Känns som om jag slår knut på mig själv för att skapa bästa förutsättningarna och det bästa jag kunde ha gjort egentligen är ingenting.


    Vad ska jag handla hem från Aten? Prezolon, Clexane, vad mer? IL får jag från honom va? Vet någon hur tullbestämmelserna är? Måste jag ha något intyg på att jag är rekommenderad detta av en läkare? Jag måste fråga för min man är en sådan som vill göra allt enligt reglerna. Han gillar inte alls tanken på att köpa hem en resväska med mediciner. På tal om det, var ska man förvara dem? Gissar att sprutorna inte gillar minusgrader så det är väl handbagaget? Jag tänkte ju att jag kunde hjälpa någon att ta hem mediciner, men då måste jag kunna övertyga honom om att vi inte fastnar i tullen för när jag nämnde hjälpa andra så slog han bakut totalt (inte för att han inte gillar tanken på att hjälpas åt, utan just på grund av rädslan för myndigheter). Jag vill ju gärna att vi som är så utsatta ska kunna hjälpa varandra, men jag har haft så mycket problem bara att övertyga honom om att åka till Aten överhuvudtaget så jag måste i så fall kunna ge honom bevis på att det är ok. För visst var det någon som behövde Prezolon?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!